Curriculum as Form

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rfmc.v7i3.28225

Keywords:

Curricula, Form, Aesthetics, Politics, Education.

Abstract

This paper develops arguments in the theory of curricula. Contrary to a perspective of curricula as a source of knowledge to be handed down, we will think curricula as a form. As a consequence, we develop a new locus for the curricula joined to the usual battlefields in education. That is, curricula would be part of political and aesthetic relationships. It means to declare on the one hand curricula as an effect of power, a social question to contest; and, on the other hand, a place for forms of living, aesthetics of existence. Then, we can consider the aesthetic and educational elements within political struggles as well as the educational movements based in the political and cultural movements. In this sense, this paper opposes the immediate thinking that considers curricula as a content. We are aiming to think curricula as a form, considering the architecture of a new social form.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvio Carneiro, Universidade Federal do ABC, UFABC

Professor Adjunto do curso de Licenciatura em Filosofia do CCNH/UFABC e dos programas de Mestrado Profissional e Acadêmico em Filosofia da UFABC. Atualmente desenvolve pesquisa no projeto "Política Educacional na Rede Estadual Paulista", financiado pela FAPESP (Processo 2018/09983-0).

References

ARENDT, Hannah. “A Crise na Educação”. In. ARENDT, Entre o Passado e o Futuro, trad. Mauro Barbosa, São Paulo: Perspectiva, 2016, p. 221-247.

ADORNO, Theodor. “O Ensaio como Forma”. In: ADORNO, T., Notas de literatura ”“ I, trad. Jorge de Almeida, São Paulo: Livraria Duas Cidades, Editora 34, 2003, pp. 15-46

CAMPOS, Antonia et al. Escolas de luta, São Paulo: Veneta, 2016.

CARNEIRO, Silvio. “A estética como crítica: um debate entre Marcuse e Foucault”. In: CD-Rom III Colóquio Nacional Michel Foucault, Política ”“ Pensamento e Ação”, também disponível em: https://www.academia.edu/10812744/A_Est%C3%A9tica_como_Cr%C3%ADtica_Um_Debate_entre_Marcuse_e_Foucault. Visitado em 14/11/2019)

CHAUI, Marilena. Em Defesa da Educação Pública, Gratuita e Democrática. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: História da Violência das Prisões, trad. Raquel Ramalhete, 14ª Edição, Petrópolis: Editora Vozes, 1977.

KELLNER, Douglas et al. Marcuse´s Challenge to Education, New York: Rowman & Littlefield Publishers, 2009.

MARCUSE, Herbert. An Essay on Liberation, Boston: Beacon Press, 1969.

_______. Art and Liberation ”“ Collected Papers of Herbert Marcuse (vol. 4), London, New York: Routledge, 2007.

MASSCHELEIN, Jan & SIMONS. Em Defesa da Escola: Uma Questão Pública, Belo Horizonte: Autêntica, 2ª Edição, 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa & ALMEIDA Fo., Naomar. A universidade do século XXI: Para uma Universidade Nova, Coimbra: Outubro 2008.

SILVA, Franklin Leopoldo e. Universidade, Cidade, Cidadania. São Paulo: Hedra, 2014.

SILVA, Tomás Tadeu da. O Currículo como Fetiche: a Poética e a Política do Texto Curricular, Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

_______. Documentos de identidade: uma introdução à s teorias do currículo, 3ª Edição, Belo Horizonte: Autêntica, 2014b).

Published

2020-01-26

How to Cite

CARNEIRO, Silvio. Curriculum as Form. Journal of Modern and Contemporary Philosophy, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 71–83, 2020. DOI: 10.26512/rfmc.v7i3.28225. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/fmc/article/view/28225. Acesso em: 21 nov. 2024.