The said and the unfinished in the scene
words as uncertainties of a body in action
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i02.33303Keywords:
Acting, Voice, Word, Contact, Experience of the outsideAbstract
This article proposes reflection on the uses of the voice and practices with words in the contemporary scene. For this, we focus on aspects related to performance, when it presupposes working with the text. Our investigation path brings the notion of word as an affective production, linked to the body in the here and now of the scene. We discussed the notion of contact developed by Jerzy Grotowski in his research on performance and from the notion of the outside experience anchored in the thought of Tatiana Salem Levy. We suggest practicing the word as failure, so that it is born from the event and is completed by the accidents that arise from the relationship, having the unpredictable and the other as passion.
Downloads
References
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. Tradução Teixeira Coelho; revisão da tradução Monica Stahel. - 2ª ed. - São Paulo: Martins Fontes, 1999.
CACACE, Guillermo. Sobre los ensayos.... Disponível em: https://www.guillermocacace.com/sobre-los-ensayos. Acesso em: 18/07/2020.
CARREIRA, André (org.). Atuação por estados: uma pesquisa sobre procedimentos de criação cênica. Florianópolis: ÁQIS - Núcleo de Pesquisas Sobre Processos de Criação Artística: Letras Contemporâneas, 2016.
CARREIRA, André. Actuación por estados: por una utopía de la proximidad en escena. S/Ano, pp. 1 a 13. Disponível em: https://www.academia.edu/36971756/Actuaci%C3%B3n_por_estados_por_una_utop%C3%ADa_de_la_proximidad_en_escena. Acesso em 12/08/2020.
DAVINI, Silvia Adriana. O Corpo Ressoante: estética e poder no teatro contemporâneo. Apresentado no Congresso ABRACE/2008. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/1663, acessado em 09 de nov. de 2020.
FARRA, Dal Zebba. A palavra muda. In: MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes; MORAES, Taiza Mara Rauen (orgs.). Contação de Histórias: tradição, poéticas e interfaces. São Paulo: Edições SESC, 2015. p. 274-287.
GAYOTTO. Lucia Helena. Voz: partitura da ação. 2ª ed. - São Paulo: Plexus Editora, 2002.
GROTOWSKI, Jerzy. Em busca do teatro pobre. Tradução de Aldomar Conrado. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1987.
LEMINSKI, Paulo. Poesia: a paixão da linguagem. Artepensamento, 1987. Disponível em: https://artepensamento.com.br/item/poesia-a-paixao-da-linguagem/?_sf_s=poesia:+paix%C3%A3o+da+linguagem. Acesso em: 02/09/2020.
LEVY, Tatiana Salem. A experiência do fora: Blanchot, Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
LISPECTOR, Clarice. A hora da estrela. 22 ª ed. - Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1993.
MULHOLLAND Dr. Direção de David Lynch. França/Estados Unidos: Universal Studios & Groupe Canal+, 2001. (146 min).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2020 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.