Analysis of scientific production on informational competence in the context of information science in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.37993Keywords:
Information science, Scientific communication, Information literacyAbstract
The objective of this research masters is to analyze the scientific production on Information Literacy in the context of Information Science in Brazil, conveyed through articles indexed in SciELO, BRAPCI, theses and dissertations available in digital thesis and dissertation libraries or in the institutional repositories of the post- graduation programs in information science (PPGCI´s). This is a descriptive research with quantitative and qualitative approaches. The results show that in the period of 17 years, 68 theses and dissertations were identified in 10 post- graduation programs in information science. A total of 158 articles published in 34 scientific journals indexed in BRAPCI, in the period 2000 to 2017. We identified 68 theses and dissertations in 10 graduate program in information science. The results show that the theme was more expressive in the PPGCI´s of the State University "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) with 17 (25%) publications, Universidade de Brasília (UnB) with 12 (17,6) publications and Universidade Federal da Bahia (UFBA) with 10 (14,7%) publications. There is a great diversity of researchers who have only guided a work that shows a dispersion of productivity. The subjects most frequently addressed in theses and dissertations are competence in information with frequency six and informational competence with four replications. Information Literacy a recent theme in Brazil and still does not have the cohesion and preferences of its researchers regarding the important problems to be studied in Brazil.
Keywords: Information science. Scientific communication. Information literacy.
Downloads
References
ANDRADE, Maria Eugênia Albino; OLIVEIRA, Marlene de. A ciência da informação no Brasil. In: OLIVEIRA, Marlene de (org.). Ciência da Informação e biblioteconomia: novos conteúdos e espaço de atuação. Belo Horizonte: UFMG, 2008. cap. 3, p. 45-60.
BARRETO, Aldo de Albuquerque. A condição da informação. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 16, n. 3, p. 67-74, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/spp/v16n3/13563.pdf Acesso em: 18 jun. 2018.
BELL, Honorable T. H. A Nation at Risk: The Imperative for Educational Reform. Washington DC: United States Department of Education, 1983. Disponível em: https://www.edreform.com/wp-content/uploads/2013/02/A_Nation_At_Risk_1983.pdf Acesso em: 10 set. 2017.
BORKO, H. Information Science: What is it? American Documentation, v. 19, n. 1,1968. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/asi.5090190103.
Acesso em: 29 maio 2018.
CAMPELLO, Bernadete Santos. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. 61 p.
CAMPELLO, Bernadete Santos. O movimento da competência informacional: uma
perspectiva para o letramento informacional. Ciência da Informação, v. 32, n. 3, 2003.Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/17773. Acesso em: 15 jan.2019.
CAMPELLO, Bernadete Santos. A escolarização da competência informacional. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação: Nova Série, São Paulo, v. 2, n. 2, 2006. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/18 Acesso em: 02 abr. 2018.
CAREGNATO, S. E. O desenvolvimento de habilidades informacionais: o papel das universidades no contexto da informação digital em rede. Revista de Biblioteconomia e Documentação, Porto Alegre, v. 8, p. 47-55, 2000. Disponível: http://eprints.rclis.org/11663/.
Acesso em: 17 set.2017.
COELHO, Vânia Lúcia.; SILVA, Márcia Regina. Acesso competente à informação na Web. Biblionline, João Pessoa, v. 12, n. 3, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/biblio/article/view/29027.
Acesso em: 22 ago.2021.
CRESWELL, John W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007. 248 p.
FARIAS, Maria Giovanna Guedes; SOARES, Jean da Silva. Competência do bibliotecário de referência em bibliotecas universitárias. Biblionline, João Pessoa, v. 12, n. 4, 2016. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/51922.Acesso em: 8 jul.2017.
GASQUE, Kelly Cristiane Gonçalves. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação, 2012. Disponível em: http://www.repositorio.unb.br/bitstream/10482/13025/1/LIVRO_Letramento_Informacional.pdf Acesso em: 03 abr. 2018.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176 p.
GUEDES, Vânia L. S.; BORSCHIVER, Suzana. Bibliometria: uma ferramenta estatística para a gestão da informação e do conhecimento em sistemas de informação, de comunicação e da avaliação científica e tecnológica. In: ENCONTRO NACIONAL DE CIÊNCIAS DA INFORMAÇÃO, 6., 2005, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2005. Disponível em: http://www.cinform-anteriores.ufba.br/vi_anais/docs/VaniaLSGuedes.pdf Acesso em: 09 set. 2017.
HORTON JÚNIOR, Forest Wood. Overview of Information Literacy Resources Worldwide. Paris: Unesco, 2013. Disponível : http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/resources/publications-and-communication-materials/publications/full-list/overview-of-information-literacy-resources-worldwide/. Acesso em: 22 ago.2021.
KUHLTHAU, Carol Collier. Information skills for an information society: a review of research. New York: ERIC, 1987. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED297740 Acesso em: 26 jun. 2018.
MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. A ciência, o sistema de comunicação científica e a literatura científica. In: CAMPELLO, B. S; CENDÓN, B. V. KREMER, J. M (org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000. cap. 1, p. 21-33.
OLIVEIRA, Marlene de. A investigação científica na Ciência da Informação: análise da pesquisa financiada pelo CNPq. 1998. 201 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Departamento de Ciência da Informação e Documentação, Universidade de Brasília, Brasília, 1998.
PEREIRA, Rodrigo. Desenvolvendo a competência em informação: resultados da prática no ensino fundamental. Rio de Janeiro: Interciência, 2015.
PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. A Ciência da Informação entre sombra e luz: domínio epistemológico e campo interdisciplinar. 1997. Tese (Doutorado em Comunicação) - Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro,1997. Disponível em: http://ridi.ibict.br/handle/123456789/35 Acesso em: 31 maio 2018.
SANTOS, Amanda Sertori dos. Fundamentos da teoria histórico – cultural para
competência em informacional no contexto escolar. 2013. Dissertação (Mestrado em
Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista
“Júlio de Mesquita Filho”, Marília. 2013. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/93637. Acesso em: 25 de jun.2018.
SARACEVIC, Tefko. Ciência da Informação: origem, evolução, relações. Perspectivas em Ciência da informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/_repositorio/2010/08/pdf_fd9fd572cc_0011621.pdf Acesso em: 25 jun. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fabíola Maria Siqueira Rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.