Which subjective senses could arise from English classes at public schools in São Paulo?

Authors

  • Cristielaine Aparecida Alves de Souza Centro Unifieo

Keywords:

Subjective sense. Believes. Pedagogical practices. English teaching-learning process.

Abstract

This research is an investigation in order to discover the subjective senses that established beliefs produce at the moment of the pedagogical practice during the English teaching-learning process within the classroom. The participants were teachers of public schools of a city in the state of São Paulo. The research had as theoretical and methodological presupposition of González Rey’s epistemology of the subjective senses and subjectivity, having as basis of study the established beliefs. The results demonstrate subjective senses present in the pedagogical practices during the English teaching-learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referências Bibliográficas
1. BARCELOS, A. M. F. (2001) Metodologia de Pesquisa das crenças sobre aprendizagem de línguas: estudo da arte. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. v.1 n.1 71-92, 2001. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rbla/v1n1/05.pdf em 10/10/2017.

2. BRASIL. Ministério da Educação. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm em 01/05/2016.

3. BRASIL. Secretaria de Educação. (2000) Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Parte II ”“ Linguagens, Códigos e suas Tecnologias/ Secretaria de Educação l. Brasília: MEC/SEF. 71p. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf em 27/11/2016

4. BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF. 120p. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf em 01/05/2016.

5. GONZÁLEZ REY, Fernando Luis. (2005) Pesquisa Qualitativa e Subjetividade: os processos de construção da informação. Tradução de Marcel Aristides Ferrada Silva. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

6. LEFFA, Vilson José; IRALA, Valesca Brasil. (2014) Uma Espiadinha na Sala de Aula. Ensinando línguas adicionais no Brasil, EDUCAT, 2014.206p. Recuperado de http://www.leffa.pro.br/textos/trabalhos/livro_espiadinha.pdf em 30/01/2017.

7. LIMA, Diogenes Cândido (Org.). (2011) Inglês em Escolas Públicas Não Funciona: uma questão, múltiplo olhares. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. Recuperado de http://www.youblisher.com/p/328860-INGLES-EM-ESCOLAS-PUBLICAS-NAO-FUNCIONA/ em 22/01/2017.

8. PAIVA, Vera Lucia Meneses de Oliveira. (1997) A identidade do professor de Inglês. APLIENGE Ensino e Pesquisa. Revista da Associação de Professores de Língua Inglesa do Estado de Minas Gerais, p. 9 ”“16, 1997. Recuperado de http://www.veramenezes.com/identidade.htm em 22/0702019.

9. SÃO PAULO, Secretaria de Educação Básica (2006). Orientações curriculares para o ensino médio volume 1”“- Linguagens, códigos e suas tecnologias / Secretaria de Educação Básica. Brasília. Ministério da Educação, , 2006. 239 p. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_
internet.pdf em 22/07/2019.

Published

2020-06-03

How to Cite

DE SOUZA, Cristielaine Aparecida Alves. Which subjective senses could arise from English classes at public schools in São Paulo?. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 31, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/26261. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.