Biodiversity, Conservation and Sustainability in Biology Texbooks in Brazil

Authors

  • Daniel Louzada-Silva Universidade de Brasília; Faculdade de Educação; Programa de Pós-Graduação em Educação; Doutorando.
  • Maria Helena da Silva Carneiro Universidade de Brasília; Faculdade de Educação.

DOI:

https://doi.org/10.18472/SustDeb.v5n1.2014.9914

Keywords:

Biodiversity, Conservation, Sustainability, High School, Brazilian National, Program of Textbooks

Abstract

Eight high school biology textbook collections selected by the Brazilian National Program of
Textbooks were evaluated with regards to biodiversity, conservation and sustainability concepts.
The approach given to these themes differed greatly among collections, which could be explained
in part by the flexible standards proposed by the Program. Besides some conceptual inaccuracies,
we also detected that the thought style employed to approach biological topics was not always
strictly scientific being strongly influenced by mass media and virtual information. The subject
with the greater variety of approach was sustainability and all textbooks referred to subjects such as pollution, deforestation, wildfire and recycling.

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Author Biographies

Daniel Louzada-Silva, Universidade de Brasília; Faculdade de Educação; Programa de Pós-Graduação em Educação; Doutorando.

Biólogo, mestre em Desenvolvimento Sustentável, doutorando em Educação. Professor licenciado da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

Maria Helena da Silva Carneiro, Universidade de Brasília; Faculdade de Educação.

Bióloga, Pedagoga, Doutora em Educação Universidade Paris VII. Professora da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília.

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Published

2014-04-30

How to Cite

Louzada-Silva, D., & Carneiro, M. H. da S. (2014). Biodiversity, Conservation and Sustainability in Biology Texbooks in Brazil. Sustainability in Debate, 5(1), 98–116. https://doi.org/10.18472/SustDeb.v5n1.2014.9914

Issue

Section

Artigos