Analysis of the teaching of wooden structures in Architecture and Urbanism schools in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n26.2020.06Keywords:
teaching, wood structures, architecture schoolsAbstract
The objective of this article is to carry out a survey (quantitative and qualitative) to verify the occurrence, workload and program content of the discipline of Structures in Madeira, or Structural Systems in Madeira, in the Schools of Architecture and Urbanism of the Brazil, in order to obtain a current and real perception about the teaching of the discipline. This article is based on an ongoing investigation in the Doctoral Thesis of Architect Ailton Cabral Moraes, in the Graduate Program of the Faculty of Architecture and Urbanism of the University of Brasília (PPG-FAU / UnB), under the guidance of Professor Dr Ivan Manoel Rezende do Valle. The survey of the data was carried out from the “on-line” analysis of the Pedagogical Projects, Menus and Curriculum Matrices of the 466 regular Schools of Architecture and Urbanism in the country, listed by ABEA - (Brazilian Association of Teaching Architecture). The values ”‹”‹found are surprising and clearly reflect one of the main reasons for the devaluation and low use of wood in Brazil: the lack of knowledge of the material by Brazilian architects, the result of insufficient and often inexistent education.
Downloads
References
APRILANTI, Mônica Duarte. A experimentação construtiva em madeira como instrumento de ensino-aprendizagem nas escolas de arquitetura. 2019. - Universidade de São Paulo, [s. l.], 2019.
BITTENCOURT, Rosa Maria; TERNI, Antônio Wanderley. Ensino de projeto de estruturas e sistemas construtivos em madeira: uma proposta didático-pedagógica. In: 2004, Cuiabá - MT. IX EBRAMEM - Encontro Brasileiro em Madeiras e Estruturas em Madeira. Cuiabá - MT [s. n.] p. 15.
BONFIM, Mayara de Souza; NOLASCO, Adriana Maria; INDIANI, Giovana Ronconi. Avaliação do ensino sobre madeira nos cursos de Engenharia e Arquitetura no Estado de São Paulo. In: 2011, Blumenau - SC. XXXIX Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia (COBENGE 2011). Blumenau - SC [s. n.] p. 6.
CAU-BR. Manual do Arquiteto e Urbanista. Brasíllia - DF: Conselho de Arquitetura e Urbanismo do Brasil - CAU / BR, 2016.
JUNIOR, Carlito Calil. A educação da Engenharia da Madeira no Brasil: O Programa do LaMEM. In: 1998, Florianópolis - SC. VI EBRAMEM - Encontro Brasileiro em Madeiras e Estruturas em Madeira. Florianópolis - SC [s. n.] p. 8.
MELO, Júlio Esutáquio de. Disciplina Sistemas Estruturais em Madeira - Apostila de Curso. Brasíllia - DF [s. n.].
PLETZ, Everaldo. Ensino de Construções de Madeira nos cursos de Arquitetura e Urbanismo. In: 2002, Uberlândia - MG. VIII EBRAMEM - Encontro Brasileiro em Madeiras e Estruturas em Madeira. Uberlândia - MG [s. n.] p. 6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Paranoá: journal of Architecture and Urbanism
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).