On forms and conventions:

apointments about Lourdes Ramalho’s dramaturgy and theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/cerrados.v27i46.19659

Keywords:

Modern dramaturgy. Regional theater. Brazilian theater history

Abstract

This is a discussion about Lourdes Ramalho's dramaturgy and theater, with the objective of analyzing the theoretical and critical aspects on its forms in view of the thematic aspects, with special emphasis on the new readings about its modernity/regionality, without losing sight in the search for the historicity implied on its production and expression means.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diógenes André Vieira Maciel, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Professor da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). 

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. A feira dos mitos: a fabricação do folclore e da cultura popular (Nordeste ”“ 1920-1950). São Paulo: Intermeios, 2013.
BRANDÃO, Tania. Artes cênicas: por uma metodologia da pesquisa histórica. In: CARREIRA, André [et. al.]. Metodologia de pesquisa em artes cênicas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006. p. 105-119.
BRITO, Nayara Macedo Barbosa de. Formas de ser um, de ser só: Modos de sentir da dramaturgia brasileira contemporânea. 2015. 113 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa em Pós-graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: < https://www.ufrgs.br/ppgac/wp-content/uploads/2016/02/DISSERTA%C3%87%C3%83O_vers%C3%A3o-final.pdf> Acesso em 20 set. 2018.
CHIAPPINI, Ligia. Do beco ao belo: dez teses sobre o regionalismo na literatura. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 18, n. 15, p. 153-159, 1995. Disponível em <http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/viewFile/1989/1128> Acesso em 20 set. 2018.
CHIARADIA, Filomena. Em revista o teatro ligeiro: os “autores-ensaiadores” e o “teatro por sessões” na Companhia do Teatro São José, Sala Preta, São Paulo, ano 2, v. 3, p. 153-163, 2003.
CULLER, Jonathan. O que é Literatura e tem ela importância? In:_____. Teoria literária: uma introdução. Tradução de Sandra Vasconcelos. São Paulo: Beca Produções Culturais Ltda., 1999. p. 26-47.
FARIA, João Roberto (dir.). História do teatro brasileiro, volume I: das origens ao teatro profissional da primeira metade do século XX. São Paulo: Perspectiva: Edições SESCSP, 2012.
_______. História do teatro brasileiro, volume 2: do modernismo às tendências contemporâneas. São Paulo: Perspectiva: Edições SESCSP, 2013.
GOMES, Itania Maria Mota. Raymond Williams e a hipótese cultural da estrutura de sentimento. In: GOMES, I.M.M; JANOTTI JUNIOR, J (org.). Comunicação e estudos culturais. Salvador: EDUFBA, 2011. p.29-48.
GUINSBURG, J. (Jacó); PATRIOTA, Rosângela. Teatro brasileiro: ideias de uma história. São Paulo: Perspectiva, 2012.
HAESBAERT, Rogério. Região, Regionalização e Regionalidade: questões contemporâneas. Antares, Rio de Janeiro, v. 3, p.1-24, jan-jun. 2010. Disponível em: <http://www.geografia.fflch.usp.br/graduacao/apoio/Apoio/Apoio_Gloria/1s2018/3.haesbaert.pdf> Acesso em 20 set. 2018.
MACIEL, Diógenes A. V. Lourdes Ramalho e a construção de uma obra em ciclos. Scripta UNIANDRADE, v.10, p. 92 -108, 2012.
_______. A dramaturgia de Lourdes Ramalho como expressão da modernidade teatral brasileira. O eixo e a roda, Belo Horizonte, v. 26, n.1, p.23-42. 2017. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/o_eixo_ea_roda/article/download/11690/10591> Acesso em 20 set. 2018.
MILLARCHI, Aramis. Paraíba, teatro macho, sim senhô! Estado do Paraná, Tabloide, Curitiba, p. 4, 28 de outubro de 1975. Disponível em <http://www.millarch.org/artigo/paraiba-teatro-macho-sim-senhor>. Acesso em 19 nov. 2016.
PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. São Paulo: Perspectiva, 2003.
RAMALHO, Maria de Lourdes Nunes. Teatro nordestino: cinco textos para montar ou simplesmente ler (A feira, As velhas, Festa do Rosário, O Psicanalista, Fogo-Fátuo). [Campina Grande]: GGS ”“ Grande Gráfica e Serviços Ltda., [ca. 1980].
RAMOS, Luiz Fernando. Prefácio. In: WILLIAMS, Raymond. Drama em cena. Tradução de Rogério Bettoni. São Paulo: Cosac Naify, 2010. p. 07-16.
REIS, Angela de Castro. A tradição viva em cena: Eva Todos na Companhia Eva e seus artistas (1940-1963). Rio de Janeiro: 7Letras, 2013.
WERNECK, Maria Helena. Uma dramaturgia devorada: textos do teatro brasileiro entre as décadas de 30 a 50. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS, III., 2003, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABRACE, 2003. p. 143-146. (Memória ABRACE Digital, VII). Disponível em < http://portalabrace.org/Memoria%20ABRACE%20VII%20.pdf> Acesso em 20 set. 2018.
WILLIAMS, Raymond. Drama em cena. Tradução de Rogério Bettoni. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
_______. Drama from Ibsen to Brecht. Londres: Pelican Books, 1983.

Published

2018-11-26

How to Cite

Maciel, D. A. V. (2018). On forms and conventions:: apointments about Lourdes Ramalho’s dramaturgy and theater. Revista Cerrados, 27(46), 69–85. https://doi.org/10.26512/cerrados.v27i46.19659

Issue

Section

Literatura, Artes e Inclusão Social