Information education: a possibility of consolidation for multilevel libraries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53853

Keywords:

Information education, Multilevel library, Federal Institute of Education, Science and Technology, Infocommunication skills

Abstract

This study brings together two concepts: information education and multilevel library, the first being understood as a set of actions that contribute to the evaluation and critical interpretation of the process of appropriation of information by the informational subject; and the second, as libraries that encompass characteristics of school and university libraries, as they simultaneously serve three levels of education (technical, secondary and higher). Based on this conception, it integrates ongoing research into the doctorate in Information Science, whose general objective is to analyze how libraries at Federal Institutes can consolidate themselves as promoters of information education, through infocommunication skills. Its locus is the multilevel libraries of the Federal Institutes, which are part of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education in Brazil. The objective of this article is to describe the role of multilevel libraries from the perspective of information education. As for the methodological procedures, the research is qualitative in nature and, as for the objectives, it is an exploratory-descriptive and documentary research, with a case study, although, for the purposes of this article, it is restricted to the theoretical basis embodied in the review of the specialized literature on the topic. In relation to the partial conclusions, it is observed that it is not enough to offer training workshops, so that information subjects can only manage the technologies and sources of information - also considered important - but rather to provide subsidies, based on the promotion of skills infocommunicational, citizenship-oriented, aiming at their formation as critical, creative and reflective citizens.

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Author Biographies

Ana Paula Santos Souza Teixeira, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Doutoranda em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia (PPGCI/UFBA). Mestra em Ciência da Informação pelo (PPGCI/UFBA). Graduada em Biblioteconomia e Documentação pelo Instituto de Ciência da Informação (ICI/UFBA). Especialista em Produção de Mídias para Educação Online pela Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (FACED/UFBA). Cursou Educação em Base Africana (Curso de Extensão Ubuntu - FACED/UFBA). Atualmente é bibliotecária do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA). Membro do Grupo de pesquisa Saberes e Fazeres em Informação e Conhecimento (GEINFO/UFBA); do Grupo de Estudos de Políticas de Informação, Comunicações e Conhecimento (GEPICC/UFBA); e voluntária no Grupo de Pesquisa em Comportamento e Competências InfoComunicacionais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (InfoCom/UFRGS). Possui interesse em temas acerca das bibliotecas multiníveis, mediação da informação, educação em informação, desinformação e competências infocomunicacionais.

Nídia Maria Lienert Lubisco, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Bibliotecária e mestre em Ciência da Informação pela UFBA, doutora em Documentação pela Universidad Carlos III de Madrid, fez estágio pós-doutoral na Universidad de Salamanca (ambos como bolsista da Capes) e na Universidad Carlos III de Madrid; também recebeu bolsa para Missão de Trabalho no Exterior, no programa CapesPrint. Ao longo de sua vida profissional, dirigiu bibliotecas e centros de documentação no Estado da Bahia, na Prefeitura de Salvador e, a esfera federal, foi diretora da então Biblioteca Central Macedo Costa da UFBA. É Professora Colaboradora do Programa em Medicina, Saúde e Trabalho, da Faculdade de Medicina da Bahia, e Professora Associada do Instituto de Ciência da Informação, integrando o Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação como docente aposentada. É líder do grupo de pesquisa (GEINFO/UFBA) Saberes e Fazeres em Informação e Conhecimento e suas áreas de investigação compreendem tipologia, gestão e avaliação de bibliotecas, com ênfase em biblioteca universitária; serviços bibliotecários; e metodologia da pesquisa. Tem experiência como revisora de texto, principalmente de trabalhos acadêmicos. É membro da Academia de Ciências da Bahia.

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Published

2024-07-19

How to Cite

Teixeira, A. P. S. S., & Lubisco, N. M. L. (2024). Information education: a possibility of consolidation for multilevel libraries. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 17(2), 345–363. https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53853

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