THE COMPOSITION OF THE PORTRAIT OF THE DONNA ACCORDING TO PRECEPTS OF ARS LAUDANDI AND ITS COUNTERFEITING IN A PORTRAIT COMPOSED IN METAPHORS OF SWEETS IN FÊNIX RENASCIDA

Authors

  • Marcello Moreira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Keywords:

Poetic portrait; Donna portrait; Techniques of composition; Techniques of annotation; Counterfeiting.

Abstract

In Fênix Renascida and Postilhão de Apolo, there are numerous poems generally entitled as “portraits”, mostly belonging to the epideictic subgenre, and composed through precepts of ars laudandi. In this paper, I focus on the portraits of the donna in Petrarchan fashion, aiming at specifying the discursive techniques employed in their poetic body. Finally, I present an analysis of a comic poem in which a young lady is portrayed in metaphors of sweets, counterfeiting the donna model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERTI, Leone Batista. L’architettura. Firenze: Lorenzo Torrentino, 1550.

ALBERTI, Leonbatista. Della pittura e della statua. Milano: Società Tipographica de Classici Italiani, 1804.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 1987.

BAXANDALL, Michael. Padrões de Intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

CERTEAU, Michel de. L’invention de quotidien, I. Arts de faire. Paris: Gallimard, 1990.

CHARTIER, Roger. O mundo como representação. In: Estudos Avançados, n° 11 (5), 1991, p. 173-191.

CHARTIER, Roger. Poderes y limites de la representación: Marin, el discurso y la imagen. In: Escribir las prácticas. Foucault, De Certeau, Marin. Buenos Aires: Manatial, 1996, p. 73-99.

DUBY, Georges. Idade Média, idade dos homens. Do amor e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

HANSEN, João Adolfo. Fênix Renascida & Postilhão de Apolo: uma introdução. In: PÉCORA, Alcir. Poesia seiscentista: XVII. Fênix Renascida, Postilhão de Apolo. São Paulo: Hedra, 2002, p. 19-71.

HANSEN, João Adolfo. A sátira e o engenho. Gregório de Matos e a Bahia do século XVII. São Paulo/Campinas: Ateliê/Editora Unicamp, 2004.

HANSEN, João Adolfo. Agudezas seiscentistas. In: Floema. Caderno de Teoria e História Literária. Vitória da Conquista, 2A, 2006, p. 85-109.

HANSEN, João Adolfo. Códigos bibliográficos, escribas, manuscritura e códices da poesia atribuída a Gregório de Matos e Guerra. In: MOREIRA, Marcello. Critica textualis in caelum revocata? Uma proposta de edição e estudo da tradição de Gregório de Matos e Guerra. São Paulo: Edusp, 2011, p. 13-41 [p. 26].

MARIN, Louis. Poder, representación, imagen. In: Prismas: Revista de Historia Intelectual, Buenos Aires, n° 13, 2009, p. 135-153.

PÉCORA, Alcir. Poesia seiscentista: XVII. Fênix Renascida, Postilhão de Apolo. São Paulo: Hedra, 2002.

Published

2021-09-30

How to Cite

Moreira, M. (2021). THE COMPOSITION OF THE PORTRAIT OF THE DONNA ACCORDING TO PRECEPTS OF ARS LAUDANDI AND ITS COUNTERFEITING IN A PORTRAIT COMPOSED IN METAPHORS OF SWEETS IN FÊNIX RENASCIDA. Revista Cerrados, 30(56), 78–90. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/34751

Issue

Section

Dossiê: Artes e Letras nos séculos XVI e XVII

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.