USING ARDUINO AS A TEACHING TOOL IN THE PHYSICS LAB: CAPACITOR CHARGE-DISCHARGE

Authors

  • Richar Nicolás Durán PPG Ensino de Ciência e Tecnologia (PPGECT), Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR-Ponta Grossa)
  • Hernani Batista da Cruz PPG Ensino de Ciência e Tecnologia (PPGECT), Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR-Ponta Grossa)
  • Sani de Carvalho Rutz da Silva PPG Ensino de Ciência e Tecnologia (PPGECT), Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR-Ponta Grossa)
  • Samuel Correa Machado Mestrado Nacional Profissional Ensino de Física – Polo 35 (MNPEF Polo 35), Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
  • Silvio Luiz Rutz da Silva Mestrado Nacional Profissional Ensino de Física – Polo 35 (MNPEF Polo 35), Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45956

Keywords:

Experimental Physics. Physics Teaching. Capacitors. Arduino. Educational Technology.

Abstract

This paper presents an experiment involving assembling a capacitor charge and discharge circuit using Arduino. The goal is to integrate technological resources for teaching physics to enable students to become qualified technology users. It is based on the concepts of digital culture or cyberculture, which encompasses the use of digital technologies in various aspects of everyday life. It provides a didactic intervention to promote competence, skills, and abilities supported using technology. We conclude that it is essential that teachers are prepared to offer students possibilities of didactic experiences that integrate technology in all phases of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARDUINO. What is arduino? 2022. Disponível em: https://www.arduino.cc/en/Guide/Introduction. Acesso em 05 out 2022.

CAVALCANTE, M. A.; RODRIGUES, T. T. T.; BUENO, D. A. Controle Remoto: observando códigos com o Arduíno (parte 2 de 2). Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.31, n. 3, 2014, p.614-641.

CAVALCANTE, M. A; TAVOLARO, C. R. C.; MOLISANI, E. Física com arduino para iniciantes. Revista Brasileira de Ensino de Física. São Paulo, v.33, n.4, pág. 4503, 2011.

COMISSÃO EUROPEIA. Competências e tecnologias digitais na educação. 2022. Disponível em: https://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/education-technology_pt. Acesso em 05 out 2022.

HERRERA, A. Una mirada reflexiva sobre las TIC en Educación Superior. Revista Electrónica de Investigación Educativa. 17(1), 2015, p.1-4.

KOZINETS, R. V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.

LÉVY, P. Cibercultura. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2014.

LUCAS, M.; MOREIRA, A. DigCompEdu: Quadro Europeu de Competência Digital para Educadores. Aveiro: UA 2018.

MOURÃO, O. Arduino & ensino de física: Automação de práticas experimentais. 1ª Edição. Tianguá: Clube dos Autores, 2018.

NUSSENZVEIG, H. M. Curso de física básica. vol.3. 4ed. São Paulo: Edgard Blucher, 2002.

PERKINS, D. Educar para un mundo cambiante: ¿qué necesitan aprender realmente los alumnos para el futuro? Ediciones SM, Madrid. 2017.

ROCHA FILHO, J. B. da; SALAMI, M. A.; GALLI, C.; FERREIRA, M. K.; MOTTA, T. S. e COSTA, R. de C. Construção de capacitores de grafite sobre papel, copos e garrafas plásticas, e medida de suas capacitâncias. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 22, n. 3, 2005, p. 400-415.

SANTOS, C. A.; SALES, A. As tecnologias digitais da informação e comunicação no trabalho docente. Curitiba: Appris, 2017.

SILVA, S. L. R. da; ANDRADE, A. V. C. de e BRINATTI, A. M. Ensino remoto emergencial [livro eletrônico]. Ponta Grossa, PR: Ed. dos Autores, 2020.

SOUZA, F. Arduino MEGA 2560. 2022. Disponível em: https://embarcados.com.br/arduino-mega-2560. Acesso em: 05 out 2022.

Published

2022-12-07

How to Cite

NICOLÁS DURÁN, Richar; BATISTA DA CRUZ, Hernani; RUTZ DA SILVA, Sani de Carvalho; CORREA MACHADO, Samuel; RUTZ DA SILVA, Silvio Luiz. USING ARDUINO AS A TEACHING TOOL IN THE PHYSICS LAB: CAPACITOR CHARGE-DISCHARGE. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 239–244, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45956. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45956. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching