Cordel Booklets in Physics Teaching: an analysis from Iramuteq

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v6i2.43918

Keywords:

Iramutec. Phyiscs Teaching. Cordel Literature.

Abstract

In 2018, the Advisory Board of the National History and Arts Heritage Institute (ABNHAHI) recognized Cordel Literature as a Brazilian Patrimony and the booklets had been working as an educational resource since their early origins in the Brazilian Northeast. On ther hand, concern with the teaching of Physics in Brazil has intensified so that, in 2013, the first selection to the National Professional Master Degree in Physics Teaching occurred. Therefore, in this work, a bibliographic survey was carried out, with the objective of investigating the relationship between the pamphlets and the teaching of Physics, in (i) periodicals that were in Portuguese or Spanish with a stratum of Qualis Periodicals between A1 and B3 in the teaching area, based on the evaluation of the 2013-2016 four-year period of the Sucupira Platform, with a time frame between 2011 and 2020 and, (ii) six repositories of proceedings of two national Physics teaching events. In the analysis stage, those publications underwent the IRAMUTEC Computational Program, through which Descending Hierarchical Classfication (DHC), Similitude, Word Clouds, and Corresponding Factor Analysis (CFA) were carried out. The corpus was constituted by 22 texts out of which 136 text segments were extracted and 77,94% (106) were classified. As a result the Descending Hierarchical Classification generated three distinct publications so that it is possible to conclude that such publications are small in number and that they diverge in relationships to the approach contained in those selected texts. It was also possible to verify a commitment in the analyzed works to use the booklets as a didactic resource, that is, something more practical.The study is considered original because it searches for articles that deal with cordel booklets in physics teaching and used IRAMUTEQ as a tool for analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marco Antonio Moreira, UFGRS

Degree and Master in Physics, UFRGS/RS/Brazil. Doctor in Education, Cornell University/USA. Professor of Physics at UFRGS from 1967 to 2012. Researcher 1A at CNPq, in Education, from 1989 to 2014. Interest in science teaching and learning theories. He has published 280 articles and 56 books. He supervised 61 master's dissertations and 60 doctoral theses. He is currently a professor in PPGs at UBU / Spain, UERR / Boa Vista, RR and UNIVATES / Lajeado, RS.

References

M. A. Moreira, Desafios no ensino da física, Rev. Bras. Ensino Fís. 43, e20200451 (2021).

M. A. Moreira, Uma análise crítica do ensino de Física, Estud. av. 32, 73 (2018).

M. A. Moreira, ENSINO DE FÍSICA NO SÉCULO XXI: DESAFIOS E EQUÍVOCOS, Revista do Professor de Física 2, 3 (2018).

M. A. Moreira, Aprendizaje Significativo: la Visión Clásica, otras Visiones e Interés, proyecciones 010 (2020).

G. F. da Silva, Vertentes e Evolução da Literatura de Cordel, 7th ed. (Editora Milart, Rio de Janeiro, 2014).

IPHAN, Ata (Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, 2018).

A. Luciano, Apontamentos para uma história crítica do cordel brasileiro (Editora Luzeiro, São Paulo, 2012).

U. T. B. de Meneses, A literatura de cordel como patrimônio cultural, Revista do Instituto de Estudos Brasileiros 225 (2019).

J. M. de Lima and M. G. Germano, A Importância da Cultura Popular para o Ensino de Física: Um Relato de Experiência, in Anais ENECT (UEPB, Campina Grande, 2012), pp. 1–8.

Ê. J. G. Guimarães, OS FOLHETOS DE CORDEL COMO FERRAMENTA NO PROCESSO DE ENSINO- APRENDIZAGEM DE FÍSICA: ESTUDANDO CALOR, Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física), Universidade Estadual do Ceará, 2016.

Ê. J. G. Guimarães and F. A. S. Nobre, TEORIA ESPECIAL DA RELATIVIDADE: 100 ANOS APÓS, COMO ENSINÁ-LA SIGNIFICATIVAMENTE USANDO O CORDEL, cnx 13, 37 (2019).

S. dos S. Feitosa, Tópicos de Física Quântica em Versos de Cordel e Arte dos Quadrinhos, Ensinados à Luz de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa, Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física), Universidade Regional do Cariri, 2019.

S. dos S. Feitosa, K. M. G. de Araujo, M. S. da Silva, and F. A. S. Nobre, Uma Sequência Didática Utilizando a Literatura de Cordel e a Arte Das Histórias Em Quadrinhos Para Inserção de Tópicos de Física Quântica No Ensino Médio, Cad. Bras. Ens. Fís. 37, 662 (2020).

M. D. de A. Januário and F. A. S. Nobre, Estudando a relatividade restrita com folhetos de cordel científicos em formato de história em quadrinhos, através de uma sequência de ensino à luz da neurociência educacional, Textos de apoio ao professor de física 30, 1 (2019).

A. Medeiros and J. T. N. Agra, A astronomia na literatura de cordel, Física na escola 11, 5 (2010).

M. A. Moreira and I. M. Rizzatti, PESQUISA EM ENSINO RESEARCH ON TEACHING INVESTIGACIÓN EN ENSEÑANZA, RevIn 1, e020007 (2020).

M. C. D. Paula, L. Viali, and G. T. D. Guimarães, A pesquisa qualitativa e o uso de CAQDAS na análise textual: levantamento de uma década, Internet Latent Corpus Journal 65 (2016).

M. A. R. de Souza, M. L. Wall, A. C. de M. C. Thuler, I. M. V. Lowen, and A. M. Peres, The Use of IRAMUTEQ Software for Data Analysis in Qualitative Research, Revista Da Escola de Enfermagem Da USP 52, (2018).

B. V. Camargo and A. M. Justo, Tutorial para uso do software de análise textual IRAMUTEQ, Tutorial, Universidade Federal de Santa Catarina, 2013.

B. V. Camargo and A. M. Justo, IRAMUTEQ: Um Software Gratuito Para Análise de Dados Textuais, Temas Psicol 21, 513 (2013).

M. E. Salviati, Manual do aplicativo Iramuteq.

N. Smyrnaios and P. Ratinaud, The Charlie Hebdo Attacks on Twitter: A Comparative Analysis of a Political Controversy in English and French, Social Media + Society 3, 205630511769364 (2017).

E. da S. F. Barbiéri and M. L. P. B. Franco, Profissão Docente: uma revisão de literatura, Revista Educação e Emancipação 11, 1 (2018).

T. Mandják, A. Lavissière, J. Hofmann, Y. Bouchery, M. C. Lavissière, O. Faury, and R. Sohier, Port Marketing from a Multidisciplinary Perspective: A Systematic Literature Review and Lexicometric Analysis, Transport Policy 84, 50 (2019).

G. S. de Melo, Introdução à Teoria dos Grafos, Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT), Universidade Federal da Paraíba, 2014.

Feofiloff, Paulo, Yoshiharu Kohayakawa, and Yoshiko Wakabayashi. "Uma introdução sucinta à teoria dos grafos." (2011).

E. dos Santos and I. P. da Silva, A Literatura de Cordel no Ensino de Ciências: O Estado da Arte, in Anais do CONEDU (Realize Eventos, João Pessoa, 2017), pp. 1–11.

Y. T. Hoffmann, E. Bisset Alvarez, and Y. Martí-Lahera, Análise Textual Com IRaMuTeQ de Pesquisas Recentes Em História Da Educação Matemática No Brasil: Um Exemplo de Humanidades Digitais, IB 34, 103 (2020).

B. V. Camargo and A. M. Justo, Tutorial para uso do software IRAMUTEQ, Tutorial, Universidade Federal de Santa Catarina, 2016.

M. Ferreira, H. Sacerdote, N. Studart, and O. L. da Silva Filho, Análise de temas, teorias e métodos em dissertações e produtos educacionais no MNPEF, Rev. Bras. Ensino Fís. 43, e20210322 (2021).

M. S. da Silva and D. M. dos S. Ribeiro, Ensino de Física no Sertão: Literatura de cordel como ferramenta didática, Revista Semiárido De Visu 2, 231 (2012).

R. M. da Silva, R. F. Rafael, F. A. S. Nobre, and K. M. G. de Araújo, Estudando Transferência de Calor Utilizando Folhetos de Cordel Científicos, Revista do Professor de Física 1, 1 (2017).

A. S. M. Barbosa, C. M. B. Passos, and A. de A. Coelho, O Cordel como Recurso Didático no Ensino de Ciências, Experiências em Ensino de Ciências 6, 161 (2011).

F. V. de Araújo, A cultura popular da literatura de cordel no estudo dos fenômenos óticos em nível de Ensino Médio, Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física), Universidade Federal Rural do Semi-árido, 2019.

D. P. Ausubel, Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva, 1st ed. (Lisboa, 2003).

R. B. Vilela, A. Ribeiro, and N. A. Batista, Nuvem de palavras como ferramenta de análise de conteúdo, Millenium - Journal of Education Technologies, 29 (2020).

Published

2022-09-14

How to Cite

GONÇALVES SILVA, André Flávio; MOREIRA, Marco Antonio. Cordel Booklets in Physics Teaching: an analysis from Iramuteq. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 25–45, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v6i2.43918. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/43918. Acesso em: 23 nov. 2024.