Translator Education with University Extra Mural Projects: Literary Translation Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/belasinfieis.v10.n2.2021.32721

Keywords:

Training. Literature. Retranslation. Translation Didactics.

Abstract

The extramural project “Translator education: literary translation practice” (FORTRALIT) started in 2017 at the State University of Rio de Janeiro (UERJ). It aims at promoting the practice of literary translation through two main actions: the translation of reports written by professional (literary) translators whose subject matter should be their own professional practice, and the (re)translation of literary texts. The article intends to describe the FORTRALIT Project and to briefly expose some of the activities developed in the scope of the Project. In addition, it intends to detail a task carried out in the scope of the Portuguese/English language pair by students of the Language/Literature course, and to report the views of one of the trainees. The pedagogical basis of the FORTRALIT project encompasses discussions about the training of translators as well as researchers’ views on retranslation and its use for teaching literary translation. FORTRALIT favours the teaching of translation as advocated by Hurtado Albir (2005, 2020), in other words, based on the development of (sub)translation skills and on the focus on tasks. In the context of FORTRALIT, the task of (re)translation (a “reading exercise”, “stealth retranslation” or “retranslation proper”) was chosen in these first years of activity. The task seems useful as one offering both a reflection on the “incompleteness” inherent in the translation process - by comparing various translations, for example - and a practical translation exercise followed by reflection and discussion based on a comparison with models that would be “canonical”. 

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Author Biographies

Maria Alice Gonçalves Antunes, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Professora adjunta da Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Doutora em Letras (2007) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Mestre em Letras Anglo Germânicas (1993) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Especialista em Língua Inglesa (1988) e Graduada em Inglês e Respectivas Literaturas (1984) ambos pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Centro de Educação e Humanidades, Departamento de Letras Anglo-Germânica. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Ebal Sant'Anna Bolácio Filho, Universidade Federal do Rio de Janeiro / Universidade Estadual do Rio de Janeiro,

Professor adjunto da Universidade Federal Fluminense. Professor colaborador junto ao Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem do Instituto de Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutorado ”“ Letras (2012) e Mestre em Estudos da Linguagem (2007) ambos pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Graduado em Filologia Hispânica - Estudos do Sudeste Asiático (2002) pela Universidade de Frankfurt, Alemanha. Graduado em Letras - Licenciatura - Português-Francês (1986) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Tradutor juramentado do alemão do estado do Rio de Janeiro. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Letras, Departamento de Anglo-Germânicas. Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Centro de Educação e Humanidades, Departamento de Letras Anglo-Germânica. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Thais Abreu Vianna, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Mestranda em Letras (Teoria da Literatura e Literatura Comparada) na Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Graduada em Letras ”“ Inglês (2019) pela mesma instituição. Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Instituto de Letras, Programa de Pós-Graduação em Letras. Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brasil.

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Published

2021-05-13

How to Cite

ANTUNES, Maria Alice Gonçalves; SANT’ANNA BOLÁCIO FILHO, Ebal; ABREU VIANNA, Thais. Translator Education with University Extra Mural Projects: Literary Translation Practice. Belas Infiéis, Brasília, Brasil, v. 10, n. 2, p. 01–20, 2021. DOI: 10.26512/belasinfieis.v10.n2.2021.32721. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/article/view/32721. Acesso em: 12 nov. 2024.