TECHNOLOGICAL COMPETENCE FOR EXPERIMENTAL ACTIVITIES IN PHYSICS CLASSES
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.46016Keywords:
Educational Technology. Experimentation. Teaching. Learning. Open Educational Resources.Abstract
In this paper, we present a proposal for a didactic intervention that includes visual experiments and simulated experiments using technological resources. We made a content and context analysis of a graduate course that included the realization of eight experimental activities. The problem question in this report is how to organize experimental activities to incorporate technological resources. The objective is to develop competencies for integrating technological resources in experimentation by physics teachers, bringing to light some examples. We find that there is no reason to give up experimental activities. Firstly because of the availability of a large number of digital educational technologies. Secondly, we point out that such modalities of experimental activities make it possible to introduce teaching with an experimental basis, even in conditions that are not very favorable.
Downloads
References
ALVES FILHO, J. de P. Regras da transposição didática aplicadas ao laboratório didático. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 17, n. 2, p.174-188, ago. 2000.
AQUINO, C. C. F; AQUINO, J. C. F; CAETANO, L. M. D. Referenciais internacionais de competências digitais para formação docente: desafios ao contexto brasileiro. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar. Mossoró, v. 8, n. 26, 2022.
http://dx.doi.org/10.21920/recei72022826546559
BRASIL. Ministério da Educação: Conselho Nacional de Educação: Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 3, de 21 de novembro de 2018: Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, p. 21, 22 de novembro de 2018, Seção 1.
BRASIL. Ministério da Educação: Conselho Nacional de Educação: Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de outubro de 2020: Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais [...]. Diário Oficial da União, Brasília, p. 103, 29 de outubro de 2020, Seção 1.
CARVALHO, P. S.; SOUSA, A. S. e; PAIVA, J.; FERREIRA, A. J. Ensino experimental das ciências: uma guia para professores do ensino secundário física e química. Série Para Saber, 26. Porto, U. Porto editorial, 2012.
DOMÍNGUEZ, S. F. As experiências em química. São Paulo, EDART, 1975.
FORÇA, A. C.; LABURÚ, C. E.; DA SILVA, C. H. M. Atividades experimentais no ensino de física: teoria e práticas. Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 5-9 de dezembro de 2011.
FERREIRA, N. C. Proposta de laboratório para a escola brasileira.1978. Dissertação de Mestrado. FEUSP-IFUSP, São Paulo, 1978.
GIRAFFA, M. M. L.; MORAES, C. M.; MACHADO, J. M. Cenário atuais das tecnologias digitais na educação básica. In: DANTAS, G. L.; MACHADO, J. M. (Orgs.). Tecnologias e educação: Perspectivas para gestão, conhecimento e prática docente. 2ª Edição. São Paulo: FDD Editora. Parte I, p.19-30, 2015.
GOMES, L. L.; MOITA, F. M. G. S. C. (2016) O uso do laboratório de informática educacional: partilhando vivências do cotidiano escolar. In: SOUSA, R.P., et al., orgs. (Org.). Teorias e Práticas em Tecnologias Educacionais. 1.ed.Campina Grande PB: EDUEPB, v. 6, p. 151-174, 2016.
HODSON, D. Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de Las Ciências, v. 12, n.3, p. 299-313, 1994.
MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record. Volume 108, Number 6, p. 1017–1054, June 2006.
LABURÚ, C. E. Seleção de experimentos de física no ensino médio: uma investigação a partir da fala dos professores. Investigação em Ensino de Ciências, v. 10, n. 2, a2, 2005.
ROSITO, B. A. O ensino de Ciências e a experimentação. In: MORAES, R. Construtivismo e Ensino de Ciências: Reflexões Epistemológicas e Metodológicas. 2 ed. Porto Alegre: Editora EDIPUCRS, p.195-208, 2003.
SALVADEGO, W. N. C. A atividade experimental no ensino de Química: uma relação com o saber profissional do professor da escola média. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – UEL, Londrina., 2008.
SEED. Diretrizes Curriculares de Física para a Educação Básica. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Curitiba – PR, 2008.
SILVA, S. L. R. da; BRINATTI, A. M.; ANDRADE, A. V. C. de. Atividades experimentais para a educação básica: o exemplo da prática. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, Extraordin, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).