Representations of the African Continent on Hollywood Cinema Screens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.34245

Keywords:

Representations. African continente. Cinema.

Abstract

This article examines the representations of the African continent in Cinema through the films Hotel Rwanda (2004) and The Last King of Scotland (2006). An analysis is proposed from the decolonial studies in order to observe the presuppositions in which these representations are anchored, emphasizing their conditions of production. It is therefore a question of understanding confluences as to the images and places attributed to the populations of the African continent, unraveling historical and cultural connections. On the other hand, the aim is also to understand the variability and divergences in the way of continent is portrayed in the films in question, paying attention to the emphases of each filmmaker.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Ana Cristina Araújo. Contos Sobre Ruanda: Uma análise crítica das narrativas sobre o genocídio ruandês de 1994. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Instituto de Relações Internacionais, 2005.

ARMES, Roy. O Cinema Africano: Uma Tentativa de Definição. In. FERREIRA, Carolin Overhoff. África um continente no cinema. São Paulo: Editora Unifesp, 2014.

AUMONT, Jacques. A estética do filme. Campinas, São Paulo: Papirus, 1995.

______. A imagem. Campinas, São Paulo: Papirus, 1993.

______. Dicionário Teórico e Crítico de Cinema. Jacques Aumont, Michel Marie; tradução: Eloisa Araújo Ribeiro. Campinas, SP: Papirus, 2003.

BAMBA, Mahomed; MELEIRO, Alessandra (orgs), Filmes da África e da diáspora: ovjetos de discursos. Salvador: EDUFBA, 2012.

BURKE, Peter. Testemunha Ocular: História e Imagem.Bauru: EDUSC, 2004.

______. A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

FERREIRA, Carolin Overhoff (org). África um continente no cinema. São Paulo: Editora Unifesp, 2014.

FERRO, Marc. O Cinema e História. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

HALL, Stuart. A Identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

______. Da Diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, Representações da UNESCO no Brasil, 2003.

JOLY, Martine. Introdução à Análise da Imagem. Campinas: Papirus Editora, 2012.

KI-ZERBO, Joseph. Introdução Geral. In. História Geral da África I: Metodologia e pré-história da África/editado por Joseph Ki-Zerbo, e ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010

KORNIS, Mônica Almeida. Cinema, televisão e história. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2008.

______. História e Cinema: um debate metodológico. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, RJ. v.5, n.10, p. 237- 250.

LOPES, Edite Nascimento. História, Cinema e Representações: a África a partir de filmes Hollywoodianos. Curitiba: Editora Prismas, 2017.

NASCIMENTO, Renata Melo Barbosa do. Rio, 40 Graus: Representações das Mulheres Negras no Filme de Nelson Pereira dos Santos (1955). Dissertação (Mestrado) - UnB, História, 2014.

OLIVA, Anderson Ribeiro. Reflexos da África: ideias e representações sobre os africanos no imaginário ocidental, estudos de caso no Brasil e em Portugal. Goiânia: Ed. PUC Goiás, 2010

______. Olhares sobre a África: Abordagens da História Contemporânea da África nos livros didáticos brasileiros. História Revista, v.14, n.1, p.17-35. 18 nov, 2009.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de, CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia Decolonial e Educação Antirracista e Intercultural no Brasil. disponível em: http://www.labtecgc.udesc.br/tabd1/bitstream/handle/123456789/24110/candau_pedagogia_antirracista_anticolonial_br.pdf?sequence=1&isAllowed=y. acesso em 04/04/2018.

ROSENSTEIN, Johannes. Uma Breve História do Cinema Africano: Relato de Viagem. In: FERREIRA, Carolin Overhoff (org). África um continente no cinema. São Paulo: Editora Unifesp, 2014.

SAID, Edward W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. tradução: Rosaura Eichenberg. 1ª ed.. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SENGER, Guilherme Felkl. História da África Comtemporânea e Cinema: estudo das representações dos filmes "O Último Rei da Escócia", "Diamante de Sangue" e "O Jardineiro Fiel". disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/aedos/article/view/30849. acesso em 25/03/2018.

SHOHAT, Ella; Stam, Robert. Crítica da Imagem Eurocêntrica: multiculturalismo e representação. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

STAM, Robert. Introdução à teoria do Cinema. Tradução: Fernando Mascarello. Campinas, SP: Papirus, 2003.

TELES, Ângela Aparecida. O Cinema Africano de Osmane Sembène e Djibril Diop Mambéty. disponível em: http://encontro2016.mg.anpuh.org/resources/anais/44/1469241731_ARQUIVO_O Cinema Africano de Ousmane Sembene e Dijibril Diop Mambety.pdf. acesso em 19/02/2018.

Published

2020-12-03

How to Cite

NASCIMENTO, Renata Barbosa Melo do. Representations of the African Continent on Hollywood Cinema Screens. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 37, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i37.34245. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/34245. Acesso em: 23 jul. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.