TEATRO E SOCIEDADE EM A PECADORA QUEIMADA E OS ANJOS HARMONIOSOS: LIÇÕES SOBRE O ENUNCIADO DA FORMA

Authors

  • Alexandre Flory UEM - Universidade Estadual de Maringá

Keywords:

Clarice Lispector. Teatro brasileiro. Teatro épico. Teatro e sociedade.

Abstract

‘A pecadora queimada e os anjos harmoniosos’ is the only play published by Clarice Lispector. Written at the end of the 1940s, it is characterized as a productive formal experiment to research the dialectics between art and social process, incorporating the discussions put forward by the European epic theater and brought to the Brazilian context. This article attempts to be developed in a dialectic perspective, based on the productive tension identified by Szondi (2001) between the enunciated form and the enunciated content of an artistic work, among other things by the diverse rhythm of the historical precipitation in form and subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Mário de. Café. In: TONI, Flávia C. Café, uma ópera de Mário de Andrade: estudo e edição anotada. Tese para livre-docência. IEB-USP, São Paulo, 2004.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: LÖWY, Michael. Walter Benjamin ”“ aviso de incêndio. Uma leitura das teses sobre o conceito de história. São Paulo: Boitempo Editorial, 2005. Tradução das teses de Jeanne M. Gagnebin e Marcos L. Müller.

BENJAMIN, Walter. Origens do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BORGES, Luciana. O pecado dos pecados ”“ crime e punição em A pecadora queimada e Os anjos harmoniosos, de Clarice Lispector. Revista Aletria, vol.23, nº 1, jan.-abr. 2013, p. 111-22.

CAMPOS, Juscilândia. Marcas do trágico em A pecadora queimada e os anjos harmoniosos, de Clarice Lispector. Revista Inventário, 12ª ed., jan.-jun. 2013, p. 1-11.

CARVALHO, Alessandra. Identidade e representação feminina em A pecadora queimada e os anjos harmoniosos. Revista Ribanceira, nº 18, jul.sSet. 2019, p. 29-40.

ENEDINO, Wagner C. Uma dramaturgia de Clarice Lispector: silêncio, traição e morte em A pecadora queimada e os anjos harmoniosos. Revista Antares, vol. 6, nº 11, jan.-jun. 2014, p. 196-210.

FITZ, Earl E. A pecadora queimada e os anjos harmoniosos: Clarice Lispector como dramaturga. Trad. Eneida Nalini. Brasília. Revista Cerrados, v.20, nº31, 2011, p. 131-149. Publicado originalmente em 1997.

GOMES, André L. Clarice em cena: as relações entre Clarice Lispector e o teatro. Brasília: Editora UnB; Finatec, 2007.

LISPECTOR, Clarice. A pecadora queimada e os anjos harmoniosos. In: Idem. A legião estrangeira: contos e crônicas. Editora do autor, 1964, p. 179-191.

MAAR, Wolfgang L. Lukács, Adorno e o problema da formação. Lua Nova: Revista de Cultura e Política. São Paulo, nº 27, dez. 1992, p. 171-200.

PASTA, José A. Formação supressiva: constantes estruturais do romance brasileiro. Tese de livre-docência. FFLCH-USP, São Paulo, 2011.

SCHWARZ, Roberto. Um mestre na periferia do capitalismo: Machado de Assis. São Paulo: Duas cidades; Ed. 34, 2000.

SZONDI, Peter. Teoria do drama moderno [1880-1950]. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

ZIZEK, Slavoj. Violência: seis reflexões laterais. Trad. Miguel S. Pereira. São Paulo, Boitempo, 2014.

Published

2020-11-17

How to Cite

Flory, A. (2020). TEATRO E SOCIEDADE EM A PECADORA QUEIMADA E OS ANJOS HARMONIOSOS: LIÇÕES SOBRE O ENUNCIADO DA FORMA. Revista Cerrados, 29(54), 23–35. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/32537

Issue

Section

Clarice Lispector: 100 years between other arts