The teacher influence on the constitution of student reader: some verifications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc28202243453

Keywords:

Reading, School, Mediation

Abstract

The text presents results from quantitative-qualitative research on the reader profile of high school students who came from public schools in Feliz/RS and the contribution of their teachers to this construction. Theories about reading collaborated to the analysis of data which were compared with another research carried out with professors from the same teaching level. As findings, most students have positive memories of reading and the actions provided by the teachers contributed to the reader formation of their students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natália Branchi, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Feliz, RS, Brasil

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Letras – Português e Inglês do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Feliz. Membro do grupo de pesquisa CELina, do IFRS. E-mail: natalia.branchi@gmail.com

Izandra Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Feliz, RS, Brasil

Doutora em Letras pela Universidade de Passo Fundo (2018). Professora de Língua Portuguesa, Língua Espanhola e Literatura do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Feliz. Membro do grupo de pesquisa CELina, do IFRS. E-mail: izandra.alves@feliz.ifrs.edu.br 

References

Alves, I., & Branchi, N. (2021). O perfil do professor-leitor de Língua Portuguesa, das séries finais, da rede municipal de Feliz/RS. Em D. Bernardes & D. C. Froehlich (Orgs.). Temas em Debate: contextos educacionais (pp. 176-227). Dictio Brasil.

Cerrillo, P. C. (2007). El lector literario. Fondo de Cultura Económica.

Cerrillo, P. C. (2016). Literatura infantil y juvenil y educación literaria: hacia una nueva enseñanza de la literatura. Ediciones Octaedro.

Colomer, T. (2007). Andar entre livros: A leitura literária na escola. Global.

Cosson, R. (2009). Letramento Literário: teoria e prática. Contexto.

Costa, K., Montiel, J. M., Bartholomeu, D., Murgo, C. S., & Campos, N. R. (2016). Percepção do suporte familiar e desempenho em leitura e escrita de crianças do ensino fundamental. Revista psicopedagogia, 33(101), 154-163. http://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/485/percepcao-do-suporte-familiar-e-desempenho-em-leitura-e-escrita-de-criancas-do-ensino-fundamental

Failla, Z. (2020). Retratos da Leitura no Brasil. Sextante.

Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. FCE.

Magnani, M. R. M. (2001). Leitura, Literatura e Escola: sobre a formação do Gosto. Martins Fontes.

Ondine, N. (2016). A utilidade do inútil. Companhia das Letras.

Perrone-Moisés, L. (2016). Mutações da literatura no século XXI. Companhia das Letras.

Petit, M. (2008). Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Ed. 34.

Piaget, J. (1983). A epistemologia genética. Abril Cultural.

Rezende, N. L. (2013). O ensino de literatura e a leitura literária. Em M. A. Dalvi, R. Jover-Faleiros, & N. L. Rezende (Orgs.). Leitura de literatura na escola (pp. 99-111). Parábola.

Rösing, T., & Zilberman, R. (2009). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. Global.

Rouxel, A. (2013). Aspectos metodológicos do ensino da literatura. Em M. A. Dalvi, R. Jover-Faleiros, & N. L. Rezende (Orgs.). Leitura de literatura na escola (pp. 17-33). Parábola.

Santaella, L. (2013). Desafios da ubiquidade para a educação. Revista Ensino Superior Unicamp, 9(1), 19- 28. https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/edicoes/edicoes/ed09_abril2013/NMES_1.pdf

Silva, E. T. da. (1983). Leitura e Realidade Brasileira. Mercado Aberto.

Soares, M. (1999). A escolarização da literatura infantil e juvenil. Em A. A. M. Evangelista, H. M. B. Brandão, & M. Z. V. Machado (Orgs.). A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil (pp. 18-43). Autêntica Editora.

Published

2022-11-18

How to Cite

Branchi, N., & Alves, I. (2022). The teacher influence on the constitution of student reader: some verifications. Linhas Críticas, 28, e43453. https://doi.org/10.26512/lc28202243453

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.