The voice as a poetic and political resource in the performance of a black and peripheral transvestite

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.51185

Keywords:

Transvestite, Dolly the Sheep, Oppression, Place of Speech, Performance

Abstract

In this article I try to describe the paths of a performance experience that motivates me as an actress and researcher on the Brazilian theater scene to write about the places that I consider possible for the ethical, poetic and political reverberations that a transvestite, black and peripheral body can echo when, based on vocal choices, it sets out to interpret and be interpreted as a sacrificial animal. To do this, I use the character Dolly the Sheep, conceived by playwright Fernando de Carvalho, as well as my own transvestite body in performance to refer to and unveil these places in them through our voices, cries and echoes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kika Sena do Nascimento, Universidade Federal do Acre - UFAC, Rio Branco/AC, Brasil

Kika Sena é uma atriz, arte-educadora, diretora teatral, poeta e performer brasileira. Graduada em Licenciatura em Artes Cênicas pela Universidade de Brasília (UnB) e mestra em Teoria e Prática das Artes Cênicas pela Universidade Federal do Acre, Kika Sena é pesquisadora nas áreas de gênero, sexualidade, raça e classe. A partir de 2015, vem desenvolvendo pesquisas relacionadas à área de voz e palavra em performance com cunho político referente ao corpo da mulher trans e travesti na cena teatral e social brasileira. Em 2017 lançou o livro Periférica, pela Padê Editorial, antecedido por Marítima, 2016, publicação independente. Sua publicação mais recente, também de forma independente, é a zine Subterrânea, de 2019. Também em 2019 dirigiu o espetáculo teatral Transmitologia (DF). Já em 2020, em parceria com As Aguadeiras, dirigiu o espetáculo teatral DesQuite(AC). Seu trabalho teatral mais recente é o espetáculo Ovelha Dolly (AC), dirigido por Sarah Bicha. No cinema, fez sua estreia como protagonista no filme longa-metragem "Paloma" (2022), dirigido por Marcelo Gomes.

References

BISCARO, Bárbara. Gênero, sexo e escuta na voz em performance. Urdimento, v.1, n.22, p 15 - 26, julho 2014

BURIGO, Joanna. É preciso ter cuidado com o pensamento binário. Carta Capital, Cartacapital.com.br, p. 1-1, 30 mar. 2016. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/opiniao/e-preciso-ter-cuidado-com-o-pensamento-binario/. Acesso em: 6 jan. 2023.

CARVALHO, Fernando de. Ovelha Dolly e Zoológico a céu aberto. Editora Javali:1ª ed., Belo Horizonte: 2019.

JACOBS, Daiane D. S. Possível cartografia para um corpo vocal queer em performance. Tese (doutorado) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Programa de Pós-Graduação em Florianópolis, 2015.

LEAL, Dodi; ROSA, André. Transgeneridades em performance: desobediência de gênero e anticolonialidades das artes cênicas. Rev. Bras. Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 10, n. 3, e97755, 2020. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/presença>.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Trad. De Jerusa Pires Ferreira, Maria Lúcia Diniz Pochat, Maria Inês de Almeida. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

Published

2023-12-30

How to Cite

Sena do Nascimento, K. (2023). The voice as a poetic and political resource in the performance of a black and peripheral transvestite. Voz E Cena (Voice and Scene), 4(02), 13–35. https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.51185

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.