The Vocal Action at Play
possible methodological strategies for the discipline of Vocal Expression in Theatre
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31569Keywords:
Vocal Expression, Francesca Della Monica, Principles and methods, Actor training and development, TheatreAbstract
Istéfani Pontes aims at introducing principles and methods that can guide the creation of pedagogigal strategies for Vocal Expression in actor training and development. Said work is based on the authoress’s teaching experience and is done with the collaboration of Ernani Maletta. This project is built mainly on the proposals of Italian researcher Francesca Della Monica regarding the spacial dimentions of the voice and the study of the spoken word in drama, whereby the authoress describes her teaching experience in the last five years, succinctly divided into five moments. This analysis allowed the authors to identify the principles and procedures hereby presented as a contribution to studies regarding vocal action in dramatic training and development proccesses.
Downloads
References
BARBA, Eugenio; SAVARESE, Nicola. A Arte Secreta do Ator. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.
DELLA MONICA, Francesca; MALETTA, Ernani. Os espaços que promovem uma dramaturgia da ação vocal. In: VIS - Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte da UnB, Brasília, Universidade de Brasília, v.14, n. 1, pp. 09-18, janeiro-junho de 2015.
FO, Dario; RAME, Franca (organização). Manual mínimo do ator. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 1999.
GAYOTTO, Lúcia Helena. Voz, partitura da ação. São Paulo: Plexus, 2015.
GROTOWSKI, Jerry. Em Busca de um Teatro Pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1987.
KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos Teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2013.
MALETTA, Ernani. Atuação polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2016.
MALETTA, Ernani de Castro. A dimensão espacial e dionisíaca da voz com base nas propostas de Francesca Della Monica: resgatando liberdade expressiva e identidade vocal. Revista Urdimento, Florianópolis, Universidade do Estado de Santa Catarina, v. 01, n. 22, pp. 39-52, julho de 2014.
MALETTA, Ernani de Castro. A formação do ator para uma atuação polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte: Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação/Universidade Federal de Minas Gerais, 2005. Tese (Doutorado em Educação).
MALETTA, Ernani de Castro. Estratégias pedagógicas polifônicas para a formação do ator. Belo Horizonte, 2011. Relatório de pesquisa e de atividades complementares (Pós-Doutorado) - Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.
MAURO, Helena Leite. A conexão orgânica corpo-voz-som em processo de atuação, com base em DelsArte, Dalcroze, Artaud e Grotowski. Belo Horizonte: Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes/Universidade Federal de Minas Gerais, 2011. Dissertação (Mestrado em Artes).
MOTTA LIMA, Tatiana. Palavras Praticadas: o percurso artístico de Jerzy Grotowski, 1959-1974. São Paulo: Perspectiva, 2012
PEREIRA, Eugenio Tadeu. Práticas lúdicas na formação vocal em Teatro. São Paulo, HUCITEC. 2015.
SCHAFER, R. Murray. O ouvido pensante. São Paulo: Editora UNESP, 1992.
SPOLIN, Viola. Improvisação para o Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2005.
SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais: o fichário de Viola Spolin. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.
SPOLIN, Viola. O Jogo Teatral no Livro do Diretor. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.
VIANNA, Ana Faria Hadad. A Arqueologia do trabalho vocal proposto por Francesca DellaMonica. Belo Horizonte: Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes/ Universidade Federal de Minas Gerais, 2014. Dissertação (Mestrado em Artes).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2020 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.