Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.19851

Keywords:

Human Development, Ontology, Relevance of Science

Abstract

"Relevance of science" is our object in this essay. We propose that from it we can understand the conceptualizations about interconnections between Education, Science, and Society. From this principle, we discuss four forms of relevance: "Science, institutional consolidation and mastery of nature"; "Science and participation"; "Science, one more way to know the world, but dangerous"; and "Science and Human Development". The first three, despite being relatively autonomous, constitute a prelude to the fourth, insofar as they explain some of the most widespread conceptions (and their associated problems) about the relations between Education, Science, and Society. In the last part, the issue around the relationship between Science and Human Development is taken from an ontological perspective.

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Author Biographies

Juliano Camillo, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui Doutorado em Ensino de Ciências - Física, pelo Programa Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo.Atualmente é Professor do Departamento de Metodologia de Ensino, do Centro de Ciências da Educação, e do Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica, da Universidade Federal de Santa Catarina. É membro do Grupo de Pesquisa ECCo, da Universidade de São Paulo  e líder do Grupo de Pesquisa CEUCI, da Universidade Federal de Santa Catarina.

Cristiano Rodrigues de Mattos, Universidade de São Paulo

Possui Doutorado em Física pelo Instituto de Física da Universidade de São Paulo. Atualmente é professor do Departamento de Física Experimental do Instituto de Física, e do Programa Interunidades em Ensino de Ciências, da Universidade de São Paulo. Atua na área de Ensino de Física. É líder do Grupo de Pesquisa ECCo.

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Published

2019-02-11

How to Cite

Camillo, J., & Mattos, C. R. de. (2019). Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano. Linhas Críticas, 25, e19851. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.19851

Issue

Section

Dossiê: Ciência, Educação e Sociedade

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