Poetic forms in the threshold: fiction and criticism under the sign of negativity
Keywords:
Fiction. Criticism. Narration-object. Threshold. Negativity.Abstract
This study is about the poetic forms in the threshold: between the return of the poem and the advancement of the prose; criticism and fiction, or, better yet, those compositions that could be called narration-object, according to writer and critic Juan José Saer. Such forms have a double nature: the object, in its concrete opacity, and the speculation about its fictional statute, regardless of the traditional genders. Therefore, a surprising range of hybrids opens up to the contemporary narrative, hybrids that critics cannot name, assuming, under the sign of negativity, the “inapprehensible” as its most precious asset.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Estâncias: a palavra e o fantasma na cultura ocidental. Trad. de Selvino José
Assmann. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.
______. Ideia da prosa. Tradução, prefácio e notas de João Barrento. Lisboa: Edições Cotovia, 1999.
______. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Trad. de Vinicius Nicastro Honesko, Chapecó, SC: Argos, 2009.
BANDEIRA, Manuel. Poesia completa e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1977.
BORGES, Jorge Luis. “Do rigor da ciência”. In: ______. História universal da infâmia. Trad. de Flávio José Cardoso. Porto Alegre: Globo, 1975, p. 71.
MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maria Machado de. “A cartomante”. In: ______. Obra Completa. v. II. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1992.
MESCHONNIC, Henri. Poética do traduzir. Trad. de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Perspectiva, 2010.
PIGLIA, Ricardo. Formas breves. Trad. de José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
SAER, Juan José. La narración-objeto. Buenos Aires: Seix Barral, 1999.
______. El concepto de ficción. Buenos Aires: Seix Barral, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proibida a reprodução parcial ou integral desta obra, por qualquer meio eletrônico, mecânico, inclusive por processo xerográfico, sem permissão expressa do editor (Lei n. 9.610 de 19/2/1998 )