A pedagogia do capital e o sentido das resistências da classe trabalhadora

Authors

  • Vânia Cardoso da Motta Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Roberto Leher Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Bruno Gawryszewski Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.26512/ser_social.v20i43.18862

Keywords:

work and education, educational reforms, workforce education, youth, resistances

Abstract

This paper analyze the objective conditions and social and political forces as consequence of pedagogy of capital in the current Brazilian political and economical context with emphasis on the workforce education, prepared for social conformation by intensifying precariousness and exploitation; how the reserve army of labour is composed; and the strengthening of the trenches formed by the private apparatus of capital hegemony. This pedagogy also contributes for providing a new meaning for workforce on irregular occupations and some occupations which are regulated as entrepreneurs ”“ it proves that they are mostly young and have little schooling. Moreover, it brings the pedagogy of capital concerning the “reforms” on education system which focuses on young workforce education ”“ high school reform and the Brazilian Common Core Standards. Finally, this paper argues the reason of the labor class resistance and outlines its drawbacks and ways of unifying the progressive political forces agenda for Education.

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Author Biographies

Vânia Cardoso da Motta, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ. Doutora em Serviço Social pela UFRJ. Coordenadora do Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação (Colemarx).

Roberto Leher, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Reitor da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor Titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ. Doutor em Educação pela USP. Coordenador do Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação (Colemarx).

Bruno Gawryszewski, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ. Doutor em Educação pelo PPGE/UFRJ, em estágio de pós-doutorado pelo PPFH/Uerj. Integrante do Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação (Coemarx).

Published

2018-11-13

How to Cite

DA MOTTA, Vânia Cardoso; LEHER, Roberto; GAWRYSZEWSKI, Bruno. A pedagogia do capital e o sentido das resistências da classe trabalhadora. SER Social, Brasília, v. 20, n. 43, p. 310–328, 2018. DOI: 10.26512/ser_social.v20i43.18862. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/18862. Acesso em: 23 jul. 2024.

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