Learning objects organized based on the LOM-IEEE standard adapted to an operational domain ontology on the semantic web

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v16.n1.2023.47618

Keywords:

Distance education, Knowledge representation, Learning object repositories, Design model, Open Educational Resources

Abstract

Distance Education has increased the supply of Learning Objects (LOs) generally made available in repositories without interoperability, which generates content redundancy, raising the cost of creation and maintenance, contradicting its main feature, which is reusability. This work proposes to create an operational domain ontology to help organize LOs in the context of the Semantic Web. With a qualitative approach and applied nature, the following steps were performed: (1) the choice of the LOM-IEE standard based on research in the area; (2) choice of ARCA repository and compatibility of metadata with the standard for some OAs in the repository; (3) elaboration of a design model for the domain operational ontology of the LOM-IEEE standard; (4) implementation of the domain operational ontology, as well as the incorporation of data from some LOs. As this is an ongoing research, equivalent properties and individuals will still be investigated for the interoperability of the structural and semantic layers. A mapping between ontology and data will also be carried out to create an RDF base and, finally, interoperable SPARQL queries as a proof of concept.

 

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Author Biographies

Viviane Bessa Lopes Alvarenga, Universidade Federal do Espírito Santo, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Vitória, ES, Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Espírito Santo, MBA em Administração e Gestão do Conhecimento. Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo. Atualmente é Bibliotecária/Documentalista do Cefor-Centro de Referência em Formação e em Educação a Distância do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do ES, atuando como Coordenadora de Biblioteca desde sua entrada no Ifes em 2014. Tem experiência em Ciência da Informação, Tecnologias da Informação e Comunicação - TICs, Gerenciamento de Projetos com ênfase em Gestão da Qualidade e TI. Participa do grupo de pesquisa Organização e Recuperação de Conhecimento em Rede (NetKOR), registrado no CNPq.

Henrique Monteiro Cristovão, Universidade Federal do Espírito Santo, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Vitória, ES, Brasil

Doutor em Ciência da Informação na Universidade de Brasília (UnB) com estágio de pesquisa (Doutorado Sanduíche) no Institute for Human & Machine Cognition (IHMC/EUA). Mestre em Informática na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Bacharel em Matemática Aplicada e Computacional na UFES. Coordenador Adjunto e Professor do Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação (PPGCI-UFES), Professor Adjunto lotado no Departamento de Arquivologia. Líder do grupo de pesquisa Organização e Recuperação de Conhecimento em Rede (NetKOR), registrado no CNPq.

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Published

2023-03-27

How to Cite

Alvarenga, V. B. L., & Cristovão, H. M. (2023). Learning objects organized based on the LOM-IEEE standard adapted to an operational domain ontology on the semantic web . Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 16(1), 263–285. https://doi.org/10.26512/rici.v16.n1.2023.47618