The dialogues between preceptor and resident in the context of pedagogical residence: reflections in favor of a construction of teacher identity
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32851Keywords:
Pedagogical Residence, initial teacher education, teacher identityAbstract
The Pedagogical Residency Program (PR) aims at inserting the undergraduate student into the school for teaching practice. During the first call for proposals, the Spanish/English Language Group from the Department of Foreign Languages at UFPB constituted a collective with 27 residents. They were allocated in three full-time schools in the cities of João Pessoa and Bayeux. The residents’ activities were divided into setting, observing, teaching, input meetings, besides developing an intervention plan. In each school, a preceptor accompanied the residents, and he/she supervised all the work developed. Considering this formative scenario, we aim, in this paper, at reflecting on the construction of the teacher identity from the dialogue between a resident and his preceptor. Our corpus comprises reflective reports, written by the resident, and analyzed under a qualitative-interpretative perspective. This paper relies on the conception of identity (HALL, 2005; BAUMAN, 2005; 2014 [2001]), identity and teachers’ formation (TARDIF, 2002; OLIVEIRA; BOER, 2018; REICHMANN, 2015; 2013) and observation in initial teacher education context (BIAZI, GIMENEZ, STUTZ, 2011). The result of our analysis showed that the dialogues between preceptor and resident added to the construction of the pre-service teacher professional identity, from a critical-reflexive perspective.
Downloads
References
ARAÚJO, Maria Dalvaneide de Oliveira; BARROS, Gleize Cristina França de; BARROS, Marcos Alexandre de Melo. A construção da identidade docente do licenciado de Ciências Biológicas em início de carreira. RIS ”“ Revista Insignare Scientia, v. 1, n. 2., mai./ago. 2018.
BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução: Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2014 [2001].
BIAZI, Terezinha Marcondes Diniz; GIMENEZ, Telma; STUTZ, Lidia. O papel da observação de aulas durante o estágio supervisionado de Inglês. Revista Sigmum: Estudos da Linguagem, v. 14, n. 1, p. 57-78, 2011.
BRASIL. Edital Capes 06/2018, que dispõe sobre a Residência Pedagógica. 2018. Disponível em: <https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf> Acesso em: 10 maio 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
CLOT, Yves. Clínica da atividade e psicopatologia do trabalho. In: CLOT, Yves. Trabalho e poder de agir, 2010. p. 99-116.
COSTA, Luciana Laureano; FONTOURA, Helena Amaral. Residência Pedagógica: criando caminhos para o desenvolvimento profissional docente. Revista @ambienteeducação, São Paulo, v. 9, n. 2, 2015.
FOGAÇA, Francisco Carlos. Conflito e desenvolvimento: duas faces da mesma moeda. In: CRISTOVÃO, V. L. L. Atividade docente e desenvolvimento. Campinas: Pontes Editora, 2011. p. 91-105.
GARCIA, Maria M. A.; HYPOLITO, Alvaro M.; VIEIRA, Jarbas S. As identidades docentes como fabricação da docência. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 45-56, jan./mar. 2005.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Universidade Aberta do Brasil ”“ UAB/UFRGS; Curso de Graduação Tecnológica ”“ Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SeaD/UFRGS. ”“ Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GONÇALVES, Kelry Alves. Identidade docente nos artigos da Anped ”“ 2010/2014. Rebes ”“ Revista Brasileira de Ensino Superior, 2(3), p. 5-17, jul.-set. 2016.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
IZA, Dijnane Fernanda Vedovatto; BENITES, Larissa Cerignoni; SANCHES NETO, Luiz; CYRINO, Marina; ANANIAS, Elisangela Venâncio; ARNOSTI, Rebeca Possobom; Identidade docente: as várias faces da constituição do ser professor. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 2, p. 273-292, 2014. Disponível em: < http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/978>. Acesso em: 10 maio 2020.
MACHADO, Anna Rachel. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: BRONCKART, Jean-Paul; GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos et al. O interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. São Paulo: Mercado de Letras, 2007. p. 77-97.
MACHADO, Anna Raquel; BRONCKART, Jean Paul. Reconfigurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo ALTER-LAEL In: CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; ABREU-TARDELLLI, Lília Santos (Org.) Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. São Paulo: Mercado de Letras, 2009.
MEDRADO, Betânia Passos; COSTA, Walison Paulino de Araújo. O Programa de Residência Pedagógica: refletindo sobre a formação dos coletivos de trabalho. In: GUIMARÃES, Ana Maria; CARNIN, Anderson; LOUSADA, Eliane Gouvêa (Org.). O interacionismo sociodiscursivo em foco: reflexões sobre uma teoria em contínua construção e uma práxis em movimento. 1. ed. Araraquara: Letraria, 2020. v. 1, p. 141-162.
MEDRADO, Betânia Passos; VELOSO- LEITAO, Liane. Por entre paisagens líquidas: a construção identitária de professores de inglês no contexto de cursos de idiomas. In: OLIVEIRA, Luciani Salcedo de; BOER, Raphael Albuquerque de (Org.). Professores(as) de línguas em uma perspectiva crítica: discursos, linguagens e identidades. 1. ed. Campinas: Pontes, 2018. v. 1, p. 43-68.
MUNIZ-OLIVEIRA, Siderlene. Uma interpretação discursiva sobre o real da atividade docente no ensino superior: dificuldades e super-ações. D.E.L.T.A., 32, 1, p. 75-97, 2016.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
REICHMANN, Carla Lynn. (Org.). Diários reflexivos de professores de línguas: ensinar, escrever, refazer(-se). 1. ed. Campinas: Pontes Editora, 2013. v. 1, p. 71-92.
REICHMANN, Carla Lynn. Letras e letramentos: escrita situada, identidade e trabalho docente no estágio supervisionado. São Paulo: Mercado de Letras, 2015.
SABOTA, Barbra. Entre o querer e o fazer: considerações sobre a formação universitária reflexiva de professores de línguas. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 9, n. 1, p. 65-79, 2010.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A Revista Horizontes de Linguística Aplicada de http://seer.bce.unb.br/index.php/horizontesla/index é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.