The technological app Playnatal as a mediator of the tourist and leisure experience in Natal / RN, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/revistacenario.v7i13.26375

Keywords:

Tourist experiences. Leisure. Technological mediation. PlayNatal.

Abstract

This article aims to discuss the use of technologies, as possibility to mediate tourist and leisure experiences of tourists and residents in the destination Natal / RN, Brazil, from the PlayNatal application. This is an exploratory-descriptive study with a qualitative approach, which used the thematic analysis technique in the ratings left by users on the Facebook page and on the Play store download platform. It is concluded that PlayNatal acts as an innovative business strategy, enabling the promotion of city Natal / RN as a tourist destination. It also presents possibilities to contribute to the process of behavioral change (of tourists and residents) aiming at the preservation of symbolic elements, present in the tourist and leisure experiences of the city. It is suggested some adjustments, as the ease of the access and the presential contact between residents and tourists, in the tourism and leisure spaces of the destination Natal, during visitation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Christiano Henrique da Silva Maranhão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutor em Geografia (2017); Mestre em Turismo (2012); Bacharel em Turismo (2009); Universidade Federal do Rio Grande do Norte ”“ UFRN ”“ E-mail: christianomaranhao@gmail.com  Orcid: 0000-0003-2938-1989

Pâmela de Medeiros Brandão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutora em Administração pela Universidade Federal da Bahia, Bacharel e mestre em Turismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Universidade Federal do Rio Grande do Norte ”“UFRN ”“ E-mail: pamela_brandao@yahoo.com.br  Orcid: 0000-0001-7488-6666

Salete Gonçalves, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutora em Estudos do Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais; Mestre em Turismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010); Especialista em Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006); Graduada em Turismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2004); Universidade do Estado do Rio Grande do Norte ”“ UERN ”“ E-mail: salleteg@gmail.com Orcid:0000-0002-3879-6134

References

Bauman, Z. (1998). O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro, Brasil: Zahar.

Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet - The state of eTourism research. Tourism Management, 29 (4), 609-623.

Castells, M. (2003). A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. v.1, 9ª ed. São Paulo, Brasil: Paz e Terra.

Cuenca Cabeza, M. (2014). Aproximación al ocio valioso. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, 1 (1). Recuperado de : https://seer.lcc.ufmg.br/index.php/rbel.

Dowbor, L. (2001). Tecnologias do conhecimento: os desafios da educação. Rio de Janeiro, Brasil: Vozes.

Figueiredo, C., & Raposo, R. (2016). O ciclo da experiência turística e a tourist user experience à luz da convergência e dos novos paradigmas de interação. SOPCOM: Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação. 409-416.

Gomes, C. L. (2011). Estudos do lazer e geopolítica do conhecimento. Revista Licere, 14 (3). Recuperado de: http://www.anima.eefd.ufrj.br/licere/pdf/licereV14N03_ar1.pdf.

Gomes, C. L. (2014). Lazer: necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, 1 (1). Recuperado de: https://seer.lcc.ufmg.br/index.php/rbel.

Harvey, D. (2010). A condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 20ª ed. São Paulo, Brasil: Loyola.

Hassan, H. (2011). Tecnologias de Informação e Turismo: e-tourism. Dissertação de Mestrado em Lazer, Patrimônio e Desenvolvimento. Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. Coimbra, Portugal.

Mendes Filho, L. et al. (2017). Aplicativos Móveis e Turismo: Um Estudo Quantitativo Aplicando a Teoria do Comportamento Planejado. Rosa dos Ventos -Turismo e Hospitalidade, 9(2). Recuperado de: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/4787/pdf .

Oliveira, M. R. N. S. (2001). Do mito da tecnologia ao paradigma tecnológico; a mediação tecnológica nas práticas didático-pedagógicas. Revista Brasileira de Educação, 18. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n18/n18a09.

Richardson, R. J. et al. (2008). Pesquisa social: métodos e técnicas. 7. ed. São Paulo: Atlas.

Rimkus, C. M. F, Siqueira, E., & Souza, V. F. de. (2002). Laranjeiras: construção de uma narrativa patrimonial com tecnologias digitais. VI Colóquio Internacional “Educação e contemporaneidade”. 20 a 22 de setembro. São Cristovão, Sergipe.

Saga Entretenimento. Site Institucional. Recuperado de: https://sagaentretenimento.com.br/o-saga . [2017, 25 de janeiro].

Thiesen, J. da S. (2010). Mediação tecnológica/pedagógica: diferentes perspectivas sobre um mesmo conceito. Congresso Iberoamericano de Educación. Metas 2021. Buenos Aires, República Argentina. 13, 14 y 15 de septiembre.

Veal, A. (2011). Metodología de pesquisa em lazer e turismo. São Paulo: Aleph.

Viana, J. de A. (2010). Lazer e tecnologias da informação e comunicação (TICs): desafios para pensar a animação cultural na rede ”“ um estudo da comunidade estudiolivre.org. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Published

2019-09-08

How to Cite

Maranhão, C. H. da S., de Medeiros Brandão, P., & Gonçalves, S. . (2019). The technological app Playnatal as a mediator of the tourist and leisure experience in Natal / RN, Brazil. Cenário: Revista Interdisciplinar Em Turismo E Território, 7(13), 27–41. https://doi.org/10.26512/revistacenario.v7i13.26375

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.