"Princess Mononoke" (1997): movie analysis and application in Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202243974

Keywords:

Environmental Education, Nature, Cinema

Abstract

The present study aims to analyze some of the central themes in the animation film “Princess Mononoke”, such as ecology, the anthropic influence in nature, and also spirituality, as a means of introducing these concepts on a classroom to stimulate debates on environmental education. By bringing a media artifact such as the aforementioned eastern film to the school – although it is a mature and graphic choice of media, it is intended for the young audience – we look forward to create a space for expansion of ideas and to broaden cultural realities, and also allow the connection of multiple cultures, promoting a deep reflection on the impact mankind has on our environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Soares, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil

Bacharel e Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Fluminense (UFF) (2019 e 2021). Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências e Biotecnologia da UFF. E-mail: anapaulasoares@id.uff.br

Jessica do Prado Valeriano, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil

Mestra em Patologia pela Universidade Federal Fluminense (UFF) (2021). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Biociências da UFF. E-mail: jesssprado@gmail.com

Tate Aquino de Arruda, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil

Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Fluminense (2018). Membro do Grupo de Pesquisa de Estudos do Bilinguismo: Libras e Língua Portuguesa para Surdos. E-mail: tateaa@id.uff.br

References

Bremmer, J. N., & Horsfall, N. M. (1987). Roman myth and mythography. Bulletin Supplement (University of London. Institute of Classical Studies), (52), iii, 120. http://www.jstor.org/stable/43768366

Cardoso, P. C. A., Temoteo, P. A. O., & Junior, A. F. N. (2021). A educação ambiental crítica e o diálogo possibilitado pelo filme Wall-E. Revista Valore, 6, 1451-1464. https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/913/687

Carvalho, I. C. M. (2006). Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. Cortez.

Cobos, T. L. C. (2012). Ideología y poder en el anime japonés La princesa Mononoke. Contratexto, (20), 157-173. https://hdl.handle.net/20.500.12724/1822

Diesel, A., Santos Baldez, A. L., & Neumann Martins, S. (2017). Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, 14(1), 268-288. https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/404/295

Ferrés, J. (1996). Vídeo e educação. Artes Médicas. http://bibcentral.ufpa.br/arquivos/125000/128500/19_128593.htm

Hall, J. W., & Takeshi, T. (1977). Japan in the Muromachi Age. University of California Press.

Henning, P. C., Vieira, V. T., & Henning, C. C. (2018). Crise ambiental, consumo e artefatos culturais: provocações ao tempo contemporâneo. EccoS – Revista Científica, (45), 209-220. https://doi.org/10.5585/eccos.n45.7412

Janke, N., Brando, F. R., Almeida, I. P., & Caldeira, A. M. A. (2005). Análise Semiótica do Potencial Didático de Vídeo para Educação Ambiental. Contrapontos, 5(2), 231-246. https://periodicos.univali.br/index.php/rc/issue/view/114

Kipling, R. (1894). The Jungle Book. Macmillan and Company.

Knight, J. (1997). On the extinction of the japanese wolf. Asian Folklore Studies. 56(1), 129-159. https://doi.org/10.2307/1178791

Lisboa, I. A. (2012). O uso do desenho animado como recurso didático: Filme Rio. [Trabalho de conclusão de curso, Universidade de Brasília]. Bibloteca digital da produção intelectual discente - UnB. https://bdm.unb.br/handle/10483/4054

Lorenzon, D., Scheid, N. M. J., & Soares, B. M. (2014). Os Filmes e os Estudos de Educação Ambiental. Anais do IV Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, Paraná, Brasil. https://docplayer.com.br/14986004-Os-filmese-os-estudos-de-educacao-ambiental.html.

Machado, C. A. (2008). Filmes de ficção científica como mediadores de conceitos relativos ao meio ambiente. Ciência & Educação, 14(2), 283-294. https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000200007

Marcello, F. A., & Ripoll, D. (2016). A educação ambiental pelas lentes do cinema documentário. Ciência e Educação, 22(4), 1045-1062. https://doi.org/10.1590/1516-731320160040013

Miyazaki, H. (Diretor). (1997). Princesa Mononoke [Longa-metragem]. Studio Ghibli.

Moreno, Y. S., & Ravache, R. L. (2021). A vulnerabilidade das cidades com relação às mudanças climáticas. Connectionline, (24), 124-129. http://periodicos.univag.com.br/index.php/CONNECTIONLINE/article/view/1638

Morgan, G. (2015). Creatures in Crisis: Apocalyptic Environmental Visions in Miyazaki's Nausicaä of the Valley of the Wind and Princess Mononoke. Resilience: A Journal of the Environmental Humanities, 2(3), 172-183. https://www.jstor.org/stable/10.5250/resilience.2.3.0172

Nogari Júnior, A. (2019). Da matriz grega clássica aos orixás: o romance histórico contemporâneo e a paródia das divindades em Viva o Povo Brasileiro, de João Ubaldo Ribeiro. Claraboia, 11, 64-81. http://seer.uenp.edu.br/index.php/claraboia/article/view/1475

Pelizzari, A., Kriegl, M. L., Baron, M. P., Finck, N. T. L., Dorocinski, S. I. (2002). Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Revista PEC, 2(1), 37-42. https://rfp.sesc.com.br/moodle/pluginfile.php/2423/mod_resource/content/1/Teoria_aprendizagem_significativa.pdf

Schwantes, L., & Ribeiro, P. R. C. (Orgs.). (2017). Ecos terrestres do Sul: articulando os ecossistemas ao ensino de ciências. Editora da FURG.

Scotto, G., Carvalho, I. C. M., & Guimarães, L. B. (2007). Desenvolvimento Sustentável. Vozes.

Silva, A. P. S., Martins, R. A., Ruas, A. A, & Soares, N. S. (2021). Um olhar sobre a educação ambiental crítica na educação básica. Brazilian Journal of Development, 7(7), 73025-73040. https://doi.org/10.34117/bjdv7n7-466

Sousa, A. A. (2007). Curupira: Encanto ou estranhamento no imaginário folclórico. Contextos, Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales, 17, 41-50. http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/509/505

Veiga-Neto, A., & Costa, M.V. (Orgs.). (2004). Estudos Culturais em Educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema. Editora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Wortmann, M. L. C., Ripoll, D., & Possamai, L. (2012). Educação Ambiental corporativa para crianças: analisando a animação Peixonauta do Discovery Kids. Perspectiva, 30(2), 371-394. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2012v30n2p371

Published

2022-10-18

How to Cite

Soares, A. P., Valeriano, J. do P., & Arruda, T. A. de. (2022). "Princess Mononoke" (1997): movie analysis and application in Environmental Education. Linhas Críticas, 28, e43974. https://doi.org/10.26512/lc28202243974

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 

You may also start an advanced similarity search for this article.