The inclusion of people with disabilities and the role of the specialized educator in the regular school

discourse, identity and literacy

Authors

Keywords:

critical discourse analysis. inclusion. literacy. atendimento educacional especializado.

Abstract

The proposal of inclusive education provides the teaching action as the main resource for the children and youth with disabilities are included in the regular network. In this sense, we aimed to investigate the discourses present in the context of inclusive education. The investigation was anchored in Critical Discourse Analysis and New Literacy Studies. The corpus consists of transcriptions of interviews with two teachers in a public school in Brasilia (DF). The results demonstrate the fragility of the Brazilian inclusion proposal, celebrated by discourses that evoke equality, justice, citizenship, rights and autonomy, not implemented the way they are run.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Doutor e Mestre em Linguística pela Universidade de Brasília. É membro do Grupo de Estudos Linguísticos e Literários do Nordeste (GELNE). Atualmente, é professor do ensino básico, técnico e tecnológico da Universidade Federal do Piauí (UFPI), fundador e coordenador do Laboratório Experimental de Ensino e Pesquisa em Leitura e Produção Textual (LPT/CNPq). Organizou o livro Análise de discurso crítica para linguistas e não linguistas (com Denise Tamaê e Iran Melo, Parábola Editorial, 2018). Dedicase a estudos nas áreas dos Novos Estudos do Letramento e da Análise de Discurso Crítica.

Doutora e Mestre em Linguística pela Universidade de Brasília. Graduada em Letras pela Universidade Estadual de Goiás. Como Gestora Pública do Estado de Goiás, é autora do Manual de Redação do Governo de Goiás (juntamente com a comissão de elaboração), atuando em elaboração de políticas públicas e projetos de alto desempenho. É consultora ad hoc da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás. Como pesquisadora, tem experiência na área de Linguística (Análise de Discurso Crítica e Letramento), Neuropsicologia, Neuropsicopedagogia, Reabilitação e Psicoterapias com ênfase em inclusão.

References

Angrosino, M. 2009. Etnografia e observação participante. Trad. José Fonseca. Porto Alegre: Artmed. Barton, D; Hamilton, M. e Ivanic, R. (eds.). 2000. Situated literacies: Reading and writing in contexto. Londres, New York: Routledge.

Batista JR, J. R. L. 2016. Pesquisas em educação inclusiva: questões teóricas e metodológicas. Recife: Pipa Comunicação.

Chouliaraki, L. e Fairclough, N. 1999. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Fairclough, N. 2001. Discurso e mudança social. Coord. trad. revisão e prefácio à ed. brasileira Izabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília.

Fairclough, N. 2003. Analysing discourse: textual analysis for social research. Londres: Routledge.

Garcia, R. M. C. 2004. Discursos políticos sobre inclusão: questões para as políticas públicas de educação especial no Brasil. Em 27a Reunião Anual da ANPED, Caxambu.

Lopes, M. C e Fabris, E. H. 2013. Inclusão & Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Magalhães, I. 2012. Letramentos e identidades no Ensino Especial. Em Magalhães, I. (Ed.). Discursos e Práticas de Letramento: pesquisa etnográfica e formação de professores, pp. 159194. Campinas, SP: Mercado de Letras.

Rajagopalan, K. 2003. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola Editorial.

Rojo, R. H. R. 2009. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial.

Sato, D. T. B. S. e Magalhaes, I. e Batista JR, J. R. L. 2012. Desdobramentos recentes da educação inclusiva no Brasil: discursos e práticas de letramento. Rev. bras. linguist. apl. [online]. vol.12, n.4: 699724.

Soares, M. A. L. E Carvalho, M. F. 2012. O professor e o aluno com deficiência. São Paulo: Cortez.

Street, B. V. 2014. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial.

Yin, R. K. 2016. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso.

Published

2020-10-19

How to Cite

José Ribamar Lopes, & Denise Tamaê Borges. (2020). The inclusion of people with disabilities and the role of the specialized educator in the regular school: discourse, identity and literacy. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 19(2), 111–127. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33141

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.