Mimesis in antiquity

Authors

  • Carolina Borges Urbanismo da Universidade Católica de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v13.n1.2023.03

Keywords:

Mimesis, Beautiful, Antiquity, Symmetry, Eurrhythmia.

Abstract

Antiquity has nature as a reference for the beautiful and art was created from mimesis. Nature could be copied both in its literal form and in its genesis. For this, there were postulates that structured the works from the geometry, proportion and consonance between the parts, which Vitruvius will call symmetry. Subsequently, the ancients came to value a more intuitive and less calculated beauty, marked by eurrhythmia. This has elements that express properly human characteristics, generating a relationship of identification and recognition with the receiver.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Borges, Urbanismo da Universidade Católica de Brasília

Carolina Borges holds a degree in Architecture and Urbanism from PUC-GO, a master's and a doctorate in Theory and History of Architecture and Urbanism from FAU-UnB, with interstice at the Università degli Studi di Palermo. She is a professor in the Architecture and Urbanism course at the Catholic University of Brasília, teaching the disciplines of Theory and History of Art, Architecture and Urbanism and Architectural Project.

References

HUIZINGA, J. O Outono da Idade Média. Tradução de Francis Petra. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

KANT, I. Crítica da Faculdade do Juízo. Tradução de Valério Rohden e Antônio Marques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1993.

MORITZ, K. P. Sur L’ornament. Paris: Edition Rue d’Ulm, 2008.

________. Viagem de um Alemão à Itália. 1786-1788 (terceira parte): nas cartas de Karl Philipp Moritz. Tradução, introdução e notas de Oliver Tolle. São Paulo: Humanitas/Imprensa Oficial, 2008a.

________. Ensaio para unificar todas as belas artes e belas letras sob o conceito do perfeito e acabado em si. 1789. Tradução de José Feres Sabino. In: SABINO, J. F. Ensaios de Karl Philipp Moritz: linguagem, arte, filosofia. Orientador: Márcio Suzuki. 2009. 145f. Dis- sertação (Mestrado em Filosofia). Faculdade de Filo- sofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

NIETZSCHE, F. A Origem da Tragédia. Tradução de Ál- varo Ribeiro. 5. ed. Lisboa: Guimarães Ed, 1988

PANOFSKY, E. Idea: Contribuição à História do Con- ceito da Antiga Teoria da Arte. Tradução de Paulo Ne- ves. 2. ed. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2013.

PLOTINO. Enéada I. Tradução para o espanhol de Jesús Igal. Argentina: Editora Planeta De Agostini,1996.

ROSENFIELD, K. Estética. 2 edição. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

SCHLEGEL, A. W. Teorias da Arte. Tradução de Marco Aurélio Werle. São Paulo: EdUSP, 2014.

TATARKIEWICZ, W. Historia de la Estetica: I – La Es- tetica Antigua. Tradução de Danuta Kurzyca. Madri: Akal, 2000.

________. Storia di sei Idee. Tradução de Olimpia Bur- ba e Krystyna Jaworska. Palermo: Aesthetica Edizio- ni, 2011.

TODOROV, T. Teorias do Símbolo. Tradução de Maria de Santa Cruz. Lisboa: Edições 70, 1977.

Published

2023-07-06 — Updated on 2023-08-25

Versions

How to Cite

Borges, C. (2023). Mimesis in antiquity. Revista Estética E Semiótica- RES, Aesthetics and Semiotics Magazine, 13(1), 33–41. https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v13.n1.2023.03 (Original work published July 6, 2023)