Douglas e o Livro de Luz: As Imagens e a Busca pela Interdisciplinaridade

Authors

  • Antônio Jackson de Souza Brandão Universidade de Santo Amaro (UNISA/SP).
  • Sebastião Jacinto dos Santos Prof. Sebastião Jacinto dos Santos é especialista em Educação pela UFRN e mestrando em Ciências Humanas pela Universidade de Santo Amaro (UNISA/SP).

Keywords:

Interdisciplinarity. Literature. Teacher education. Education. Douglas e o Livro de Luz. Image.

Abstract

From the reading of the Jack Brandão’s novel Douglas e o Livro de Luz, collated with theoretical interdisciplinarity, this article will address the importance of the teacher does not limit its field to his discipline, but to seek the cooperation of the other disciplines, since the view of the world and reality is not done in a compartmentalized way. For this to be possible, the image becomes an effective way of interdisciplinary accessibility, as it takes and assumes questions that go beyond and that open the plural understanding of the world around us.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antônio Jackson de Souza Brandão, Universidade de Santo Amaro (UNISA/SP).

Prof. Dr. Antônio Jackson de Souza Brandão é escritor, poeta, mestre e doutor em Literatura alemã pela Universidade de São Paulo (USP), além de docente no mestrado da Universidade de Santo Amaro (UNISA/SP).

Sebastião Jacinto dos Santos, Prof. Sebastião Jacinto dos Santos é especialista em Educação pela UFRN e mestrando em Ciências Humanas pela Universidade de Santo Amaro (UNISA/SP).

Prof. Sebastião Jacinto dos Santos é especialista em Educação pela UFRN e mestrando em Ciências Humanas pela Universidade de Santo Amaro (UNISA/SP).

References

AGUIAR E SILVA, Vítor Manuel. Teoria da Literatura. Coimbra: Almedina, 2011.

BRANDÃO, Antônio Jackson S. “Da pintura à fotografia: o encetamento iconofotológico”. In Lumen et Virtus, 2010.

BRANDÃO, Jack. Douglas e o Livro de Luz. Embu-Guaçu: Lumen et Virtus, 2013.

BORBA, Francisco S. Dicionário UNESP do português contemporâneo. Curitiba: Piá, 2011.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: História, Teoria e Pesquisa. 9ª ed. Campinas: Papirus, 2002.

________. Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2003.

________. Interdisciplinaridade. Um projeto em parceria. São Paulo, Edições Loyola. 6ª edição, 2007.

________. Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro: efetividade ou ideologia. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

________. Didática e Interdisciplinaridade. 17ª ed. Campinas: Papirus, 2012.

ISER, Wolfgang. O ato de leitura: uma teoria do efeito estético. Vol. 2. São Paulo: Ed. 34, 1999.

JANTSCH, Ari Paulo, BIANCHETTI, Lucídio (Org.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. 9ª ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

JUNG, Carl G. et alii. O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

LENOIR, Y. Três interpretações da perspectiva interdisciplinar em educação em função de três tradições culturais distintas. Revista E-Curriculum, PUCSP, São Paulo, v. 1, n. 1, 2005.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2005.

________. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2013.

Published

2015-08-12

How to Cite

Brandão, A. J. de S., & dos Santos, S. J. (2015). Douglas e o Livro de Luz: As Imagens e a Busca pela Interdisciplinaridade. Revista Cerrados, 23(38). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/25794

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 

You may also start an advanced similarity search for this article.