The Suffragette's Maid

discourse, cultural production and reception in a black female spectacle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48468

Keywords:

Black Feminine Theater, Black Theater, The Suffragette's Maid, Creative process, Cultural Production, Black Voices

Abstract

This article aims, from the gathering of six black women, to present the creative process and cultural production of the play A Empregada da Sufragista, by Gabriela Porfírio and Naiara Lira, premiered on July 30, 2019 in Brasilia - DF. As a backbone of the construction of the play, the authors report experiences of dorority, reception, cultural production and the the characters’ voices from the construction of a black female discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Naiara Gonçalves de Almeida, Universidade de Brasília - UnB, Brasília/DF, Brasil

Naiara Gonçalves de Almeida (Naiara Lira) - é Mestra em Artes Cênicas pela Universidade de Brasília - UnB (2021) com a pesquisa A RAIVA COMO AFETO: produção cultural, processo criativo e acesso às Teatralidades Negras Brasileiras. A pesquisa recebeu Menção Honrosa de Melhor Dissertação no Prêmio UnB de Pós Graduação 2022. Atriz premiada pelo 23º Troféu Câmera Legislativa do DF durante o 51º Festival de Brasília do Cinema Brasileiro (2018), Naiara recebeu Menção Honrosa de melhor atriz de curta metragem no Five Continents International Film Festival – Venezuela (2019), ambos pelo protagonismo no curta "Presos que Menstruam" de Alisson Sbrana. Já em 2020, recebeu 3 prêmios de teatro pela lei Aldir Blanc DF: "Duo Camboatá" (atriz, cantora e diretora) "A Empregada da Sufragista" (diretora e roteirista) e como atriz do Coletivo Enleio. Como cantora profissional, lançou o álbum autoral "Retalhos" (2013) e realizou turnês na Holanda (2012), Sérvia (2012 e 2013) e Austrália (2015).

Gabriela Porfírio, Universidade de Brasília - UnB, Brasília/DF, Brasil

Master in Performing Arts from the University of Brasília (UnB, 2021) awarded in 2022 by UnB Postgraduate Prize. Graduated in Letters - Portuguese Language from UnB (2009). She is currently CEO and production director of her own company - Lira Produções Socioculturais. Experience in Arts as an actress, director and singer. Technique in Musical Theory by the School of Music of Brasilia (2005). In 2018, she represented the Best Actress award at the 23rd Legislative Chamber Trophy at the 51st Festival de Brasília do Cinema de Brasileiro. In 2019 she received “Honorable Mention for Best Actress in a Short Film” at the Five Continents International Film Festival – Venezuela. In 2020, she was awarded 1st place in the FAC Brasília 60 award in the Cultural Production category. Stage name: Naiara Lira.              

References

LIMA, Evani Tavares. Um olhar sobre o teatro negro do Teatro Experimental do Negro e do Bando de Teatro Olodum. 307 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP, 2010. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/283930 Acesso em 13/07/21.

LORDE, Audre. Irmã Outsider; tradução Stephanie Borges. Título original: Sister Outsider. Belo Horizonte (MG): Autêntica Editora, 2019. Disponível em: https://docero.com.br/doc/eex5xve - Acesso em 18/08/21.

MARTINS, Leda Maria. A cena em sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.

NASCIMENTO, Abdias do. Teatro experimental do negro: trajetória e reflexões. Estudos Avançados. São Paulo, USP, vol.18, n.50, pp. 209-24, 2004. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/240971972_Teatro_experimental_do_negro_trajetoria_e_reflexoes - Acesso em 23/11/20.

NEPOMUCENO, Nirlene. Testemunhos de Poéticas Negras: De Chocolat e a Cia Negra de Revistas no Rio de Janeiro (1926 a 1927). 167 f. Mestrado em História. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2006. Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/cp007937.pdf - Acesso em 18/08/21.

VAN DIJK, T. El estudio del discurso. In: VAN DIJK, T. El discurso como estructura y proceso. Barcelona: Gedisa, 2000. Cap. 1, pp. 21-65.

VAN DIJK, T. Ideology. In: The International Encyclopedia of Political Communication (MAZZOLENI [Ed.]). 2002.

Published

2023-06-29

How to Cite

Almeida, N. G. de, & Porfírio, G. (2023). The Suffragette’s Maid: discourse, cultural production and reception in a black female spectacle. Voz E Cena (Voice and Scene), 4(01), 126–144. https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48468

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.