Cultural diplomacy

Hallyu’s influence through BTS worldwide recognition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7785832

Keywords:

BTS, South Korea, Culture, Diplomacy, Hallyu wave, K-pop, Popular music, Soft power

Abstract

The Hallyu Wave phenomenon has become one of the most important means of expansion for South Korea, increasing its influence both regionally and internationally. A key product of the Korean Wave gaining particular prominence is its K-dramas, and especially K-pop, with it now being one of the most lucrative sources of income for the South Korean economy, and has even gained its own department in the country's Ministry of Culture. The kpop industry brought with it visibility for the group BTS which, through its revolution, managed to become a source of profit for the South Korean government and has been acquiring thousands of fans worldwide. Moreover, the objective of this article is to present South Korean cultural diplomacy, seeking to understand how Hallyu has materialized as a mechanism to be used in South Korea's international relations, through the world-renowned Korean band, BTS. As a qualitative exploratory research method, using bibliographic sources, magazines and articles that address the expansion of Hallyu and South Korean soft power, it is considered a currency of exchange in different spheres of society and the international diplomatic arena. Coming to the conclusion that the Hallyu, more specifically, that BTS is used as an instrument of Cultural Diplomacy of the South Korean government, transmitting a positive image to countries through Hallyu, and thus achieving a better insertion in the International System with the increment of Soft Power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Martins, Universidade Salvador

Graduada em Relações Internacionais pela Universidade Salvador - UNIFACS.

References

ALMEIDA, Naiane B. O fenômeno Hallyu e as práticas internacionais dos fãs brasileiros no contexto do processo do soft power da Coreia do Sul. Dissertação (Mestrado). UFPB, 2019. Disponível em: <https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/16949/1/Arquivototal.pdf>. Acesso em: 25 abril 2022

ANTUNES, Pedro. BTS conduz a nova revolução do pop como fizeram Michael Jackson e Beatles. UOL, 2021. Disponível em <https://www.uol.com.br/splash/colunas/pedro-antunes/2021/06/13/bts-conduz-a-nova-revolucao-do-pop-como-fizeram-michael-jackson-e-beatles.htm> Acesso em 01 de junho de 2022

ARARIPE, Paula B. “Lei Goo Hara” e “Lei BTS” aprovadas. In: Revista Koreian, 2020. Disponível em https://revistakoreain.com.br/2020/12/lei-goo-hara-e-lei-bts-aprovadas-conheca-outras-leis-com-nome-de-idols/ Acesso em: 18 maio 2022

BASSO, Murilo. De Parasita a K-Pop: a bilionária ‘onda coreana’. EInvestidor, 2020. Disponível em https://einvestidor.estadao.com.br/comportamento/kpop-parasita-a-bilionaria-onda-coreana Acesso em: 25 abril 2022

BLACK, Daniel; EPSTEIN, Stephen; TOKITA, Alison. Complicated Currents: Media

Flows, Soft Power and East Asia. Monash University ePress, 2010. Disponível em:

<http://books.publishing.monash.edu/apps/bookworm/view/Complicated+Currents/122/xhtml/chapter14.html>. Acesso em: 11 de junho de 2022

BTS e líderes mundiais se juntam à ONU em evento em prol dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Nações Unidas Brasil, 2021. Disponível em https://brasil.un.org/pt-br/145137-bts-e-lideres-mundiais-se-juntam-onu-em-evento-em-prol-dos-objetivos-do-desenvolvimento . Acesso em 01 de junho de 2022

CAMILO, Allan. Por que as produções asiáticas crescem na Netflix brasileira? In: Bitniks, 2021. Disponível em https://bitniks.com.br/por-que-os-doramas-crescem-na-netflix-brasileira/. Acesso em: 20 maio 2022

CAMPOS, Maria Cristina; TEODORO, C. Mariana e CAMPOS, B. Thalita. Doramas: Cenários da Cultura Asiática. Iniciação Científica CESUMAR. v.17, n.2, p.173-181. Jul/dez. 2015. Acesso em: 22 de maio de 2022

CARVALHO, Fernanda. Hallyu Wave: A cultura como mecanismo de soft-power sul-coreano. Editora Atena. cap.2, p. 10-21. Ano 2019. Acesso em: 25 maio 2022

CONTIERO, Bárbara. Parasita e BTS: Chaves do crescimento econômico sul-coreano. In: Revista Koreian, 2020. Disponível em https://revistakoreain.com.br/2020/02/parasita-e-bts-chaves-do-crescimento-economico-sul-coreano/ Acesso em: 20 maio 2022

GENTIL. R. Dominique. Diplomacia cultural sul-coreana: Uma reflexão sobre o papel do kofice e sua atuação com as mídias brasileiras. p.1-20. Mar/Ago. 2017. Acesso: 25 maio 2022

HERMAN, Tamar. BTS Awarded Order of Cultural Merit by South Korean Government. Billboard, 2018. Disponível em: <https://www.billboard.com/articles/news/bts/8481640/bts-awarded-order-of-cultural-merit-by-south-korean-government>. Acesso em: 25 abril 2022

KENJIKAWANO, Breno. Diplomacia cultural como forma de exercício de poder: Soft Power coreano. Centro Universitário de Brasília (UniCEUB), abril de 2021. Acesso em: 26 maio 2022.

KIM, Bok-rae. History of Korean Popular Culture: From its Embryonic Stage to Hallyu (Korean Culture Wave). American International Journal of Contemporary Research. Vol. 8, December 2018. Acesso em: 26 maio 2022

LIMA, Catharina. O impacto do K-pop na economia sul-coreana. In: Revista Koreian, 2021. Disponível em https://revistakoreain.com.br/2021/12/o-impacto-do-k-pop-na-economia-sul-coreana/ Acesso em: 20 maio 2022

MARTINS, Guilherme Henrique. Potências híbridas: uma análise da cultura pop sul coreana como arte em campo ampliado na indústria cultural. Monografia (Especialização em Artes Híbridas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2017. Acesso em: 26 maio 2022

MAZUR, Daniela. A onda cultural coreana e seu sentido simbólico e político. OutrasMídias, 2020. Disponível em https://outraspalavras.net/outrasmidias/a-onda-cultural-coreana-e-seu-sentido-simbolico-e-politico/ Acesso em: 20 maio 2022

MAZUR, Daniela e VINCO, Alessandra. Além da cultura pop: O interesse e consumo da gastronomia sul-coreana no Brasil. USP, 2017. Disponível em: Acesso em: 25 abril 2022

MESQUITA, Sâmya. Entenda a Hallyu, a "onda coreana" que tomou o mundo e gera renda no Ceará. OPOVO, 2020. Disponível em: https://www.opovo.com.br/noticias/mundo/2020/08/30/entenda-a-hallyu--a--onda-coreana--que-tomou-o-mundo-e-gera-renda-no-ceara.html Acesso em: 25 abril 2022

Membros do BTS podem ingressar no exército sul-coreano. G1, 2022. Disponível em https://g1.globo.com/pop-arte/musica/noticia/2022/04/05/membros-do-bts-podem-ingressar-no-exercito-sul-coreano.ghtml. Acesso em 01 de junho de 2022

MOURA, Rayssa. O soft power da música como atrativo turístico: uma análise da onda hallyu. Centro de Excelência em Turismo da Universidade de Brasília (UnB), 2021. Acesso em: 25 maio 2022

NYE, Joseph. Soft Power: The means to success in World Politics. Cap.4 Wielding Soft Power, 2004. Disponível em:<8/8/03 (belfercenter.org)>. Acesso em: 25 abril 2022

OGASAWARA, Tamyres. O Que É Kpop: Principais Grupos, Indústria E Expressões. Hallyu Brasil. Disponível em https://hallyubrasil.com/blog/kpop/o-que-e-kpop/ Acesso em: 25 abril 2022

ORTEGA, Rodrigo. K-pop é poder: Como Coreia do Sul investiu em cultura e colhe lucro e prestígio de ídolos como BTS. G1, 2019. Disponível em https://g1.globo.com/pop-arte/musica/noticia/2019/05/23/k-pop-e-poder-como-coreia-do-sul-investiu-em-cultura-e-colhe-lucro-e-prestigio-de-idolos-como-bts.ghtml Acesso em: 25 abril 2022

QUEIROZ, Breno. Hallyu, a febre sul-coreana que movimenta bilhões do K-pop a ‘Parasita’. Invest news, 2021. Disponível em: <https://investnews.com.br/economia/hallyu-a-febre-sul-coreana-que-movimenta-bilhoes-do-k-pop-a-parasita/ >. Acesso em: 25 abril 2022

RIBEIRO, Edgard. Diplomacia Cultural: seu papel na política externa Brasileira. Fundação Alexandre de Gusmão, 2011. p. 61-67. Acesso em: 25 maio 2022

RODRÍGUEZ BARBA, Fabiola. Diplomacia cultural.¿Qué es y qué no es?. Espacios Públicos, vol.18, nº 43, p. 33-49. Mai/Ago 2015. Acesso em: 26 maio 2022.

ROMILDO, José. Coreia do Sul se posiciona como um gigante cultural no mundo. Agência Brasil, 2019. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/internacional/noticia/2019-11/coreia-do-sul-se-posiciona-como-um-gigante-cultural-no-mundo>. Acesso em: 25 abril 2022

SILVA, Beulla. Você sabe o que significa a sigla A.R.M.Y. Revista Koreain, 2022. Disponível em:<https://revistakoreain.com.br/2022/04/voce-sabe-o-que-significa-a-sigla-a-r-m-y/> Acesso em: 06 junho 2022

SILVESTRE, Luciana. Estado e Sociedade frente às questões sociais. Atena editora, 2019. Disponível em:<https://www.belfercenter.org/sites/default/files/legacy/files/joe_nye_wielding_soft_power.pdf>. Acesso em: 25 abril 2022

SOUZA, Marco V. A. Os novos fluxos midiáticos da cultura pop coreana. In: Galáxia, n. 29, p. 297-300, jun. 2015. Disponível em https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/21153/16765 Acesso em: 18 maio 2022

THE ECONOMIST. Soap, sparkle and pop. 2014. Disponível em: <https://www.economist.com/news/books-and-arts/21611039-how-really-uncool-countrybecame-tastemaker-asia-soap-sparkle-and-pop>. Acesso em: 11 de junho de 2022

Published

2023-03-30

How to Cite

Martins, L. (2023). Cultural diplomacy: Hallyu’s influence through BTS worldwide recognition. Revista Do CEAM, 8, 100–117. https://doi.org/10.5281/zenodo.7785832

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.