Pedagogy of Alternation and the legal base in a perspective of challenging education for the Field

Communities School Rural Families Houses in the state of Pará

Authors

  • Donária Souza Silva UFPA

DOI:

https://doi.org/10.26512/insurgncia.v1i2.18922

Keywords:

Pedagogy of alternation. Work. Legality. Traditional communities. Educational value.

Abstract

This article aims to analyze, to preliminarily approach on the legality of the teaching of Pedagogy of Alternation in Community Schools Rural Family Houses (ECCFRs) for teenagers from 14 to 16 years, highlighting the negative decisions of the State Board of Education Para (EEC / PA) which these students in the age range specified, are not allowed to enter the teaching of ECCFRs, considering that work developing in the Pedagogy of Alternation methodology is not a type of education to be child exploitation practices. To deconstruct the understanding of the EEC / PA, it was necessary to seek the emergence of the teaching of Community Schools within the Pedagogy of Alternation methodology, and thus presenting it as a field of education alternative in the world, and particularly in the state Para, whose focus is the consolidation of sustainable family farming having education as a priority instruments. Then, it is an approach to child labor as an educational teaching from cultural perspective, in order to deconstruct the claims present in negative decisions permits and renewals of ECCFRs in Pará the EEC / PA.

Author Biography

Donária Souza Silva, UFPA

Pós-Graduanda: Gestão Estratégica em Políticas Públicas, Fundação Perseu Abramo- GAPI/UNICAMP. 2015. Pós-Graduada: Educação em Direitos Humanos e Diversidade pelo Instituto de Ciências Jurídicas da UFPA, Campus de Belém. 2015. Nível Superior: Bacharela em Direito pela Universidade da Amazônia (UNAMA/PROUNI), Campus de Belém. 2012. Nível Médio: Técnico em Contabilidade CRC PA 018852/O- E. E. E. F. M. Professor Bolívar Bordallo da Silva - Bragança/PA. 2002. Atuações Profissionais Ministério da Justiça /Fundação Nacional do Índio Chefe de Divisão Técnica da Coordenação Centro Leste do Pará/Altamira Junho de 2015 a Janeiro de 2016. Associação das Casas Familiares Rurais do Estado do Pará/ARCAFAR/PA. Função: Área Técnico ligado a legislação do Ensino da Pedagogia da Alternância e suas Bases Legais Numa Perspectiva De Educação Desafiadora Para O Campo: Escolas Comunitárias Casas Familiares Rurais No Estado do Pará. Período: 2013 - 2015 .

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Published

31.10.2016

How to Cite

SILVA, Donária Souza. Pedagogy of Alternation and the legal base in a perspective of challenging education for the Field: Communities School Rural Families Houses in the state of Pará. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, v. 1, n. 2, p. 277–304, 2016. DOI: 10.26512/insurgncia.v1i2.18922. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/18922. Acesso em: 7 nov. 2024.

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