Practices of graduate rural social rights

Strengthening relationship education-research-extension

Authors

  • Erika Macedo Moreira

DOI:

https://doi.org/10.26512/insurgncia.v1i1.18787

Keywords:

social movements. university. PRONERA. agricultural residence. rural social rights.

Abstract

The theme, in the table setting, relates to the theoretical and methodological changes related to research in Law. In the shape of a narrative about the actions developed in the Graduate Program (broadsense) Rural Social Rights ”“ Agricultural residence, the idea is tobring the potential in the development of empirical research on the Law, reflecting on the epistemological, theoretical and methodological frameworks, that interest our practice in the relationship between research and social movements. The program is na initiative developed in partnership between the Federal University of Goiás/Regional City of Goiás, the National Education Program in Agrarian Reform (PRONERA - INCRA/MDA), the National Council for Scientific and Technological Development/CNPq and Social Movements. The main purpose of the paper is to demonstrate how the arrival of social movements struggling for land to theuniversity, promotes thematic, pedagogical, epistemological and methodological breaks, allowing oxygenation of the university and the transformation of the practices of legal education.

References

BORDA, Orlando Fals. Aspectos teóricos da pesquisa participante: considerações sobre o significado e o papal da ciência
na participação popular. In BRANDÃO. Carlos Rodrigues. Pesquisa participante. Editora Brasiliense. 2° Edição ”“ São Paulo. 1982.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Ed Bertrand Brasil, 2004.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação. 25ª Ed. São Paulo: Editora Brasiliense: 1986.
CALDART, Roseli e outros (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Editora Politécnica de Saude Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
CALDART, Roseli Salete. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção, in: Educação do Campo, Identidade e Políticas Públicas, por Edgar Jorge KOLLING, Paulo Ricardo CERIOLI e CALDART, Roseli Salete (orgs). Brasília: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo. Coleção Por uma Educação Básica do Campo Vol. 4, 2002.
CALDART, Roseli. Sobre Educação do Campo, in SANTOS, Clarice Aparecida (Org.). Por uma educação do campo: campo ”“ políticas públicas ”“ educação. Brasília: INCRA; MDA, 2008. Coleção Por uma Educação Básica do Campo Vol. 7.
CAMPILONGO, Celso Fernando. Assistência Jurídica e realidade social: apontamentos para uma tipologia dos serviços legais.
CHAUI, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.24, set/dez. 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413
COSTA, Rogério Haesbaert da (1958). Pós-modernidade, ‘Desencaixe’, Compressão Espaço-tempo e Geometrias do Poder ,In O mito da desterritorialização: do fim dos territórios à multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
DALLARI, Dalmo de Abreu. O poder dos juízes. 3ª Ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2010.
DELGADO, Guilherme Costa. Do capital financeiro à economia do agronegócio: mudanças cíclicas em meio século (1965 ”“ 2012). Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012.
FREITAS, Cleuton Cesar Ripol de. Ocupar, resistir e produzir: a aprendizagem da turma Evandro Lins e Silva. Tese (Doutorado em Direito)””Universidade de Brasília, Brasília, 2014.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais, inIdeação. Revista do Centro de Educação e Letras da Unioeste. Campus Foz do Iguaçu, vol.10, nº1, 1º semestre de 2008. p. 41-62
IZAGUIRRE, Inés. Alguns ejes teórico-metológicos en le estudio del conflicto social, in José Seoane(Org.). Movimentos Sociales y Conflicto en América Latina. 1a Edição. Buenos Aires: Clacso, 2004.
LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber ”“ Eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
Machado, Antônio Alberto. Ensino Jurídico e mudança social. São Paulo : Expressão Popular, 2009.
MAZENA, Wilson Leandro; MARIN, Joel Orlando Bevilaqua; CAUME, David José. Curso de especialização “Agricultura Familiar e Camponesa e Educação do Campo”: a experiência e os resultados na UFG, in MOLINA, Mônica Castagna e outros (Orgs.). Educação do Campo e formação profissional. A experiência do Programa de Residência Agrária. Brasília: MDA, 2011.
MELLO, Marco. Pesquisa Participante e Educação Popular: Da Intenção ao Gesto. Porto Alegre: Ed. Issis; Diálogo-Pesquisa e Assessoria em Educação Popular; IPPOA, Porto Alegre, 2005.
MORAIS, Hugo Belarmino. A dialética entre educação jurídica e educação do campo: a experiência da turma “evandrolins e silva” da ufg. Derrubando as cercas do saber jurídico. Programa de Pós-Graduação em Ciências Jurídicas da Universidade Federal da Paraíba, 2011. Dissertação.
MOREIRA, Erika Macedo. ONHEMOIRÕ: O JUDICIÁRIO FRENTE AOS DIREITOS INDÍGENAS. Tese. Doutorado em Direito. Brasília, 2014. 273 fls.
OLIVEIRA, Luciano. Não fale do Código de Hamurábi! A pesquisa sócio-juridica na pós-graduação em Direito, in OLIVEIRA, Luciano. Sua excelência o Comissário e outros ensaios de Sociologia Jurídica. Rio de Janeiro: Letra Legal editora, 2004, p. 137-167.
PORTO GONÇALVES, Carlos Walter. A geograficidade do social: uma contribuição para o debate metodológico sobre estudos de conflitos e movimentos sociais na América Latina, in José Seoane(Org.). Movimentos Sociales y Conflictoen América Latina. 1a Edição. Buenos Aires: Clacso, 2004.
PORTO, Inês da Fonseca. Ensino jurídico, diálogos com a imaginação: construção do projeto didático no ensino jurídico. Porto Alegre: Sérgio Antonio Fabris Editor, 2000.
SOUSA SANTOS, Boaventura de. Para uma revolução democrática da justiça. São Paulo: Cortez Editora, 2007.
SOUSA SANTOS, Boaventura. A Universidade do Século XXI: Para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. São Paulo: Cortez, 2004.
SOUSA, Ranielle Caroline de. A dimensão cultural das ações afirmativas: a experiência da Turma de Direito para beneficiários da reforma agrária e agricultura familiar. Ranielle Caroline de Sousa, Monografia jurídica. Universidade Federal de Goiás, Cidade de Goiás ”“ GO, 2009. pg: 119.
SOUSA, Ranielle Caroline de. O direito achado no campo: a construção da liberdade e da igualdade na experiência da turma Evandro Lins e Silva. 2012. 203 f. Dissertação (Mestrado em Direito)””Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
THOMPSON, E. P. Senhores e caçadores. Rio de Janeiro, Paz e Terra. 1987.
UFG, Relatório Perfil da Turma. Programa de Pós Graduação Direitos Sociais do Campo/ Residência Agrária (2013 ”“ 2015). Cidade de Goiás, 2013.

Published

02.11.2015

How to Cite

MOREIRA, Erika Macedo. Practices of graduate rural social rights: Strengthening relationship education-research-extension. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, v. 1, n. 1, p. 32–56, 2015. DOI: 10.26512/insurgncia.v1i1.18787. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/18787. Acesso em: 5 jun. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.