Use of Media and Practices Tools in Acoustic Teaching
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v7i1.41272Keywords:
NHSE. Acoustics. Media e Practical Tools. TML and CMS.Abstract
Knowing the difficulties that students have in the Physics test of the National High School Examination (NHSE) for presenting deficiencies in the skills related to the concepts, resources and applications of the contents of Physics. In this article, we presented a didactic proposal in which students can build meanings about the concepts related to the study of sound waves (Acoustics) and their phenomena, using media and practical tools, as videos, animations, simulations, measuring equipment and musical instruments. This work was performed at Application School-UFPa, in 5 classes of the 2nd year of high school, which has an average of 26 students per class. The theoretical framework is based on Ausubel's Theory of Meaningful Learning (TML) using the methodology of constructing Conceptual Maps (CMs) and questionnaires. So that the concepts covered in the classroom were internalized in the student's cognitive development with the use of these tools improving performance on school assessments.
Downloads
References
ALMENARA, D. F. O Trabalho com Projetos: (RE) Construindo a Prática Pedagógica através da Integração das Mídias. Revista Eletrônica Multisaberes, 2ª ed., 2011.
ARANTES, A. R.; MIRANDA, M. S. e STUDART, N. Objetos de aprendizagem no ensino de física: Usando simulações do PHET. Física na Escola, v. 11, n. 1, p. 27-31, 2010.
ARAÚJO, M. S. T.; SANTOS, M. L. V. Atividades Experimentais no Ensino de Física: Diferentes Enfoques, Diferentes Finalidades”. Rev. Bras. de Ens. de Fís., v. 25, n. 2, p. 176-194, 2003.
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D. e HANESIAN, H. Psicologia Educacional. (trad. de Eva Nick et al.) Rio de Janeiro: Interamericana, 625 p., 1980.
BARBOSA, M. P.; SILVA, J. G. M.; ALEIXO, V. F. P. e SILVA-Jr, C. A. B. Proposta de Atividades com Materiais Alternativos na Educação Básica e Superior, v. 18, n. 2, p. 29-39, 2020.
CORREIA, D.; BOLFE, M. A. e SAUERWEIN, I. P. S. O Estudo das Ondas Sonoras por meio de uma Atividade Didática Envolvendo Leitura de um Texto de Divulgação Científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 2, p. 556-578, 2016.
DECONTO, D. C. S. e OSTERMANN, F. Treinar professores para aplicar a BNCC: as novas diretrizes e seu projeto mercadológico para a formação docente, Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 3, p. 1730-1761, 2021.
DONOSO, J. P.; TANÚS, A.; GUIMARÃES, F. e FREITAS, T. C. A Física do Violino. Rev. Bras. de Ens. de Fís., v. 30, n. 2, p. 23051-230521, 2008.
ERROBIDART, H. A.; GOBARA, S. T.; PIUBELLI, S. L. e ERROBIDART, N. C. G. Ouvido Mecânico: Um Dispositivo Experimental para o Estudo da Propagação e Transmissão de uma Onda Sonora. Rev. Bras. de Ens. de Fís., v. 36, n. 1, p. 15071-15075, 2014.
GASPAR, A. e MONTEIRO, I. C. C. Atividades Experimentais de Demonstração em Sala de Aula: Uma Análise segundo o Referencial da Teoria de Vigotsky. Investigações em Ensino de Ciências, v. 10, n. 2, p. 227-254, 2005.
GOTTO, M. Física e Música em Consonância. Rev. Bras. de Ens. de Fís., v. 31, n. 2, p. 23071-23078, 2009.
HARLEN, W. Ensenanza y aprendizaje de lãs Ciencias, 2ª. Ed. Madrid Morata, 1989.
KAWAMURA, M. R. D. e HOSOUME, Y. A Contribuição da Física para um Novo Ensino Médio. Física na Escola, v. 4, n. 2, p. 22-27, 2003.
KRUMMENAUER, W. L.; PASQUALETTO, T. I. e COSTA, S. S. C. O Uso de Ferramentas Musicais como Ferramenta Motivadora para o Ensino de Acústica no Ensino Médio, v. 10, n. 2, p. 22-24, 2009.
MAGALHÃES, D. A. e FILHO, J. P. A. A Discreta Dança do Ar ao Som das Equações da Física Acústica. Física na Escola, v. 16, n. 2, p. 44-50, 2018.
MARCON, G. S. e KLEIKLEN, M. U. Indicadores Formativos para o Ensino de Física através do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 3, p. 1388-1419, 2021.
MEDEIROS, E. A. e LOOS, M. R. O Ensino de Física na Área de Ciências Naturais no Ensino Fundamental I e II Segundo os PCNs. Revista do Professor de Física Brasília, v. 1, n. 1, p. 1-11, 2017.
MOURA, D. A. e NETO, P. B. O Ensino de Acústica no Ensino Médio por Meio de Instrumentos Musicais de Baixo Custo, v. 12, n. 1, p. 12-15, 2011.
NASCIMENTO, S. A.; DANTAS, J. D.; SOUZA, P. C. e SANTOS, C. A. S. Espectro Sonoro da Flauta Transversal. Rev. Bras. de Ens. de Fís., v. 37, n. 2, p. 23051-23055, 2015.
OCED. Brasil no Pisa 2015: Análises e Reflexões sobre o Desempenho dos Estudantes Brasileiros, São Paulo: Fundação Santillana, p. 274, 2016.
OSTERMANN, F. e REZENDE, F. BNCC, Reforma do Ensino Médio e BNC-Formação: um pacote privatista, utilitarista minimalista que precisa ser revogado, Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 3, p. 1381-1387, 2021.
RIBEIRO, T. G.; SENRA, C. P. e RESENDE, M. A. Utilização do Software Audacity como Recurso Didático no Ensino de Ondas, v. 16, n. 1, p. 43-50, 2018.
RICARDO, E. C. Implementação dos PCNs em Sala de Aula: Dificuldades e Possibilidades. Física na Escola, v. 4, n. 1, p. 8-11, 2003.
SANTOS, E. M.; MOLINA, C. e TUFAILE, A. P. B. Violão e Guitarra como Ferramentas para o Ensino de Física. Rev. Bras. de Ens. de Fís., v. 35, n. 2, p. 25071-25077, 2013.
SANTOS, R. S.; FILHO, P. S. C. e ROCHA, Z. F. D. C. Descobertas sobre a Teoria do Som: A História dos Padrões de Chladni e sua Contribuição para o Campo da Acústica. Rev. Bras. de Ens. de Fís., v. 40, n. 2, p. e2602 (1-5), 2018.
SCHIVANI, M.; SOUZA, G. F. e LIRA, N. Programa Nacional do Livro Didático de Física: Subsídios para Pesquisas. Rev. Bras. de Ens. de Fís., v. 42, p. e20200011 (1-10), 2020.
SILVA, K. W.; SANTOS, B. M. e SILVA, L. R. Utilização de apps para o ensino do efeito Doppler, Anais do I Encontro Regional do MNPEF Centro-Oeste/Norte, v. 3, n. especial (2019): Revista do Professor de Física. SORENSEN, R. N. e TEIXEIRA, R. R. P. Possibilidades do Uso de Obras de Ficção Científica no Ensino de Física, v. 5, n. 2, p. 31-43, 2021.
WERLANG, R. B. Mapas Conceituais Esqueletos: Instrumento para Avaliar o Processo de Ensino-Aprendizagem. Experiências em Ensino de Ciências, v. 8, n. 2, p. 126-140, 2013.
WILSON, C.; GRIZZLE, A.; TUAZON, R.; AKYEMP, K. e CHEUNG, C-K. Alfabetização Midiática e Informacional: Currículo para Formação de Professores. Brasília: UNESCO, UFTM, 192 p., 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).