HOSPITALITY IN SOCIAL NETWORKS:

THE CCBB BRASÍLIA AS HOST

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/revistacenario.v6i10.18907

Keywords:

Hospitality. Social networks. CCBB Brasilia. Tourism. Discourse analysis.

Abstract

Contemporary society is marked by the communication developed in networks and social media. On the website of the Banco do Brasil Cultural Center (CCBB), on the website and on Facebook, the information conveyed becomes an invitation. Hospitality, therefore, permeates the vocabulary used, which at the same time exalts both host and visitor to such an extent that the guest feels at ease to also invite others to enter that space dedicated to the arts. This article, through the discourse analysis, focuses on the Center's relationship with clients and non-clients of its patron. It is observed that the institution has, in this millenarian right to receive and be received, an effective tool to establish and renew social ties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adelaide Cristina Nascimento de Oliveira, Universidade de Brasília

A autora é Mestre pelo Centro de Excelência em Turismo da Universidade de Brasília (UnB) e Bacharel em Comunicação Social ”“ Habilitação em Jornalismo ”“ Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Belo Horizonte (MG). Possui artigos em publicações nacionais e internacionais. Atuou como produtora cultural e assessora de imprensa de diversos projetos, além de ter trabalhado como jornalista em jornal impresso e em emissoras de rádio.

References

ARENDT, H. A condição humana. 10ª. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 15ª. ed. São Paulo: Editora Hucitec, 2009.

OLIVEIRA, A. C. N. D.; BARROSO, E. P. Estudos do discurso no contexto do CCBB Brasília: A materialização de um símbolo financeiro em um símbolo cultural. Revista Marketing e Tourism Review, Belo Horizonte (MG), v. 1, n. 2. 2016. Acesso em: 29 de julho de 2017.

BANCO DO BRASIL. Banco do Brasil inaugura o CCBB Belo Horizonte. Portal Banco do Brasil, 2013. Disponivel em: <http://www.bb.com.br/portalbb/page118,3366,3367,1,0,1,0.bb?codigoNoticia=38673>. Acesso em: 26 de abril de 2015.

BOTTON, A. D.; ARMSTRONG, J. Arte como terapia. 1ª. ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2014.

BRANDÃO, H. H. N. Introdução à análise do discurso. 3ª ed. rev. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2012.

CAMARGO, L. O. D. L. Apresentação à edição brasileira: O estudo da hospitalidade. In: MONTANDON, A. (org.). O livro da hospitalidade: acolhida do estrangeiro na história e nas culturas. São Paulo: Senac, 2011. p. 13-30.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura (vol.1). São Paulo: Paz & Terra, 2013.

CENTRO CULTURAL BANCO DO BRASIL. Guia para formação e utilização de espaços culturais. Rio de Janeiro: CCBB, 1997.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001, 2008 (reimpressão). reimpressão, 2008.

FOUCART, C. Thomas Mann: idealização da vida burguesa. In: MONTANDON, A. (org.). O livro da hospitalidade: acolhida do estrangeiro na história e nas culturas. São Paulo: Senac, 2011. p. 957-967.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 23ª. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

GASTAL, S.; MOESCH, M. M. Turismo, Políticas Públicas e Cidadania. São Paulo: Aleph, 2007.

GOTMAN, A. Marcel Mauss: uma estação sagrada da vida social. In: MONTANDON, A. (org.). O livro da hospitalidade: acolhida do estrangeiro na história e nas culturas. São Paulo: Senac, 2011. p. 73-81.

GRASSI, M.-C. Hospitalidade: Transpor a soleira. In: MONTANDON, A. (org.). O livro da hospitalidade: acolhida do estrangeiro na históra e nas culturas. São Paulo: Senac, 2011. p. 45-53.

LIMA, I. R.; ALLAN, R. Paula Sayão fala em entrevista sobre sua administração do CCBB. Correio Braziliense, Brasília, 10 jun. 2012. <http://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/diversao-e-arte/2012/06/10/interna_diversao_arte,306465/paula-sayao-fala-em-entrevista-sobre-sua-administracao-do-ccbb.shtml. > Acesso em: 03 out. 2015.

MINISTÉRIO DA CULTURA. Salicnet. Ministério da Cultura, s/d. Disponivel em: <http://sistemas.cultura.gov.br/salicnet/Salicnet/Salicnet.php>. Acesso em: 03 out. 2015.

MONTANDON, A. Introdução: Definições. In: MONTANDON, A. (org.). O livro da hospitalidade: acolhida do estrangeiro na história e nas culturas. São Paulo: Senac, 2011. p. 41-43.

NEVES, R. M.; ALEXANDRE, L. Consumo da hospitalidade na hiper realidade pós-moderna. III CONVIBRA - Congresso Virtual Brasileiro - Administração, São Paulo, 24 a 26 nov. 2006. p.1-10.

OLIVEIRA, A. C. N. D.; BARROSO, E. P. Estudos do discurso no contexto do CCBB Brasília: A materialização de um símbolo financeiro em um símbolo cultural. Revista Marketing e Tourism Review, Belo Horizonte (MG), v. 1, n. 2. 2016. Acesso em: 29 de julho de 2017.

ORLANDI, E. P. Análise de discurso: Princípios & procedimentos. 11ª. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013.

PRINCE, N. Fantástico: a hostilidade posta em arte. In: MONTANDON, A. (org.). O livro da hospitalidade: acolhida do estrangeiro na história e nas culturas. São Paulo: Senac, 2011. p. 855-861.

SCHIFFRIN, D. Definitions of Discourse. In: ______ Approaches to Discourse. Oxford: Blackwell Publishers, v. 1997 (reimpressão), 1994. p. 20-43. reimpressão, 1997.

SILVA, D. E. G. D. Metáforas sob a lupa da Análise de Discurso Crítica. In: SILVA, D. E. G. (org.). Língua, Gramática e Discurso. Goiânia: Cânone Editorial, 2006. p. 161-178.

SMOLIAROVA, T. Arquitetura: artefato de boas-vindas. In: MONTANDON, A. (org.). O livro da hospitalidade: acolhida do estrangeiro na história e nas culturas. São Paulo: Senac, 2011. p. 439-451.

THE ART NEWSPAPER. Visitor Figures 2013: Museum and exhibition attendance numbers compiled and analysed. The Art Newspaper - Special Report, abril 2014. ISSN 256. Disponivel em: <http://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2014/04/TheArtNewspaper2013_ranking.pdf>. Acesso em: 21 de abril de 2015.

THE ART NEWSPAPER. Visitor Figures 2014: The grand totals: exhibition and museum attendance numbers worldwide. The Art Newspaper - Special Report, London, p. 15, abril 2015. ISSN 267. Disponivel em: <http://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2015/04/TheArtNewspaper_Ranking2014.pdf>. Acesso em: 21 de abril de 2015.

THE ART NEWSPAPER. Visitor Figures 2015. The Art Newspaper - Special Report, 2016. Disponivel em: <http://theartnewspaper.com/reports/visitor-figures-2015/>. Acesso em: 27 de julho de 2017.

URRY, J. O olhar do turista: Lazer e viagens nas sociedades contemporâneas. São Paulo: Editora Studio Nobel: Sesc, 1996. Reimpressão em 2001.

VICÁRIA, L. Ministério do Turismo. Ministério do Turismo. Disponivel em: <http://www.turismo.gov.br/%C3%BAltimas-not%C3%ADcias/5695-lazer-%C3%A9-a-principal-motiva%C3%A7%C3%A3o-do-estrangeiro-que-visita-o-brasil,-revela-estudo.html>. Acesso em: 07 de dezembro de 2015.

VIEIRA, M. E. D. M. Distinção, cultura de consumo e gentrificação: O Centro Cultural Banco do Brasil e o mercado de bens simbólicos. Brasília, fevereiro 2006. In. Tese apresentada ao Departamento de Sociologia da Universidade de Brasília/UnB como parte dos requisitos para a obtenção do título de Doutor.

YÁZIGI, E.; CARLOS, A. F. A.; CRUZ, R. D. C. A. D. Turismo: espaço, paisagem e cultura. 1ª. ed. São Paulo: Hucitec, 1996.

Published

2018-11-20

How to Cite

Nascimento de Oliveira, A. C. (2018). HOSPITALITY IN SOCIAL NETWORKS:: THE CCBB BRASÍLIA AS HOST. Cenário: Revista Interdisciplinar Em Turismo E Território, 6(10), 42–56. https://doi.org/10.26512/revistacenario.v6i10.18907

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.