The vocality in a teacher-becoming in the performing arts

resound memories and subjectivities, confabulate enchantments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48487

Keywords:

Vocality, Subjectivity, Memory, Becoming-teacher, Feminist epistemologies

Abstract

The article proposes a reflection on the concepts of memory and subjectivity, considering their relationship with the practices of orality and vocality as elements that integrate a teacher learning process in the area of voice in the scene. From what it calls a teacher-becoming, it postulates the multiplicity of vocal knowledge as a teaching-learning possibility situated in feminist and decolonial perspectives, beyond the disciplining and constructions of otherness imposed by westernized epistemologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Franciele Machado de Aguiar, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Florianópolis/SC, Brasil

Franciele Machado de Aguiar é doutora em Artes Cênicas pelo PPGAC/UDESC, mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e bacharela em Teatro com habilitação em Interpretação Teatral pela mesma instituição. Cursa Licenciatura em Teatro pelo Sistema Universidade Aberta do Brasil da Universidade de Brasília - UAB/UnB e é integrante do Coletivo Escrita Performativa. Foi docente substituta na área de Práticas Vocais no curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) entre 2021 e 2022. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Teatro, atuando principalmente nos seguintes temas: processos de criação cênica, atuação, vocalidade e imaginário, poéticas e pedagogias vocais, pedagogias feministas e decoloniais nas artes da cena, escrita performativa e escritas de pesquisa em artes.

References

AGUIAR, Franciele Machado de. Confabular o encante nos afetos da voz: ressonâncias imaginais da vocalidade em um devir-professora nas artes da cena. Florianópolis: Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas/Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Design e Moda. 2022. Tese (Doutorado em Artes Cênicas). Disponível em: http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/0000a2/0000a2b5.pdf Acesso em: 10 jun. 2023.

BERTH, Joice. O que é empoderamento? São Paulo: Sueli Carneiro/Pólen, 2019.

CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

DUNN, Leslie C.; JONES, Nancy A. (org.) Embodied voices: representing female vocality in western culture. New York: Cambridge University Press, 1994.

FEDERICI, Silvia. Mulheres e caça às bruxas. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.

HOOKS, bell. A língua: ensinando novos mundos, novas palavras. In: HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013, p. 223-234.

HOOKS, bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Editora Elefante, 2019.

JESUS, Luciano Mendes de; PEREIRA, Sayonara Souza. Ressonâncias/vibrações e ondas/radiações: os cantos africano-diaspóricos na obra de Jerzy Grotowski através da cosmopercepção Bantu-Kongo. Voz e Cena, [S. l.], v. 2, n. 01, p. 88-117, jun. 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/34138. Acesso em: 05 mai. 2023.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MARTINS, Leda Maria. Oralitura e pesquisa em arte: aproximações entre escritas e arquivamento. Seminário Modos de escrita e arquivamento da pesquisa em arte - Nossas revoluções. Rio de Janeiro: PPGArtes UERJ, 31 de março de 2023. YouTube. 1 vídeo (150min). [Live] Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DzvAvJNyY8s Acesso em 08 abr. 2023.

MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, [S. l.], n. 26, p. 63-81, jun. 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11881. Acesso em: 09 abr. 2023.

RUFINO; Luiz; SIMAS, Luiz Antônio. Encantamento: sobre política de vida. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2020.

WALSH, Catherine; OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria. Colonialidade e pedagogia decolonial: para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos de Políticas educativas, [S.l.], v. 26, n. 83, p. 1-12, jul. 2018. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/3874/2102 Acesso em: 06 mai. 2023.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

Published

2023-06-29

How to Cite

Aguiar, F. M. de. (2023). The vocality in a teacher-becoming in the performing arts: resound memories and subjectivities, confabulate enchantments. Voz E Cena (Voice and Scene), 4(01), 63–74. https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48487

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.