(Re)contextualizations of literacy practices in the context of remote teaching: experiences of a professor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v21i1.42518

Keywords:

remote teaching, literacy practices, experiences

Abstract

This paper aims to analyze the (re)contextualizations of literacy practices developed in the context of remote teaching by a university professor. Based on a case study (LÜDKE; ANDRÉ, 1986) in the field of Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006; 2009), retextualized excerpts from an interview with a professor who reports her experiences with teaching the production of texts in remote classes in a graduation of Letters - Portuguese, at a Brazilian public university. The analysis shows that the use of digital technologies is central to the configuration of different (re)contextualizations of literacy practices, namely: specific modes of interaction between teachers and students, with the creation of new dynamics for the classroom; and work with group/collaborative writing. The identification and analysis of these literacy practices of (re)contextualizations are a relevant register for research in the Academic Literacy and teaching areas. Although teaching is returning to the on-site modality, it may be influenced, to some extent, by these new pedagogic possibilities, whether in the academic sphere or at the school.

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Author Biographies

Roberto Barbosa Costa Filho, PPGLE/Universidade Federal de Campina Grande

Mestrando pelo Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Licenciado em Letras: Língua Portuguesa pela UFCG. Professor substituto no Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Tem interesse por questões relacionadas à escrita e aos letramentos, especialmente em contextos acadêmicos, e à produção de materiais didáticos para ensino de Língua Portuguesa.

Elizabeth Maria da Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Possui graduação em Letras (habilitação em Língua Portuguesa) pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), mestrado em Linguagem e Ensino pela UFCG e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É professora nível adjunto III da UFCG, onde atua tanto na graduação, quanto na pós-graduação, e membro do Grupo de Pesquisa Teorias da Linguagem e Ensino, na linha de pesquisa Ensino de Línguas e Formação Docente. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, desenvolvendo pesquisas principalmente sobre os seguintes temas: práticas de leitura e escrita em contextos acadêmicos, letramentos acadêmicos, abordagens de ensino de escrita acadêmica, gêneros acadêmicos escritos.

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Published

2022-06-30

How to Cite

Costa Filho, R. B., & Silva, E. M. da. (2022). (Re)contextualizations of literacy practices in the context of remote teaching: experiences of a professor. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 21(1), AG9. https://doi.org/10.26512/rhla.v21i1.42518