The movie out of the closet

Lesbian Cinema based on the work of Adelia Sampaio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.34185

Keywords:

Amor Maldito. Adelia Sampaio. Lesbian Cinema.

Abstract

The Lesbian Cinema is still a genre under construction within brazilian cinema, and few filmmakers have signed films that highlight the romantic and sexual love between women. Among these filmmakers, mostly men, is Adelia Sampaio, the first black female director to make a feature film in Brazil. Her work is important, in addition to her talent, for her pioneering spirit; Amor Maldito, released in 1984, is also one of the first national films to star a lesbian couple. Bringing the troubled story of Fernanda and Sueli, Amor Maldito differs from most lesbian-themed films, which tend to punish characters who deny their social role, imposed by heteronormativity, as women who embrace the possibility of loving other women. In countless films these characters end the plot dead, beaten and humiliated, highlighting the pedagogical function of these films. Unlike these, Amor Maldito ends with Fernanda, who during the plot is accused of causing Sueli's death, acquitted by the court and free to love again.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIANCHI, Naiade S. Em busca de um cinema lésbico nacional. Periódicus, vol. 1, n. 7, maio-out 2017. p. 236-247

CANDIDO, M.; MARTINS, C.; RODRIGUES, R.; FERES JÚNIOR, J. Boletim GEMAA 2: Raça e Gênero no Cinema Brasileiro (1970-2016). Boletim GEMAA. Rio de Janeiro, n. 2, p. 1 - 5, 2017.

DALCASTAGNÈ, Regina. O lugar de fala. In: _____. Literatura brasileira: um território contestado. 2a Edição. Vinhedo: Editora Horizonte: 2012; Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2012. p. 17-48.

DIAS, Aline. Relações de gênero e diversidade sexual: construções possíveis das identidades sapatão em ambientes de ensino. In:______. Sexualidade, gênero e diversidade: práticas, currículos e saberes. Editora Oyá: Porto Seguro, 2019. p. 297-328

HOOKS, bell. Mulheres Negras: moldando a teoria feminista. In._______ Feminist theory: from margin to center. Roberto Cataldo Costa. 2a Edição. Cambridge, MA: South End Press, 2015. p. 193 - 2010

HOOKS, bell. Olhares Negros: Raça e representação. Stephanie Borges. 1a Edição. São Paulo: Editora Elefante, 2019

MORAES, Eliane R. O efeito obsceno. In.____. Cadernos Pagu. 1a Edição. Campinas: Núcleo de Estudos de Gênero - Pagu. 2003, p. 121 - 130.

RAPOSO, Thaís. Sapatonas no Cinema: A produção brasileira de Cinema Lésbico. 2016. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Produção e Política Cultural) - Universidade Federal do Pampa, Jaguarão, 2016.

SEDGWICK, Eve K. A Epistemologia do Armário. In:______. Cadernos Pagu. 1a Edição. Campinas: Núcleo de Estudos de Gênero - Pagu. 2007, p. 19-54

SHOHAT, E.; STAM, R. Do eurocentrismo ao policentrismo. In ____ Crítica da imagem eurocêntrica: multiculturalismo e representação. Marcos Soares. 1a Edição. São Paulo: Editora Cosac Naify. 2006. p. 37 - 88

VEIGA, Ana Maria. Radicalizar o “Cine Imperfecto” cubano. Hist. R., Goiânia, v. 23, n. 1, p. 28”“48, jan./abr. 2018

WITTIG, Monique. The Straight Mind and other Essays, Boston: Beacon, 1992

Published

2020-12-03

How to Cite

DONINI, Bárbara Brognoli. The movie out of the closet: Lesbian Cinema based on the work of Adelia Sampaio. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 37, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i37.34185. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/34185. Acesso em: 11 may. 2024.