Acoustic analysis as a contribution to the study of theatrical scream

an experience report in actresses’ voices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i02.39697

Keywords:

Voice quality, Voice, Scream, Vocal training, Acoustic analysis

Abstract

The actors need extreme body control to be able to make a variety of vocal compositions, eventually in heavy loudness, with no harm at all to his voice. This study concerns an experience report with three Theater students performing screaming oriented vocal emissions. Those were acoustically analyzed based on the relation of the amplitude difference between the first and the second harmonic (H1-H2) and the adduction level of the vocal folds. Results lead to the conclusion that higher intensity values referred to the first harmonic cause less risks to vocal health. Specific guidelines for the scenic practice of the scream are offered by the authors, based on body-vocal care and exercises.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jane Celeste Guberfain, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, Rio de Janeiro/RJ, Brasil

Professora Titular, responsável pelas disciplinas de Voz da Escola de Teatro da UNIRIO (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro). Fonoaudióloga, Especialista em Voz pelo CFFa; Mestra e Doutora em Teatro pelo Programa de Pós-Graduação em Teatro da UNIRIO. Principais publicações: Livros: Voz em Cena volumes 1 e 2 (org.), Revinter;  A voz e a poesia no espaço cênico (Synergia e FAPERJ). Práticas, poéticas e devaneios vocais (org. junto com César Lignelli), Synergia.

Mariana Baltar, Universidade Veiga de Almeida - Rio de Janeiro/ RJ, Brasil

Cantora e bailarina. Licenciada em Dança pela Faculdade Angel Vianna. Graduanda em Fonoaudiologia pela Universidade Veiga de Almeida. Especialista em Pedagogia e Tecnologia para a Voz e o Canto pela Universidad Nacional de Educación a Distancia (Madri). Estudante em Aprimoramento lato sensu em Voz Cantada /FNH – Faculdade Novo Horizonte / PE.

Lidia Becker, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Rio de Janeiro/RJ, Brasil

Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ, Especialista em Voz pelo CFFa; Mestre e Doutora em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UNIRIO; Preceptora do Programa de Residência Multiprofissional  da Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ. Supervisora do Ambulatório de Voz Do HU-UFRJ

References

CAZDEN, Joanna. Screaming for Attention: The Vocal Demands of Actors in Violent Interactive Games. Burbank, California. In: Journal of Voice, Vol. 31, No. 1, pp. 1-2, 2017.

D’HAESELEER, Evelien, CLAEYS, Sofie; MEERSCHMAN, Iris; BETTENS, Kim; DEGEEST, Sofie; DIJCKMANS Caroline; DE SMET, Joke; LUYTEN, Anke and VAN LIERDE, Kristiane. Vocal Characteristics and Laryngoscopic Findings in Future Musical Theater Performers. Burbank, California. In: Journal of Voice, Vol. 31, No. 4, pp. 462-469, 2017.

FRÜHHOLZ, Sascha; Dietziker, Joris; Staib, Matthias; Trost, Wiebke.Neurocognitive processing efficiency for discriminating human non-alarm rather than alarm scream calls. In: PLOS Biology | https://doi.org/10.1371/journal.pbio.3000751 April 13, pp. 1- 30, 2021.

HOWARD, David.; WELCH, Grahan; BRERETON, Jude; HIMONIDES, Evangelos; DECOSTA, Michael; WILLIAMS, Jenevora; HOWARD, Andrew. WinSingad: a real-time display for the singing studio. Logopedics Phoniatrics Vocology, 29, 135-144, 2004.

GUBERFAIN, Jane Celeste. A voz e a poesia no espaço cênico: uma leitura do método- espaço-direcional-Beuttenmüller. Rio de Janeiro: Synergia: FAPERJ, 2012.

LABAN, Rudolf. Domínio do movimento. Lisa Ullmann (org). São Paulo: Summus, 1971 e 1978.

LEBORGNE, Wendy. The Vocal Athlete. San Diego: Plural, 2021.

SUNDBERG, Johan. Ciência da Voz. Fatos sobre a Voz na Fala e no Canto. São Paulo: EDUSP, 2015.

TITZE, Ingo R. Principles of voice production. Boston: University Bookstores Boston, 2000.

Published

2021-12-21

How to Cite

Guberfain, J. C., Baltar, M., & Becker, L. (2021). Acoustic analysis as a contribution to the study of theatrical scream: an experience report in actresses’ voices. Voz E Cena (Voice and Scene), 2(02), 114–129. https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i02.39697

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.