Proposals and concepts for Music and Scene disciplines
studies at UFGD with decolonial research
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.51048Keywords:
Music, Musical education, Performing Arts, Theater, EducationAbstract
The Performing Arts courses at the Federal University of Grande Dourados have an interesting link with the area of Music and Scene, and offer three curricular components of this hybrid theatrical-musical discipline. We believe in musical education for artists in the scene as a fundamental way to interact with the sound elements of an audiovisual work. The updates to the courses' pedagogical projects seek decolonial studies to add different dialogues that value contemporary research. The article points to questions that cross the history and updates of the Music and Scene disciplines, and also opens up sharing of the author's research in contact with other researchers.
Downloads
References
ALVES, Rubem. Variações sobre o prazer: Santo Agostinho, Nietzsche, Marx e Babette. São Paulo: Editora Planeta do Brasil, 2011.
BARROS, Ariane Guerra. Entre o corpo do ator/performer e o espaço urbano: um teatro performativo. 2020. 195 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.
CHAMORRO, Graciela. A arte da palavra cantada na etnia Kaiowá. In: Société Suisse des Américanistes. Boletín no 73, p. 43- 58, 2011.
CHAVES, Marcos. De trilhas sonoras teatrais a preparações musicais para artistas da cena. Rio de Janeiro: Editora Synergia, 2020.
CHAVES, Marcos. Preparação musical para atores: princípios pedagógicos norteadores de três disciplinas musicais em curso teatral. 2016. 282 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Teatro, Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
CHAVES, Marcos. Quando o receio precisa ser combatido: um breve recorte dos atores brasileiros contemporâneos e de suas relações com o aprendizado/interlocução musical. Quaderni di Pedagogia e Comunicazione Musicale, v. 4, pubblicazione promossa dalla SIEM - Società Italiana per l’Educazione Musicale - Sezione territoriale di Macerata. Edizione Università di Macerata, Italia, 2017.
CHAVES, Marcos; CHAMORRO, Graciela. O pulso Guarani e Kaiowá como mediador em estudos musicais. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE PESQUISA EM SONORIDADES, 1., 2019, Universidade Federal de Santa Catarina. Anais (Resumos): Poderes do Som. E-book, 2019, p. 117-118.
CHAVES, Marcos; PEREIRA, Isabela Teles; FLUMIGNAN, Lorena. A prática musical como potência para o trabalho de artistas da cena. In: Arte e cultura: desenvolvimento intelectual e cognitivo 2. Organizador Ezequiel Martins Ferreira. Ponta Grossa, PR: Editora Atena, 2023. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/catalogo/ebook/arte-e-cultura-desenvolvimento-intelectual-e-cognitivo-2. Acesso em: 25 set. 2023.
DIAS, Ana. Ator, cena e musicalidade. In: CASTILHO, Jacyan (org). Música e musicalidade no espetáculo teatral. Revista Vox da Cena, Salvador, BA: Ano I nº 1, março de 2009.
FERNANDES, Cleudeumar Alves. Análise do discurso: reflexões introdutórias. São Paulo: Claraluz, 2007.
FERNANDINO, Jussara. Interação cênico-musical: estudo no 2. 2013. 280 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Belas Artes, 2013.
KOWZAN, Tadeusz. Os signos no teatro - Introdução à semiologia da arte do espetáculo. In: GUINSBURG, J. (org). Semiologia do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2003.
LIGNELLI, César. Sons & Cenas: apreensão e produção de sentido a partir da dimensão acústica. 2011. 350 f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade Brasília, Brasília, DF, 2011.
MALETTA, Ernani. A formação do ator para uma atuação polifônica [manuscrito]: princípios e práticas. 2005. 370 f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
MED, Bohumil. Teoria da música - 4. ed. rev. e ampl. Brasília, DF: Musimed, 1996.
NÚÑEZ, Geni. Descolonizando afetos: experimentações sobre outras formas de amar. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.
OLIVEIRA, Jacyan Castilho de. O ritmo musical da cena teatral: a dinâmica do espetáculo de teatro. 2008. Tese (Doutorado) - Universidade Federal da Bahia, Escola de Teatro e Escola de Dança. Salvador, BA, 2008.
QUILLET, Jean-Marc. La musique de Jean-Jacques Lemêtre au Théâtre du Soleil. Paris, França: L’Harmattan, 2013.
SILVA, Rosa Aparecida do Couto. Itamar Assumpção e a encruzilhada urbana: negritude e experimentalismo na vanguarda paulista. 2020. 287 f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquisa Filho (UNESP), Franca, SP, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
We recommend that all authors consult the guidelines of the Committee on Publication Ethics (COPE) before submitting texts for evaluation:
- COPE Ethical Guidelines for Peer Reviewers
http://publicationethics.org/files/Ethical_guidelines_for_peer_reviewers_0.pdf
- Guidelines on Good Publication Practice
http://publicationethics.org/files/u7141/1999pdf13.pdf
- How to handle authorship disputes: a guide for new researchers
http://publicationethics.org/files/2003pdf12_0.pdf
Plagiarism detection
https://www.ithenticate.com/
https://copyspider.com.br/
http://www.plagium.com/
http://www.plagiarismcombat.com/
http://plagiarisma.net/pt/
http://www.duplichecker.com/
http://www.plagiarismchecker.com/help-teachers.php
http://www.plagscan.com/plagiarism-check/
http://plagiarismdetector.net/
For more information, check the Statute of Voz e Cena journal.