Domain analysis as a methodology to assist information literacy projects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53791

Keywords:

Information Literacy, Domain analysis, Research method, Social information

Abstract

In this article we will explore domain analysis as a fundamental method for building information literacy projects. With the increasing availability of information in different formats and media, there is a need for increasingly critical and ethical informational practices in contemporary society. In this context, the promotion of information literacy has gained prominence as an essential component of education, so that it is possible to deal with the vast and complex universe of information. The research aims to analyze how domain understanding affects the structure and implementation of information activities, as well as the selection of appropriate resources to support the promotion of information literacy. It also discusses the main steps and techniques involved in domain analysis and presents practical examples of its application in different contexts. The elaboration of information literacy projects and activities aim to offer a practical and oriented approach to living in society, allowing people to engage in concrete activities that involve the search, selection, evaluation, organization and use of relevant information for an activity in a certain context. For these projects to be suitable, it is essential to understand the domain in which they are inserted. Therefore, the domain analysis methodology emerges as a possibility to understand the context, the actors involved, the needs and challenges related to a given field of knowledge. By performing an in-depth analysis of the domain, it is possible to identify the main concepts, terms, information sources, organization models and communication flows that characterize the field in question. This in-depth understanding of the domain allows for a more thoughtful approach in building information literacy projects, contextualized and aligned with the needs of the people who make up the community involved. By incorporating a domain analysis as an integral part of building information literacy projects, those involved can provide a solid foundation for promoting critical and ethical information practices so that solidarity and harmony in information dynamics and environments is possible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marianna Zattar , Universidade Federal do Rio de Janeiro, Departamento de Biblioteconomia, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Docente da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) no curso de Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação (CBG). Doutora e mestre em Ciência da Informação no Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT) em convênio com a Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Especialista em Inteligência Competitiva e Gestão Estratégica da Informação pelo SENAC-RJ. Graduada em Biblioteconomia e Documentação na Escola de Biblioteconomia da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Líder do grupo de pesquisa Laboratório de Competência em Informação e Prática Informacional. Membro da Rede de Competência em Informação do estado do Rio de Janeiro e da Rede de estudos da Ciência da Informação sobre Desinformação.Atua nos temas: Competência em informação, Educação em informação, Práticas informacionais, Fontes de informação e Desinformação. Contato: mzattar@facc.ufrj.br

Tatiana de Almeida, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Programa de Pós-graduação em Biblioteconomia, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Docente da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), no Programa de Pós-graduação em Biblioteconomia (PPGB) e no Departamento de Biblioteconomia (DEPB). Doutora e Mestre em Ciência da Informação pelo Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia e a Universidade Federal do Rio de Janeiro (IBICT/UFRJ). Bacharel em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal Fluminense. Atua nas áreas de Organização do Conhecimento e Representação Temática, com ênfase em Classificação, Indexação e elaboração de Linguagens Documentárias.

Antônio Victor Rodrigues Botão, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Departamento de Biblioteconomia, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutor em Ciência da Informação pelo Instituto Brasileiro em Informação em Ciência e Tecnologia em convênio com a Universidade Federal do Rio de Janeiro - IBICT-UFRJ e exerce a função de Professor Adjunto do Magistério Superior do Curso de Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação da Faculdade de Administração e Ciências Contábeis da Universidade Federal do Rio de Janeiro - CBG-FACC-UFRJ. Ministra disciplinas relativas à Gestão de Unidades de Informação, Gestão de Conteúdos Organizacionais e Arquivologia. Possui Mestrado em Ciência da Informação pelo Instituto Brasileiro em Informação em Ciência e Tecnologia em convênio com a Universidade Federal do Rio de Janeiro - IBICT-UFRJ e graduação em Arquivologia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. Pesquisador na área de Arquivologia, Documentação e Informação com foco em materiais imagéticos e suas aplicações.

References

American Library Association (ALA). Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. Washington, D.C., 1989.

American Library Association (ALA). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Chicago, 2000.

American Library Association (ALA) ALA Framework for Information Literacy for Higher Education. Chicago, Illinois, 2015.

Capurro, R.; Hjorland, B. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 148-207, jan./abr. 2007. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/54/47>. Acesso em: 15 abr. 2023.»

Caregnato, Sônia Elisa, O desenvolvimento de Habilidades Informacionais: o papel das bibliotecas universitárias no contexto da informação digital em rede. Revista de Biblioteconomia & Comunicação, v. 8, p. 47-55, 2000. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/290478428.pdf Acesso em: 15 abr.

Dudziak, Elisabeth Adriana. Competência informacional: análise evolucionária das tendências da pesquisa e produtividade científica em âmbito mundial. Informação & Informação, v. 15, n.2, p. 1-22, 2010.

Dudziak, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, v. 32, n. 1, p. 23-35, 2003.

Freire, Paulo. Alfabetização de adultos e bibliotecas escolares - uma introdução. In: Freire, Paulo. A importância do ato de ler. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 33-48.

Freire, Paulo. Pedagogia da Autonomia - Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra (Coleção Leitura), 1997. Prática docente, capítulo 1, p. 23-46.

Gnoli, C.; Marino, V.; Rosati, L. Organizzare la conoscenza: dalle biblioteche all'architettura dell'informazione per il Web. Milano: Tecniche Nuove, 2006.

Hatschbach, Maria Helena de Lima; Olinto, Gilda. Competência em Informação: Caminhos Percorridos e Novas Trilhas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 4, n.1, p. 20-34, 2008.

Hjorland, B. Documents, memory institutions, and information science. Journal of Documentation, v. 56, p. 27-41, 2000.

Hjørland, B.; Albrechtsen, H. Toward a new horizon in information science: domain-analysis. Journal of the American Society for Information Science, New York, v. 46, n. 6, p. 400-425, July 1995.

Hjørland, B. Domain analysis in information science: eleven approaches traditional as well as innovative. Journal of Documentation, London, v. 58, n. 4, p. 422-462, 2002.

Hjørland, B. Information seeking and subject representation: an activity-theoretical approach to Information Science. New York: Greenwood Press, 1997.

Hooks, Bell. Ensinando Pensamento Crítico: Sabedoria Prática. São Paulo: Elefante, 2020.

Horton JR; Forest, W. Overview of information literacy resources worldwide. Paris: UNESCO, 2014.

López-Huertas, M. J. Domain analysis for interdisciplinary knowledge domains. Knowledge Organization, Wurzburg, v. 42, n. 8, p. 570-580, 2015.

Marteleto, R. M.; Carvalho, L. S. Health as a knowledge domain and social field: dialogues with Birger Hjørland and Pierre Bourdieu. Knowledge Organization, Wurzburg, v. 42, n. 8, p. 581-590, 2015.

Morado Nascimento, D. A edificação urbana como expressão da prática informacional: análise do campo tectônico de Belo Horizonte. 194 f. 2005. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Belo Horizonte, 2005.

Morado Nascimento, D.; Marteleto, R. M. A “Informação Construída” nos meandros dos conceitos da Teoria Social de Pierre Bourdieu. DataGramaZero - Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 5, out. 2004.

Moraes, R. P. T.; Campos, M. L. A. Mapeamento de domínios do conhecimento: uma proposta metodológica. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO DE EDUCADORES E PESQUISADORES DE BIBLIOTECONOMIA, ARQUIVOLOGIA, CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO E DOCUMENTAÇÃO DA IBEROAMÉRICA E CARIBE, 10., 2016, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: UFMG, 2016.

Ørom, A. Information Science, historical changes and social aspects: a Nordic outlook. Journal of Documentation, London, v. 56, n. 1, p. 12-26, Jan. 2000.

Smiraglia, R. P. Domain Analysis for Knowledge Organization. New York: Springer, 2015.

Smiraglia, R. P. The progress of theory in knowledge organization. Library Trends, Champaign, v. 50, n. 3, p. 330-349, 2002.

Szostak, R.; Gnoli, C.; López-Huertas, M. Interdisciplinary Knowledge Organization. Basel: Springer, 2016.

Tajla, S. The domain analytic approach to scholar’s information practices. In: Fisher, Karen E.; Erdelez, S.; Mckechnie, L. (Ed.). Theories of information behavior. New Jersey: ASIST, 2005. p. 123-127.

Tuominen, K.; Tajla, S.; Savolainen, R. The social constructionist viewpoint on information practices. In: Fisher, K. E.; Erdelez, S.; Mckechnie, L. (Ed.). Theories of information behavior. New Jersey: ASIST, 2005. p. 328-333.

Zattar, Marianna. Médiations info-communicationnelles: recherches récentes brésiliennes et françaises. In: Couzinet, Viviane; Marteleto, Regina (coord.). Relations entre théories d’apprentissage et compétences en information. Toulouse: Cépadues, 2022. p. 55-70.

Zattar, M. Competência em Informação e desinfodemia no contexto da pandemia de covid-19. Liinc em Revista, v. 16, n. 2, p. 1-13, 2020.

Zattar, M. Competência em informação e desinformação: critérios de avaliação do conteúdo das fontes de informação. Liinc em Revista, v.13, n.2, p. 285-293, 2017a.

Zattar, M. Competência em Mídia e em Informação no ensino em Biblioteconomia: um breve relato de experiência. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação - RBBD, v. 13, n. especial, p. 272-279, 2017b.

Zattar, M. Relations entre théories d’apprentissage et compétences en information. In: Couzinet, V.; Marteleto, R.“Médiations info-communicationnelles: recherches récentes brésiliennes et françaises. Cépaduès: Toulouse, 2022.

Zurkowski, Paul G. The Information Service Environment Relationships and Priorities: Related Paper no 5. Washington, D.C.: National Commission on Libraries and Information Science, 1974.

Published

2024-07-22

How to Cite

Zattar , M., Almeida, T. de, & Botão, A. V. R. (2024). Domain analysis as a methodology to assist information literacy projects. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 17(2), 281–295. https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53791