The dialogues between preceptor and resident in the context of pedagogical residence: reflections in favor of a construction of teacher identity
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32851Keywords:
Pedagogical Residence, initial teacher education, teacher identityAbstract
The Pedagogical Residency Program (PR) aims at inserting the undergraduate student into the school for teaching practice. During the first call for proposals, the Spanish/English Language Group from the Department of Foreign Languages at UFPB constituted a collective with 27 residents. They were allocated in three full-time schools in the cities of João Pessoa and Bayeux. The residents’ activities were divided into setting, observing, teaching, input meetings, besides developing an intervention plan. In each school, a preceptor accompanied the residents, and he/she supervised all the work developed. Considering this formative scenario, we aim, in this paper, at reflecting on the construction of the teacher identity from the dialogue between a resident and his preceptor. Our corpus comprises reflective reports, written by the resident, and analyzed under a qualitative-interpretative perspective. This paper relies on the conception of identity (HALL, 2005; BAUMAN, 2005; 2014 [2001]), identity and teachers’ formation (TARDIF, 2002; OLIVEIRA; BOER, 2018; REICHMANN, 2015; 2013) and observation in initial teacher education context (BIAZI, GIMENEZ, STUTZ, 2011). The result of our analysis showed that the dialogues between preceptor and resident added to the construction of the pre-service teacher professional identity, from a critical-reflexive perspective.
Downloads
References
ARAÚJO, Maria Dalvaneide de Oliveira; BARROS, Gleize Cristina França de; BARROS, Marcos Alexandre de Melo. A construção da identidade docente do licenciado de Ciências Biológicas em início de carreira. RIS ”“ Revista Insignare Scientia, v. 1, n. 2., mai./ago. 2018.
BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução: Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2014 [2001].
BIAZI, Terezinha Marcondes Diniz; GIMENEZ, Telma; STUTZ, Lidia. O papel da observação de aulas durante o estágio supervisionado de Inglês. Revista Sigmum: Estudos da Linguagem, v. 14, n. 1, p. 57-78, 2011.
BRASIL. Edital Capes 06/2018, que dispõe sobre a Residência Pedagógica. 2018. Disponível em: <https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf> Acesso em: 10 maio 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
CLOT, Yves. Clínica da atividade e psicopatologia do trabalho. In: CLOT, Yves. Trabalho e poder de agir, 2010. p. 99-116.
COSTA, Luciana Laureano; FONTOURA, Helena Amaral. Residência Pedagógica: criando caminhos para o desenvolvimento profissional docente. Revista @ambienteeducação, São Paulo, v. 9, n. 2, 2015.
FOGAÇA, Francisco Carlos. Conflito e desenvolvimento: duas faces da mesma moeda. In: CRISTOVÃO, V. L. L. Atividade docente e desenvolvimento. Campinas: Pontes Editora, 2011. p. 91-105.
GARCIA, Maria M. A.; HYPOLITO, Alvaro M.; VIEIRA, Jarbas S. As identidades docentes como fabricação da docência. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 45-56, jan./mar. 2005.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Universidade Aberta do Brasil ”“ UAB/UFRGS; Curso de Graduação Tecnológica ”“ Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SeaD/UFRGS. ”“ Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GONÇALVES, Kelry Alves. Identidade docente nos artigos da Anped ”“ 2010/2014. Rebes ”“ Revista Brasileira de Ensino Superior, 2(3), p. 5-17, jul.-set. 2016.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
IZA, Dijnane Fernanda Vedovatto; BENITES, Larissa Cerignoni; SANCHES NETO, Luiz; CYRINO, Marina; ANANIAS, Elisangela Venâncio; ARNOSTI, Rebeca Possobom; Identidade docente: as várias faces da constituição do ser professor. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 2, p. 273-292, 2014. Disponível em: < http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/978>. Acesso em: 10 maio 2020.
MACHADO, Anna Rachel. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: BRONCKART, Jean-Paul; GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos et al. O interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. São Paulo: Mercado de Letras, 2007. p. 77-97.
MACHADO, Anna Raquel; BRONCKART, Jean Paul. Reconfigurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo ALTER-LAEL In: CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; ABREU-TARDELLLI, Lília Santos (Org.) Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. São Paulo: Mercado de Letras, 2009.
MEDRADO, Betânia Passos; COSTA, Walison Paulino de Araújo. O Programa de Residência Pedagógica: refletindo sobre a formação dos coletivos de trabalho. In: GUIMARÃES, Ana Maria; CARNIN, Anderson; LOUSADA, Eliane Gouvêa (Org.). O interacionismo sociodiscursivo em foco: reflexões sobre uma teoria em contínua construção e uma práxis em movimento. 1. ed. Araraquara: Letraria, 2020. v. 1, p. 141-162.
MEDRADO, Betânia Passos; VELOSO- LEITAO, Liane. Por entre paisagens líquidas: a construção identitária de professores de inglês no contexto de cursos de idiomas. In: OLIVEIRA, Luciani Salcedo de; BOER, Raphael Albuquerque de (Org.). Professores(as) de línguas em uma perspectiva crítica: discursos, linguagens e identidades. 1. ed. Campinas: Pontes, 2018. v. 1, p. 43-68.
MUNIZ-OLIVEIRA, Siderlene. Uma interpretação discursiva sobre o real da atividade docente no ensino superior: dificuldades e super-ações. D.E.L.T.A., 32, 1, p. 75-97, 2016.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
REICHMANN, Carla Lynn. (Org.). Diários reflexivos de professores de línguas: ensinar, escrever, refazer(-se). 1. ed. Campinas: Pontes Editora, 2013. v. 1, p. 71-92.
REICHMANN, Carla Lynn. Letras e letramentos: escrita situada, identidade e trabalho docente no estágio supervisionado. São Paulo: Mercado de Letras, 2015.
SABOTA, Barbra. Entre o querer e o fazer: considerações sobre a formação universitária reflexiva de professores de línguas. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 9, n. 1, p. 65-79, 2010.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
