Redes sociais educacionais

ensino e memória no digital

Authors

Keywords:

discourse analysis. memory. pedagogic discourse. social media. digital.

Abstract

In this article we intend to examine the meanings that circulate in social media, where discussions are (de)limited by the use of so-called «new technologies» in relation to pedagogical discourse. From the Discourse Analysis perspective (Orlandi 2008), the purpose is to analyze (considering the function of discursive memory) the movements of (de-re-)territorialization of the subject-teacher affiliated with education-related social networks in contrast to other networks in the digital sphere. Therefore, through the production process of pedagogical discourse in the information age, this article identifies the stances subjects adopt in social networking, based on a political-ideological cartography of the digital space (Dias 2004). The teacher, surrounded by proposals of knowledge sharing, is affiliated to a discourse on the obsolescence of schooling, as well as to a discursive form that determines an ideological revisionism of his/her practices; thus, teaching ”“as a formulation”“ searches for a reconfiguration. Following Orlandi (2008), this study also poses questions regarding the extent to which these (re)configurations are merely reiterations of the same.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Doutoranda em Linguística pela Unicamp, atuando nas áreas de Análise de Discurso, Leitura, Educação e Tecnologia. Mestre pela Unicamp e graduada em Letras pela Universidade Federal do Paraná, com especialização em Leitura de Múltiplas Linguagens da Comunicação e da Arte, pela puc-pr e em História, Arte e Cultura, pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Professora da rede pública estadual de ensino em Curitiba. Também lecionou Metodologia da Pesquisa, Leitura e produção de textos em curso de pós-graduação lato sensu. Além disso, foi colaboradora do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - inep, no Sistema de Avaliação da Educação Básica - saeb.

References

Althusser, L. 1996. Ideologia e aparelhos ideológicos de estado. In S. Zizek. Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto Editora.

Bressanin, J. A. 2012. Políticas de formação continuada de professores em Mato Grosso: uma análise discursiva do Programa Gestar. Campinas, SP. Tese (Doutorado em Linguística). Campinas: Universidade Estadual de Campinas.

Costa, G. C. 2014. Sentidos de milícia: entre a lei e o crime. Campinas: Editora da Unicamp.

Dias, C. 2004. A Discursividade da Rede (de sentidos): a sala de bate-papo hiv. Campinas, SP. Tese (Doutorado em Linguística). Campinas: Universidade Estadual de Campinas.

Dias, C. 2014. O Ensino, a Leitura e a Escrita: sobre conectividade e mobilidade. Entremeios: Revista de Estudos do Discurso 9, jul/2014. [Disponível em: http://www.entremeios.inf.br/published/198.pdf]. [Acceso em: 05/04/2014].

Henry, p. 2015. O Discurso não Funciona de Modo Isolado. http://www.unicamp.br/unicamp/ju/587/o-discurso-nao-funciona-de-modo-isolado]. [Acesso em: 12/12/2015].

Orlandi, E. 1996. Interpretação. autoria, leitura, efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis: Vozes.

Orlandi, E. 2006. Análise de Discurso. In E. Orlandi y S. Lagazzi (org.) Discurso e Textualidade. Campinas: Pontes.

Orlandi, E. 2007. Política Linguística no Brasil. Campinas: Pontes.

Orlandi, E. 2008. Discurso e Texto. Campinas: Pontes.

Orlandi, E. 2012. Discurso em Análise: sujeito, sentido, ideologia. Campinas: Pontes.

Pêcheux, M. 1990. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In F. Gadet y T. Hak (orgs.) Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: Editora da Unicamp.

Pêcheux, M. 1999. O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes.

Pêcheux, M. 2010. Ler o arquivo hoje. Tradução Maria das Graças Lopes Morin do Amaral. In E. Orlandi. Gestos de Leitura. Campinas: Editora da Unicamp.

Pêcheux, M. 2014. Semântica e discurso. Uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Editora da Unicamp.

Pfeiffer, C. C. 2002. O lugar do conhecimento na escola: alunos e professores em busca de autorização. In Escrita, escritura, cidade (iii), pp. 1-33. Série Escritos, n.7. Campinas: Labeurb, Unicamp.

Silva, M. V. 2015. Escola. Enciclopédia Discursiva da Cidade ”“ Endici. Verbete. [Disponível em http://www.labeurb.unicamp.br/endici/index.php?r=verbete/view&id=46] [Acceso em: 15/12/2015].

Zoppi-Fontana, M. G. 1997. Cidadãos Modernos: discurso e representação política. Campinas: Editora da Unicamp.

Published

2020-10-19

How to Cite

Cidarley Grecco Fernandes. (2020). Redes sociais educacionais: ensino e memória no digital. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 16(2), 24–44. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33237

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.