Tropicalismo, Terra em Transe, O Rei da Vela... denial of the guitar... so it is, says Caetano, an anthropophagic attitude

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.41371

Keywords:

Tropicalismo, Tropicália, Anthropophagy, Voice, Singing

Abstract

The author narrates the trajectory of the Tropicalismo movement, which changed Brazilian Popular Music/MPB, through a historical reconstruction based on childhood memories, bibliographical references, and iconographic material. The reader will delve into the music and pop culture of the 60’s, highlighting the song Tropicália, the Festivais da Canção (the 60’s), Bossa Nova, Jovem Guarda, Cinema Novo and theatrical montage of O Rei da Vela. The LP’s covers marked the tropicalist movement, whose visual content speaks for itself. In tune with the ideas of Oswald de Andrade, Caetano and Gil assimilated the news associated with mass and youth movements and research in the field of popular music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Domingos Sávio Ferreira de Oliveira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, Rio de Janeiro/RJ, Brasil

Pós-Doutorado em Artes Cênicas (UnB), Doutor em Letras (UFF), Mestre em Artes Cênicas (UNIRIO), Especialista em Metodologia do Ensino Superior (UFF) e Especialista em Voz (CFFa-Título concedido por mérito). Graduado em Artes Cênicas (UNIRIO), Fonoaudiologia (IBMR) e Letras (PUC-RJ). Coautor do software PratiCanto 2.0. Pesquisador do Grupo de Pesquisa Laboratório de Estudos Vocais, Cênicos e Musicais (CNPq). Professor Associado IV da UNIRIO e do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas. Autor da Metodologia Vozes sem fim: Método-Movimento ERIV.DS – Explosões Rítmicas de Impacto aplicadas à Voz. Membro da Rede Voz e Cena.

References

CALADO, Carlos. Tropicália. A história de uma revolução musical. São Paulo: Editora 34 Coleção Todos os Cantos, 1997.

CARNEY, George O. Música e Lugar. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny. Literatura, Música e Espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2007.

DINIZ, Júlio. A Voz como Construção Identitária. In: MATOS, Cláudia Neiva de; TRAVASSOS, Elizabeth; MEDEIROS, Fernanda Teixeira de. Ao encontro da palavra cantada - poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7Letras, 2001. pp. 207-216

FERNANDES, Thiago. Tropicália e as capas de discos brasileiros dos anos 1960. Nuvem Arte e Crítica, 2021. Disponível em: https://nuvemcritica.com/2019/01/31/tropicalia-e-as-capas-de-discos-dos-anos-1960/ - Acesso em: 23 de dezembro de 2021.

JEZZINI, Jhanainna Silva Pereira. Antropofagia e Tropicalismo: identidade cultural? Visualidades, Goiânia, v.8, n.2, 49-73, jul-dez 2010.

MOREIRA, Larissa Ibúmi. Vozes Transcendentes. Os novos gêneros na música brasileira. São Paulo: Hoo Editora, 2018.

NAVES, Santuza Cambraia. A Canção Crítica. In: MATOS, Cláudia Neiva de; TRAVASSO, Elizabeth; MEDEIROS, Fernanda Teixeira de. Ao encontro da palavra cantada - poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7Letras, 2001. pp. 289-298

NAVES, Santuza Cambraia. Da Bossa Nova à Tropicália. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

SILVA, Karin Hallana; AZEVEDO, Tania de. Tropicália e a pós-modernidade: uma (re)leitura possível. Ensaio apresentado à disciplina Literatura Brasileira II do Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus, Bahia, dezembro de 2007. pp. 01-14

TROPICÁLIA. Direção de Marcelo Machado. Roteiro de Di Moretti e Marcelo Machado. Rio de Janeiro: Imagens Filmes e Bossa Nova Films, 2012. (89 min.)

VELOSO, Caetano. Antropofagia. São Paulo: Penguin & Companhia das Letras, 2012.

VELOSO, Caetano. Verdade Tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

VIANNA, Hermano. O Mistério do Samba. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

WISNIK, José Miguel. Maquinação do Mundo. Drumond e a Mineração. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

ZUMTHOR, Paul. A Permanência da Voz. O Correio. Rio de Janeiro: Ed. da Fundação Getúlio Vargas, ano 13, no 10, pp. 04-08, outubro de 1985.

Published

2022-06-27

How to Cite

Oliveira, D. S. F. de. (2022). Tropicalismo, Terra em Transe, O Rei da Vela. denial of the guitar. so it is, says Caetano, an anthropophagic attitude. Voz E Cena (Voice and Scene), 3(01), 166–184. https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.41371

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.