Construction and concepts of Beuttenmüller Method and its applicability on performing arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i01.53927

Keywords:

Senses, Corporeal Perception, Voice, Time, Theatrical Space

Abstract

The Beuttenmüller Method has been developed after an experience with people in blindness. Comprehension of the symbolic universe was enriched as the internal images were proposed by stimulating their other senses (audition, tact, scent, taste). Corporeal sensibility became the axe of her vocal studies where movement and voice projection represent a physical energy that touches the interlocutor and comes with a real meaning. Beuttenmüller proposes a corporeal and vocal work under space and temporality references, which inspires a deep dialogue with Performing Arts, this being the reason its applicability to the theatre is discussed hereby.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Domingos Sávio Ferreira de Oliveira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, Rio de Janeiro/RJ, Brasil

......

Lídia Becker, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, Rio de Janeiro/RJ, Brasil

...

References

ASLAN, Odette. O ator no século XX. São Paulo: Perspectiva, 1994.

BENTO, Maria Enamar. Angel Vianna: a pedagoga do corpo. Local: Programa de Pós-graduação/ Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2004. Tese (Doutorado em Artes Cênicas).

BEUTTENMÜLLER, Glorinha. Entrevista concedida a Lídia Becker e Domingos Sávio Ferreira de Oliveira. Rio de Janeiro, maio 2006.

BEUTTENMÜLLER, Glorinha. O despertar da comunicação vocal. Rio de Janeiro: Enelivros, 1995.

BEUTTENMÜLLER, Glorinha; LAPORT, Nelly. Expressão vocal e Expressão corporal. Rio de Janeiro: Enelivros, 1992, 1995.

DOUGLAS, Carlos Roberto. Fisiologia aplicada à Fonoaudiologia. São Paulo: Robe Editorial, 2002.

JAKOBSON, Roman. Linguística e Comunicação. São Paulo: Cultrix, 1995.

NUNES, Lília. Cartilhas de Teatro. Manual de voz e dicção. Brasília: Serviço Nacional de Teatro,. Ministério de Educação e Cultura, 1976.

OLIVEIRA, Domingos Sávio Ferreira de. A Explosão da Voz no Teatro Contemporâneo: uma análise espectrográfica computadorizada da voz de grande intensidade no espaço cênico. Local: Programa de Pós-Graduação/Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 1997. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas).

OLIVEIRA, Domingos Sávio Ferreira de. A Voz e o Teatro. In: VALLE, Mônica G. M. ( org. ) Voz Diversos Enfoques em Fonoaudiologia. Rio de Janeiro: Revinter, 2002. 41- 59

OLIVEIRA, Domingos Sávio Ferreira de. Voz na Arte: uma contribuição para o estudo da voz falada no teatro. In: GUBERFAIN, Jane Celeste (org.). Voz em Cena. Volume 1. Rio de Janeiro: Revinter, 2004. 1-19.

PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. São Paulo: Perspectiva, 2003.

RAPOSO, Alexandre. O que é ser Fonoaudióloga. Memórias Profissionais de Glorinha Beuttenmüller. Rio de Janeiro: Record, 2003.

ROUBINE, Jean-Jacques. A arte do ator. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 1985.

STANISLAVSKI, Constantin. A construção da personagem. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1986.

TEIXEIRA, Letícia. Conscientização do movimento: uma prática corporal. São Paulo: Caioá, 1998.

TROUBETZKOY, Nicolas Sergueeivitch. Principes de Phonologie. Paris: Librairie Klincksieck, 1964.

WEIL, Pierre. O corpo fala. Petrópolis: Vozes, 1999.

Published

2024-07-31

How to Cite

Oliveira, D. S. F. de, & Becker, L. (2024). Construction and concepts of Beuttenmüller Method and its applicability on performing arts. Voz E Cena (Voice and Scene), 5(01), 18–33. https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i01.53927

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories