The social criticism in Dias Gomes youth theatre: Eu acuso o céu (1943)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/cerrados.v27i46.19635

Keywords:

Brazilian theatre; Eu acuso o céu. Dias Gomes. theatre and society

Abstract

The theatre activity of Dias Gomes has its beginning in the 1940s and lasts until the 1980s. However, the studies about his work normally consider the start of it with O Pagador de Promessas (1960). This way, Dias Gomes contribution to the modernization of Brazilian theatre in the 1940s remains less studied. At that time, Dias Gomes, despite of writing to one of the most famous actors of that time, Procópio Ferreira, brought social themes to discussion in a critical way, raising subjects as issues of black people in society, the Nazism, the terrible situation of the northeast migrants. In this paper we intend to delineate an overview of Dias Gomes production, specially through the analysis of Eu acuso o céu.     

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Flory, Universidade Estadual de Maringá

Professor Associado do DTL - Departamento de Teorias Linguísticas e Literárias da UEM - Universidade Estadual de Maringá.

Marcio da Silva Oliveira, Faculdade Santa Maria da Glória

Professor Doutor da Faculdade Santa Maria da Glória.

References

ANDRADE, Jorge. A moratória. In: Idem. Marta, a árvore e o relógio. São Paulo: Perspectiva, 1986, p. 117-188.
BENJAMIN, Walter. Que é o teatro épico? Um estudo sobre Brecht. In: Idem. Obras escolhidas vol. I: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985, p. 78-90.
BRECHT, Bertolt. Poemas 1913-1956. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Ed. 34, 2007.
COSTA, Iná Camargo. Dias Gomes ”“ um dramaturgo nacional-popular. São Paulo: Editora Unesp, 2017.
GOMES, Dias. Peças da juventude: Pé de Cabra/ Eu acuso o céu / Os cinco fugitivos do Juízo Final. Coordenação Antonio Mercado. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1994.
MAGALDI, Sábato. Panorama do Teatro Brasileiro. São Paulo: Global Editora, 2004.
MERCADO, Antonio. Coleção Dias Gomes ”“ Peças da Juventude. In: GOMES, Dias. Peças da juventude: Pé de Cabra/ Eu acuso o céu / Os cinco fugitivos do Juízo Final. Coordenação Antonio Mercado. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1994, p. 7-37.
PRADO, Décio de Almeida. O Teatro Moderno Brasileiro. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo: 1988.
_____. Peças, Pessoas, Personagens. São Paulo: Cia. das Letras,1993, p. 43-44.
ROSENFELD, Anatol. A obra de Dias Gomes. In: Idem. O mito e o herói no moderno teatro brasileiro. São Paulo: Perspectiva, 1996, p. 55-86.
WILLIAMS, Raymond. O teatro como fórum político. In: Idem. Política do modernismo: contra os novos conformistas. Trad. André Glaser. São Paulo: Editora Unesp, 2011, p. 73-92.

Published

2018-11-26

How to Cite

Flory, A., & Oliveira, M. da S. (2018). The social criticism in Dias Gomes youth theatre: Eu acuso o céu (1943). Revista Cerrados, 27(46), 122–138. https://doi.org/10.26512/cerrados.v27i46.19635

Issue

Section

Literatura, Artes e Inclusão Social