Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena

Authors

  • Alessandro Eleutério de Oliveira Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica e Educação
  • Antônio Álvaro Soares Zuin Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3830

Keywords:

Experience, Virtual communities, School education

Abstract

This article aims at analyzing virtual communities about school education. Therefore, we scrutinize manifestations written by teachers and pupils in order to understand the ways in which people involved in the teaching-learning process perceive one another. Our lucubration is illuminated by Critical Theory authors such as Theodor Adorno and Walter Benjamin, by means of the confluence of the collected material in the virtual communities with topics like disorientation, fragmentation and half-formation in contemporaneity, and its reflections on Brazilian school education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandro Eleutério de Oliveira, Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica e Educação

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de São Carlos, mestre em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica e Educação. Atua na área de Filosofia da Educação. Autor do artigo Reflexões sobre a infância e a Educação Escolar (Revista Querubim, Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, 2010).

Antônio Álvaro Soares Zuin, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas e estudos de pós-doutorado em Filosofia da Educação pela Universidade de Leipzig. Professor Associado do Departamento de Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos e bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria Crítica e Educação. Publicações: Adoro odiar meu professor: o aluno entre a ironia e o sarcasmo pedagógico. Campinas: Autores Associados, 2008.

References

ADORNO, Theodor. Teoria da Semiformação. In: PUCCI, Bruno et al. Teoria Crítica e Inconformismo:novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010.

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

ADORNO, Theodor. Tabus a respeito do professor. In: PUCCI, Bruno et al. Adorno: o poder educativodo pensamento crítico. Petrópolis: Vozes, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. Amor Líquido: Sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

BENJAMIN, Walter.Obras Escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1996. (v. 1)

BENJAMIN, Walter.Obras Escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 1994. (v. 3)

BERGMANN, Leila Mury. “Tomara que o professor falte!”:O Orkut e a vida escolar. In: REUNIÃONACIONAL DA ANPED, 30., 2007, Caxambu. Anais... Caxambu: APNED, 2007. Disponível em <http://cce.udesc.br/titosena/Arquivos/Artigos_textos_sociologia/Orkut.pdf>. Acesso em: 11. abr. 2008.

BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: Tradição e Ciberespaço. Petrópolis: Vozes, 2007.

COSTA, Berlamino. Estética da violência: Jornalismo e produção de sentidos. Campinas: Autores Associados; Piracicaba: Editora UNIMEP, 2002.

CUNHA, Antônio. Apropriação de trabalhos acadêmicos na Internet: distorções éticas num processo de semiformação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DE JORNALISMO, 10., Goiânia, 2007.Anais...Goiânia: 2007. Disponível em Acesso em: 22. jul. 2009.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DUPAS, Gilberto. Ética e poder na sociedade da Informação. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

FEENBERG, Andrew. Modernity Theory and Technology Studies: Reflections on Bridging the Gap. In:MISA, Thomas et al. Modernity and Technology. Cambridge: MIT Press, 2003.

FORMOSO, Maria; BATISTA, Silva. Indústria Cultural e Ideologia. In: PEDROSO, Leda; BERTONI, Luci.Indústria Cultural e Educação: Reflexões críticas. Araraquara: JM, 2002.

FRANCO, Renato. De Baudelaire ao Bang-Jump. In: PEDROSO, Leda; BERTONI, Luci. Indústria Cultural e Educação. Reflexões críticas. Araraquara: JM, 2002.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Editora Perspectiva,1999.

GOLDIN, Analia. El rol de la escuela y los adolescentes tecnológicos. In: ALMADA, Sonia. Infanci@asy Adolescenci@as: Nuevos deveníres de la clínica. Córdoba: Jorge Sarmiento, 2009.

LASTÓRIA, Luiz Nabuco. Uma nova economia psíquica ou mutações tópicas? In: DURÃO, Fabio et al.Indústria Cultural hoje. São Paulo: Boitempo, 2008.

LE BRETON, David. Adeus ao corpo. In: NOVAES, Adauto. O Homem-Máquina: a Ciência manipula ocorpo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

LENARDUZZI, Víctor; GERZOVICH, Diego; ENTEL, Alícia. Escuela de Frankfurt: razón, arte y libertad.Buenos Aires: Eudeba, 2008.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Unicamp, 2003.

MELMAN, Charles. O homem sem gravidade: Gozar a qualquer preço. Rio de Janeiro: Companhia deFreud, 2008.

OLIVEIRA, Alessandro. Confluências e paradoxos entre tradição e modernidade. Uma análise a partirde ideias de Walter Benjamin. Educação Unisinos,São Leopoldo, Universidade do Vale dos Sinos, v.1, n. 2, p. 122-132, maio-ago. 2008.

RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton. Reflexões sobre a educação danificada. In: PUCCI, Bruno et al. AEducação Danificada. Petrópolis: Vozes; São Carlos: EDUFSCAR, 1997.

TÜRCKE, Christoph. Sociedade excitada: filosofia da sensação. Campinas: Unicamp, 2010.

ZUIN, Antônio. Seduções e simulacros. Considerações sobre a Indústria Cultural e os Paradigmas da Resistência e da Reprodução em Educação. In: PUCCI, Bruno et al. Teoria Crítica e Educação: A questãoda formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis: Vozes; São Carlos: EDUFSCAR, 2003.

Published

2012-02-27

How to Cite

Oliveira, A. E. de, & Zuin, A. Álvaro S. (2012). Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena. Linhas Críticas, 17(34), 561–582. https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3830

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.