Investigative Didactic Sequence Based on Delizoicov’s three Pedagogical Moments for the Experimental Determination of the Speed of Sound in Air

Authors

  • João Pessoa de Oliveira Filho Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - Polo 58, Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Francisco Nairon Monteiro Júnior Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v6i3.43650

Keywords:

Speed of Sound. Three Pedagogical Moments. Just-in-Time Teaching.

Abstract

Research in physics teaching has strongly pointed to the importance of using the experiment in an investigative and problematizing perspective, as a tool in the formation of scientifically literate citizens. Such activities, among others, can assume different roles in teaching situations, enabling, in addition to meaningful learning, student protagonism, decision-making, reflective analysis and the construction of conclusions. In line with this emancipatory perspective, we developed an educational product composed of a didactic sequence, based on the dialogue between the three pedagogical moments, meaningful learning and tailor-made teaching, focused on theoretical and experimental teaching regarding the speed of sound and its measurement. The application of this educational product proved to be quite satisfactory, where we could perceive motivation, protagonism, making it evident the desire of the students that the teaching of physics could be this way, which shows us that the lived experience built in them a new look in relation to the physical. In addition, the experimental results and the conceptual maps produced by them show that learning took place.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARAÚNA, F.; FURTADO, J.; PEREZ, S. Medindo a velocidade do som utilizando figuras de Lissajous. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.37, n.3, 2015. eISSN: 1806-9126.

BARBETA, V. B.; MARZZULLI, C. R. Experimento didático para determinação da velocidade de propagação do som no ar assistido por computador. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.22, n.4, 2000. eISSN: 1806-9126.

CAVALCANTE, M. A.; TAVOLARO, C. R. C. Medir a velocidade do som pode ser rápido e fácil. A Física na Escola, v. 6, n. 2, 2005. eISSN 1983-6430.

CAVALCANTE, M. A.; PEÇANHA, R.; LEITE, V. F. Princiípios básicos de imagens ultra-sônicas e a determinação da velocidade do som no ar através do eco. A Física na Escola, v. 12, n. 2, 2011. eISSN 1983-6430.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Física. São Paulo: Cortez, 1990.

GUIMARÃES et al. Determinação da velocidade do som com computadores e celulares. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA – SNEF, XXII, 2017, São Carlos/SP. Anais… São Carlos: Instituto de Física da USP, 2017. Disponível em: < http://www.sbfisica.org.br/~snef/xxii/>. Acesso em: 25 ago. 2021.

LINDSAY, R. B. Acoustics: historical and philosophical development. Stroudsburg, Pennsylvania: Dowden, Hutchinson& Ross Inc, 1973. ISBN 0-87933-015-5.

LUDKE, E. et al. Velocidade do som no ar e efeito Doppler em um único experimento. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.34, n.1, 2012. eISSN: 1806-9126.

MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária LTDA, 1999.

NUSSENZVEIG, M. Física Básica. v.2. 5ed. São Paulo: Edgar Blucher, 2014.

SAAB, S. C.; CÁSSARO, F. A. M.; BRINATTI, A. M. Laboratório caseiro: tubo de ensaio adaptado como tubo de Kundt para medir a velocidade do som no ar. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.22, n.1, 2005. eISSN 2175-7941.

SILVA, S. T.; AGUIAR, C. E. Propagação do som: conceitos e experimentos. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA – SNEF, XIX, 2011, MANAUS/AM. Anais… Manaus: Universidade Federal do Amazonas, 2011. Disponível em: < http://www.sbfisica.org.br/~snef/xix/index.html/>. Acesso em: 25 ago. 2021.

SILVA, W. P. et al. Velocidade do som no ar: um experimento caseiro com microcomputador e balde d’água. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.25, n.1, 2003. eISSN: 1806-9126.

SOUZA JR., D. B.; ARAÚJO, J. W. B.; KAKUNO, E. M. Velocidade do som em metais pelo método do tempo de voo. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.42, 2020. eISSN: 1806-9126.

SPEZIALI, N. L.; VEAS, F. O. Ondas longitudinais: determinação da velocidade do som em metais. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.8, n.1, 1968. eISSN: 1806-9126.

STUDART, N. Inovando a ensinagem de física com metodologias ativas. Revista do Professor de Física, v. 3, n. 3, p. 1-24, Brasília, 2019.

Published

2023-01-16

How to Cite

DE OLIVEIRA FILHO, João Pessoa; MONTEIRO JÚNIOR, Francisco Nairon. Investigative Didactic Sequence Based on Delizoicov’s three Pedagogical Moments for the Experimental Determination of the Speed of Sound in Air. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 33–53, 2023. DOI: 10.26512/rpf.v6i3.43650. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/43650. Acesso em: 6 oct. 2024.