Narratives about the interference of Flávio Tavares in the formation of the reader subject

the mediation of reading and cultural mediation through the visual arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.51013

Keywords:

Fine Arts, Flavio Tavares, Reading mediation, Cultural Mediation

Abstract

Summary: Objective: to verify whether the reading mediation and cultural mediation activities carried out by Flávio Tavares, through his works, influence his readers, enabling the recognition of their cultural traits. Methodology: descriptive research, using case study as a method, investigating the importance of Flávio Tavares' mediating action. As data collection techniques, interviews with the Artist and a questionnaire with the readership were developed. Result: among the data presented, it was possible to identify the influence of Flávio Tavares on his readers' interest in getting to know literary authors, especially the aforementioned authors from Paraíba. This result allows us to reaffirm the Artist's interference in carrying out, through his work, the indirect mediation of reading, a category associated with the concept of information mediation defended by Almeida Júnior (2009), in addition to favoring the relationship between subjects and their place of belonging. Conclusions: it is also clear that Flávio Tavares' artistic production demonstrates his creativity and criticality, contextualized in his relationship with the world. The reading and cultural mediation, by the Artist, are carried out consciously and enable subjects, through the act of reading, to access and appropriate cultural goods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Acrisonélia Medeiros de Sousa Rocha, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia - UFBA. Especialista em Tecnologia Educacional em Ciências Naturais pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Possui Licenciatura Plena em Pedagogia pela Faculdade de Educação de Patos - FIP e Licenciatura em Ciências pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Mediação e Comunicação da Informação - GEPEMCI. Desenvolve pesquisa na área de Mediação da Leitura e Mediação Cultural.

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba.

References

Almeida Júnior, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, jan./dez. 2009. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2010/01/pdf_9aa58ba510_0007871.pdf. Acesso em: 25 maio 2020.

Almeida Júnior, Oswaldo Francisco de; Bortolin, Sueli. Mediação da informação e da leitura. In: Silva, Terezinha Elizabeth da (org.). Interdisciplinaridade e transversalidade em Ciência da Informação. Recife: Néctar, 2007.

Bortolin, Sueli. Mediação Oral da Literatura: a voz do bibliotecário lendo ou narrando. 2010. 232 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010. Disponível em: goo.gl/mRLa4. Acesso em: 1 nov. 2021.

Candau, Joel. Antropologia da memória. Lisboa: Instituto Piaget, 2005.

Candido, Antônio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.

Cuche, Denys. A noção de cultura nas Ciências Sociais. Bauru: EDUSC, 1999.

Dumont, Lígia Maria Moreira. Construtos próprios sobre leitura na Ciência da Informação. In: DUmont, Lígia Maria Moreira (org.). Leitor e leitura na Ciência da Informação: diálogos, fundamentos, perspectivas. Belo Horizonte: ECI/UFMG, 2020. cap. 1, p. 21-52.

Freire, Paulo. Ação cultural para liberdade: e outros escritos. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1981.

Freire, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

Gomes, Henriette Ferreira. Protagonismo Social e Mediação da Informação. Logeion: Filosofia da informação, Rio de Janeiro, v. 5 n. 2, p. 10-21, mar./ago. 2019. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4644/4046. Acesso em: 16 nov. 2021.

Martins, Maria Helena. O que é Leitura. Brasília: Editora Brasiliense, 1988.

Perrotti, Edmir. Mediação cultural: além dos procedimentos. In: SALCEDO, D. A. (org.) Mediação cultural. São Carlos: Pedro & João Editores, 2016.

Perrotti, Edmir. Sobre informação e protagonismo cultural. In: Gomes, Henriette Ferreira; Novo, Hildenise Ferreira (org.). Informação e Protagonismo Social. Salvador: EDUFBA, 2017. v. 1. cap. 2.

Pirolo, Ana Claudia Inacio da Silva. A informação artística. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 9, n. 1, p. 1-35, jul./dez. 2011. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/39954 . Acesso em: 27 fev. 2023.

Santos, Vanice dos; Candeloro, Rosana Jardim. Trabalhos acadêmicos: uma orientação para a pesquisa e normas técnicas. Porto Alegre - RS: AGE, 2006.

Sousa, Ana Cláudia Medeiros de et al. Mediação da cultura, da informação e da leitura para o protagonismo social. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 16, 2020, p. 1-20. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1333/1226. Acesso em: 6 out. 2021.

Published

2024-07-22

How to Cite

Rocha, A. M. de S., & Santos, R. do R. (2024). Narratives about the interference of Flávio Tavares in the formation of the reader subject: the mediation of reading and cultural mediation through the visual arts. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 17(2), 204–222. https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.51013