TECHNOLOGICAL COMPETENCE FOR EXPERIMENTAL ACTIVITIES IN PHYSICS CLASSES

Authors

  • Silvio Luiz Rutz da Silva Departamento de Física, MNPEF (Polo35 – UEPG), Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
  • André Maurício Brinatti Departamento de Física, MNPEF (Polo35 – UEPG), Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
  • André Vitor Chaves de Andrade Departamento de Física, MNPEF (Polo35 – UEPG), Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46016

Keywords:

Educational Technology. Experimentation. Teaching. Learning. Open Educational Resources.

Abstract

In this paper, we present a proposal for a didactic intervention that includes visual experiments and simulated experiments using technological resources. We made a content and context analysis of a graduate course that included the realization of eight experimental activities. The problem question in this report is how to organize experimental activities to incorporate technological resources. The objective is to develop competencies for integrating technological resources in experimentation by physics teachers, bringing to light some examples. We find that there is no reason to give up experimental activities. Firstly because of the availability of a large number of digital educational technologies. Secondly, we point out that such modalities of experimental activities make it possible to introduce teaching with an experimental basis, even in conditions that are not very favorable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES FILHO, J. de P. Regras da transposição didática aplicadas ao laboratório didático. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 17, n. 2, p.174-188, ago. 2000.

AQUINO, C. C. F; AQUINO, J. C. F; CAETANO, L. M. D. Referenciais internacionais de competências digitais para formação docente: desafios ao contexto brasileiro. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar. Mossoró, v. 8, n. 26, 2022.

http://dx.doi.org/10.21920/recei72022826546559

BRASIL. Ministério da Educação: Conselho Nacional de Educação: Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 3, de 21 de novembro de 2018: Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, p. 21, 22 de novembro de 2018, Seção 1.

BRASIL. Ministério da Educação: Conselho Nacional de Educação: Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de outubro de 2020: Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais [...]. Diário Oficial da União, Brasília, p. 103, 29 de outubro de 2020, Seção 1.

CARVALHO, P. S.; SOUSA, A. S. e; PAIVA, J.; FERREIRA, A. J. Ensino experimental das ciências: uma guia para professores do ensino secundário física e química. Série Para Saber, 26. Porto, U. Porto editorial, 2012.

DOMÍNGUEZ, S. F. As experiências em química. São Paulo, EDART, 1975.

FORÇA, A. C.; LABURÚ, C. E.; DA SILVA, C. H. M. Atividades experimentais no ensino de física: teoria e práticas. Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 5-9 de dezembro de 2011.

FERREIRA, N. C. Proposta de laboratório para a escola brasileira.1978. Dissertação de Mestrado. FEUSP-IFUSP, São Paulo, 1978.

GIRAFFA, M. M. L.; MORAES, C. M.; MACHADO, J. M. Cenário atuais das tecnologias digitais na educação básica. In: DANTAS, G. L.; MACHADO, J. M. (Orgs.). Tecnologias e educação: Perspectivas para gestão, conhecimento e prática docente. 2ª Edição. São Paulo: FDD Editora. Parte I, p.19-30, 2015.

GOMES, L. L.; MOITA, F. M. G. S. C. (2016) O uso do laboratório de informática educacional: partilhando vivências do cotidiano escolar. In: SOUSA, R.P., et al., orgs. (Org.). Teorias e Práticas em Tecnologias Educacionais. 1.ed.Campina Grande PB: EDUEPB, v. 6, p. 151-174, 2016.

HODSON, D. Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de Las Ciências, v. 12, n.3, p. 299-313, 1994.

MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record. Volume 108, Number 6, p. 1017–1054, June 2006.

LABURÚ, C. E. Seleção de experimentos de física no ensino médio: uma investigação a partir da fala dos professores. Investigação em Ensino de Ciências, v. 10, n. 2, a2, 2005.

ROSITO, B. A. O ensino de Ciências e a experimentação. In: MORAES, R. Construtivismo e Ensino de Ciências: Reflexões Epistemológicas e Metodológicas. 2 ed. Porto Alegre: Editora EDIPUCRS, p.195-208, 2003.

SALVADEGO, W. N. C. A atividade experimental no ensino de Química: uma relação com o saber profissional do professor da escola média. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – UEL, Londrina., 2008.

SEED. Diretrizes Curriculares de Física para a Educação Básica. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Curitiba – PR, 2008.

SILVA, S. L. R. da; BRINATTI, A. M.; ANDRADE, A. V. C. de. Atividades experimentais para a educação básica: o exemplo da prática. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, Extraordin, 2018.

Published

2022-12-07

How to Cite

RUTZ DA SILVA , Silvio Luiz; BRINATTI, André Maurício; CHAVES DE ANDRADE , André Vitor. TECHNOLOGICAL COMPETENCE FOR EXPERIMENTAL ACTIVITIES IN PHYSICS CLASSES. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 533–543, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.46016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/46016. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching

Most read articles by the same author(s)