Investigative Didactic Sequence Based on Delizoicov’s three Pedagogical Moments for the Experimental Determination of the Speed of Sound in Air
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v6i3.43650Keywords:
Speed of Sound. Three Pedagogical Moments. Just-in-Time Teaching.Abstract
Research in physics teaching has strongly pointed to the importance of using the experiment in an investigative and problematizing perspective, as a tool in the formation of scientifically literate citizens. Such activities, among others, can assume different roles in teaching situations, enabling, in addition to meaningful learning, student protagonism, decision-making, reflective analysis and the construction of conclusions. In line with this emancipatory perspective, we developed an educational product composed of a didactic sequence, based on the dialogue between the three pedagogical moments, meaningful learning and tailor-made teaching, focused on theoretical and experimental teaching regarding the speed of sound and its measurement. The application of this educational product proved to be quite satisfactory, where we could perceive motivation, protagonism, making it evident the desire of the students that the teaching of physics could be this way, which shows us that the lived experience built in them a new look in relation to the physical. In addition, the experimental results and the conceptual maps produced by them show that learning took place.
Downloads
References
BARAÚNA, F.; FURTADO, J.; PEREZ, S. Medindo a velocidade do som utilizando figuras de Lissajous. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.37, n.3, 2015. eISSN: 1806-9126.
BARBETA, V. B.; MARZZULLI, C. R. Experimento didático para determinação da velocidade de propagação do som no ar assistido por computador. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.22, n.4, 2000. eISSN: 1806-9126.
CAVALCANTE, M. A.; TAVOLARO, C. R. C. Medir a velocidade do som pode ser rápido e fácil. A Física na Escola, v. 6, n. 2, 2005. eISSN 1983-6430.
CAVALCANTE, M. A.; PEÇANHA, R.; LEITE, V. F. Princiípios básicos de imagens ultra-sônicas e a determinação da velocidade do som no ar através do eco. A Física na Escola, v. 12, n. 2, 2011. eISSN 1983-6430.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Física. São Paulo: Cortez, 1990.
GUIMARÃES et al. Determinação da velocidade do som com computadores e celulares. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA – SNEF, XXII, 2017, São Carlos/SP. Anais… São Carlos: Instituto de Física da USP, 2017. Disponível em: < http://www.sbfisica.org.br/~snef/xxii/>. Acesso em: 25 ago. 2021.
LINDSAY, R. B. Acoustics: historical and philosophical development. Stroudsburg, Pennsylvania: Dowden, Hutchinson& Ross Inc, 1973. ISBN 0-87933-015-5.
LUDKE, E. et al. Velocidade do som no ar e efeito Doppler em um único experimento. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.34, n.1, 2012. eISSN: 1806-9126.
MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária LTDA, 1999.
NUSSENZVEIG, M. Física Básica. v.2. 5ed. São Paulo: Edgar Blucher, 2014.
SAAB, S. C.; CÁSSARO, F. A. M.; BRINATTI, A. M. Laboratório caseiro: tubo de ensaio adaptado como tubo de Kundt para medir a velocidade do som no ar. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.22, n.1, 2005. eISSN 2175-7941.
SILVA, S. T.; AGUIAR, C. E. Propagação do som: conceitos e experimentos. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA – SNEF, XIX, 2011, MANAUS/AM. Anais… Manaus: Universidade Federal do Amazonas, 2011. Disponível em: < http://www.sbfisica.org.br/~snef/xix/index.html/>. Acesso em: 25 ago. 2021.
SILVA, W. P. et al. Velocidade do som no ar: um experimento caseiro com microcomputador e balde d’água. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.25, n.1, 2003. eISSN: 1806-9126.
SOUZA JR., D. B.; ARAÚJO, J. W. B.; KAKUNO, E. M. Velocidade do som em metais pelo método do tempo de voo. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.42, 2020. eISSN: 1806-9126.
SPEZIALI, N. L.; VEAS, F. O. Ondas longitudinais: determinação da velocidade do som em metais. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.8, n.1, 1968. eISSN: 1806-9126.
STUDART, N. Inovando a ensinagem de física com metodologias ativas. Revista do Professor de Física, v. 3, n. 3, p. 1-24, Brasília, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).