Poetic of the feminine: rests of colors in Raquel Naveira’s literature
Keywords:
feminine writing. painting. poetry. Raquel Naveira.Abstract
This work has as initial focus the representation of feminine illustrations, transposed of pictorial languages for the poetic of the writer Raquel Naveira, from the Brazilian state of Mato Grosso do Sul. As initial axis, the discussion of this article is centered, firstly, in a brief theoretical approach of the concepts intermediality. Later, we will approach the pictorial aspects in the poetic of the referred writer, tends to look gone back to the important representation of feminine illustrations.
Downloads
References
CHISINI, J. “Raquel Naveira: a fiandeira de textos poéticos”. In: SANTOS, P. S. N. dos et al. (org.). Ensaios farpados: arte e cultura no pantanal e no cerrado. 2ª ed. rev. e ampl. Campo Grande: Editora
UCDB; Editora UFMS, 2004. p.173-87.
CLÜVER, Claus. “Intermedialidade e Estudos Interartes”. In: NITRINI, Sandra; PEREIRA, Helena B. C.; LEONEL, Maria Célia; HOSSNE, Andrea Saad; BASTAZIN, Vera; LEVIN, Orna (org.). Literatura, artes, saberes. São Paulo: Editora Hucitec, 2008. p. 209-32.
COSTA, João Sebastião. Retina pagã. Cuiabá: Editora da UFMT, 2005.
COUTO, Alda Maria Quadros do. “Os pincéis kafkianos de João Sebastião”. Revista Raído. Programa de Pós-Graduação em Letras da UFGD, Dourados; MS, v. 1, n. 2, 2009, p. 33-56.
CHISINI, J. “Raquel Naveira: a fiandeira de textos poéticos”. Folha de São Paulo. “Especial 2”, 29/06/2002. In: SANTOS, P. S. N. dos et al. (org.). Ensaios farpados: arte e cultura no pantanal e no
cerrado. 2ª ed. rev. e ampl. Campo Grande: Editora UCDB; Editora UFMS, 2004. p.173-87.
GONÇALVES, Aguinaldo José. “Relações homológicas entre literatura e artes plásticas: algumas considerações”. Literatura e sociedade: Revista de teoria literária e literatura comparada. FFLCH, USP. nº 2, São Paulo, 1997, p. 56-68.
LISPECTOR, Clarice. Água viva. Disponível em: http://www.umascores.com.br/blog/wp-content/uploads/livros/clarice_lispector/agua_viva.pdf. Acesso em: 14 mar. 2011.
MAGALHÃES, Roberto Carvalho de. “A pintura na literatura”. Literatura e Sociedade: Revista de Teoria Literária e Literatura Comparada, São Paulo, FFLCH, nº 2, 1992, p. 69-88.
NAVEIRA, Raquel. Caminhos de bicicleta. São Paulo: Miró, 2010.
NAVEIRA, Raquel. “Literatura de autoria feminina”. In: BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia (org.) Teoria Literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. 3. ed. Maringá: Eduem, 2009. p. 327-36.
NAVEIRA, Raquel. Portão de ferro. São Paulo: Escrituras, 2006.
NAVEIRA, Raquel. Senhora. São Paulo: Escrituras, 1999.
NAVEIRA, Raquel. Casa de Tecla. São Paulo: Escrituras, 1998.
NAVEIRA, Raquel. Fonte luminosa. São Paulo: Massao Ohno, 1990.
NAVEIRA, Raquel. Via sacra. Campo Grande-MS: Sergraph, 1989.
OLIVEIRA, Valdevino Soares de. Poesia e pintura: um diálogo em três dimensões. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
POUND, Ezra. ABC da literatura. 9. ed. São Paulo: Cultrix, 1990.
RIGOTTI, Paulo Roberto. Imaginário e representação na pintura de Lídia Baís. Dourados-MS: Editora UEMS; Editora UFGD, 2009.
ROSA, Maria da Glória Sá; DUNCAN, Idara; PENTEADO, Yara (org.). Artes plásticas em Mato Grosso do Sul. Campo Grande-MS: Secretaria de Estado de Cultura de Mato Grosso do Sul, 2005.
SANTOS, Paulo S. N.; LIMBERTI, Rita de C. P. “Ecocrítica e/ou crítica cultural verde: a identidade construída pelo pertencimento”. In: RIGOTTI, Paulo R. (org.). UNIARTE: textos escolhidos. Dourados-MS: Seriema, 2009. p. 169-81.
SOURIAU, Etienne. A correspondência das artes: elementos de estética comparada. 3 ed. São Paulo:
Cultrix, 1983. p. 3-37.
ZOLIN, Lúcia. “Crítica feminista”. In: BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia (org.). Teoria Literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. 3. ed. Maringá: Eduem, 2009. p. 217-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proibida a reprodução parcial ou integral desta obra, por qualquer meio eletrônico, mecânico, inclusive por processo xerográfico, sem permissão expressa do editor (Lei n. 9.610 de 19/2/1998 )