Cultural mediation and the appropriation of musical information from the regency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v14.n1.2021.30555

Keywords:

Information mediation., Cultural mediation., Music., Simphonic Orchestra of Bahia.

Abstract

Music is a social practice considered, in this research, as a relevant source of information, which can help the cognitive, cultural and professional formation of the subjects in the process of creating strategies and democratizing access to culture. Objective: this communication aimed to investigate whether conducting by Maestro Carlos Prazeres, in the show Cineconcerto da Orquestra Sinfônica da Bahia (OSBA), has propitiated the access and the appropriation of information that contributes to arousing the public’s taste for classical music and bring them closer to the Orquestra and identify the relevance of the librarian’s performance in intensifying the process of access and appropriation of information performed by the Maestro. Theoretical background: The theoretical and empirical reference were based on the conceptual aspects of cultural mediation, mediation of information and musical information. Methodology: As for the methodology, the research, in which the case study method was employed, is of a descriptive nature, and the investigation object was the OSBA. To collect the data, the following techniques were adopted: interview with Maestro Carlos Prazeres; application of a questionnaire with the audience of the Cineconcerto and direct observation of the relationship between the conductor and the audience. Results: After analyzing the data collected, we found that the conductor of Maestro Carlos Prazeres at the Cineconcerto is configured as a conscious action of cultural mediation that favors access to musical information and allows the public to appropriate information and cultural goods. Conclusion: We conclude that this is a favorable environment for the librarian to act as cultural and information mediator, which contributes to potentiate the actions developed by others cultural agents.

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Author Biographies

Cecília Nascimento da Silva, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Integra a Universidade Federal da Bahia pelo Curso de Biblioteconomia e Documentação e o Grupo de estudos e pesquisa em mediação e comunicação da informação (GEPEMCI).

Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Docente do Departamento de Documentação e Informação do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. Integra o Grupo de estudo e pesquisa em mediação e comunicação da informação (GEPEMCI).

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Docente do Departamento de Documentação e informação do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. Integra o Grupo de estudos e pesquisa em mediação e comunicação da informação (GEPEMCI).

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Published

2021-01-16

How to Cite

Silva, C. N. da, Sousa, A. C. M. de, & Santos, R. do R. (2021). Cultural mediation and the appropriation of musical information from the regency. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(1), 114–130. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n1.2021.30555

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