Mimesis in antiquity
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v13.n1.2023.03Keywords:
Mimesis, Beautiful, Antiquity, Symmetry, Eurrhythmia.Abstract
Antiquity has nature as a reference for the beautiful and art was created from mimesis. Nature could be copied both in its literal form and in its genesis. For this, there were postulates that structured the works from the geometry, proportion and consonance between the parts, which Vitruvius will call symmetry. Subsequently, the ancients came to value a more intuitive and less calculated beauty, marked by eurrhythmia. This has elements that express properly human characteristics, generating a relationship of identification and recognition with the receiver.
Downloads
References
HUIZINGA, J. O Outono da Idade Média. Tradução de Francis Petra. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
KANT, I. Crítica da Faculdade do Juízo. Tradução de Valério Rohden e Antônio Marques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1993.
MORITZ, K. P. Sur L’ornament. Paris: Edition Rue d’Ulm, 2008.
________. Viagem de um Alemão à Itália. 1786-1788 (terceira parte): nas cartas de Karl Philipp Moritz. Tradução, introdução e notas de Oliver Tolle. São Paulo: Humanitas/Imprensa Oficial, 2008a.
________. Ensaio para unificar todas as belas artes e belas letras sob o conceito do perfeito e acabado em si. 1789. Tradução de José Feres Sabino. In: SABINO, J. F. Ensaios de Karl Philipp Moritz: linguagem, arte, filosofia. Orientador: Márcio Suzuki. 2009. 145f. Dis- sertação (Mestrado em Filosofia). Faculdade de Filo- sofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
NIETZSCHE, F. A Origem da Tragédia. Tradução de Ál- varo Ribeiro. 5. ed. Lisboa: Guimarães Ed, 1988
PANOFSKY, E. Idea: Contribuição à História do Con- ceito da Antiga Teoria da Arte. Tradução de Paulo Ne- ves. 2. ed. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2013.
PLOTINO. Enéada I. Tradução para o espanhol de Jesús Igal. Argentina: Editora Planeta De Agostini,1996.
ROSENFIELD, K. Estética. 2 edição. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
SCHLEGEL, A. W. Teorias da Arte. Tradução de Marco Aurélio Werle. São Paulo: EdUSP, 2014.
TATARKIEWICZ, W. Historia de la Estetica: I – La Es- tetica Antigua. Tradução de Danuta Kurzyca. Madri: Akal, 2000.
________. Storia di sei Idee. Tradução de Olimpia Bur- ba e Krystyna Jaworska. Palermo: Aesthetica Edizio- ni, 2011.
TODOROV, T. Teorias do Símbolo. Tradução de Maria de Santa Cruz. Lisboa: Edições 70, 1977.
Downloads
Published
Versions
- 2023-08-25 (2)
- 2023-07-06 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.