The endurance of the aesthetic commitment in the historical novel

a panoramic view of the critique on the literary form announced by György Lukács

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/cerrados.v32i62.48808

Keywords:

Romance histórico clássico, romance histórico contemporâneo, crítica do romance histórico

Abstract

The present study proposes a reflection on the critical understanding of the contemporary historical novel in light of a tradition within this literary form. Drawing on the theoretical legacy left by György Lukács (2011) and the contemporary critical engagement with this narrative model of historical fiction (AINSA, 1991; ANDERSON, 2007; JAMESON, 2007; 2013), the aim is to validate, within the contemporary production of this narrative form, the central assumptions of an aesthetic project already present in the historical novels produced in the 19th century. Simultaneously, this proposal seeks to discuss and question a presumed rupture of the contemporary model from that which emerged with Walter Scott.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABDALA JUNIOR, Benjamin. “O comparatismo literário entre os países de língua oficial portuguesa: perspectivas político-culturais e reflexões comunitárias”, de Benjamin Abdala Junior. In. PANTOJA, S; BERGAMO, E; SILVA, A. C. (Orgs.). África contemporânea em cena: perspectivas interdisciplinares. São Paulo: Intermeios, 2014.

AINSA, Fernando. La nueva novela histórica latinoamericana. Plural, México, s/v, n. 240, p. 82-85, 1991

ANDERSON, Perry. Trajetos de uma forma literária. In: Novos estudos. CEBRAP, s/v, n.77, São Paulo, março de 2007, p. 205-202. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-33002007000100010&script=sci_arttext>. Acesso em 19 de maio de 2022.

________. Angola e Moçambique: experiência colonial e territórios literários. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2005.

JAMESON, Fredric. O romance histórico ainda é possível?. In: Novo estudos. CEBRAP, s/v, n.77, São Paulo, março de 2007, p.185-203. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-33002007000100009&script=sci_arttext>. Acesso em 19 de maio de 2022.

______. Las antinomias del realismo. Trad. Juanmari Madariaga. Madrid/España: Ediciones Akal, 2018.

LEITE, Ana Mafalda. Literaturas africanas e formulações pós-coloniais. Maputo: Imprensa Universitária Universidade Eduardo Mondlane, 2013.

LUKÁCS, GYÖRG. O romance histórico. Trad. Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2011.

MATA INDURAÍN, Carlos. Retrospectiva sobre la evolución de la novela histórica. In: SPANG, K. et al. (ed.). La novela histórica. Teoría y comentarios. Barañáin: U.N, 1995, p. 13-63.

MATA, Inocência. A literatura africana e a crítica pós-colonial: reconversões. Luanda: Editorial Nzila, 2007.

JITRIK, Noé. Historia e imaginación literaria. Las posibilidades de un género. Buenos Aires: Biblios, 1995.

RODRÍGUEZ, Alexis Márquez. Historia y ficción en la novela venezolana. Monte Avila Editores, 1991.

ZILBERMAN, Regina. O romance histórico – teoria & prática. In. BORDINI, Maria da Glória (org.). Lukács e a literatura. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003, p. 109-140.

Published

2023-08-27

How to Cite

Canedo, R. M. (2023). The endurance of the aesthetic commitment in the historical novel: a panoramic view of the critique on the literary form announced by György Lukács. Revista Cerrados, 32(62), 38–47. https://doi.org/10.26512/cerrados.v32i62.48808

Issue

Section

Dossier - Actuality of realism: utopia and dystopia

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.